نحوه ارزشیابی «شایستگی‌های پایه» دوره فنی و کاردانش مشخص شد

    کد خبر :472497

مدیرکل دفتر آموزش‌های کار دانش وزارت آموزش و پرورش از تصویب نحوه ارزشیابی دروس شایستگی‌های پایه و غیر فنی شاخه کاردانش در شورای عالی آموزش و پرورش خبر داد.

مصطفی آذرکیش در گفت‌وگو با ایسنا، توضیحاتی در این باره ارائه و اظهار کرد: نحوه ارزشیابی دروس شایستگی‌های پایه، فنی و غیر فنی شاخه کاردانش از سوی شورای عالی آموزش و پرورش اخیرا به تصویب رسیده است.

وی افزود: طبق این مصوبه دروس شایستگی‌های پایه و غیرفنی به استناد شیوه‌نامه مربوط، به صورت پودمانی ارائه و ارزشیابی می‌شوند.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کار دانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این پودمان‌ها مستقل از یکدیگر بوده و نصاب قبولی هر یک از آنها ۱۲ است گفت: چنانچه دانش‌آموزی از هر پودمان در یک درس، نمره نصاب قبولی کسب کند، میانگین آنها به عنوان نمره درس در کارنامه ثبت می‌شود؛ در غیر اینصورت در کارنامه دانش‌آموز و در ستون مربوط به آن درس واژه ” ناتمام” درج شده و دانش‌آموز موظف است آن پودمان را در طول دوره تحصیلی بگذراند.

آذرکیش افزود: برای دانش آموزانی که موفق به کسب نمره نصاب قبولی در هر پنج پودمان نمی‌شوند، در محاسبه معدل سالانه، نمره همه پودمان‌ها لحاظ خواهد شد و بر این اساس دفتر امتحانات تنظیم و کارنامه صادر خواهد شد.با رعایت موارد فوق، خلاصه سوابق تحصیلی دانش‌آموز نیز تنظیم می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآفرین در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و هنر ، عامل رقابت‌های اقتصادی است گفت: نوآوری و فعال سازی چرخه تولید، ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار ، پیشرفت و توسعه کشور همگی در گرو اجرایی سازی برنامه‌های توسعه آموزش‌های مهارتی است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کار دانش وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: در این میان فراهم‌سازی زمینه‌های مهارت‌آموزی متناسب با نیاز بازار کار و همچنین کسب شایستگی‌های غیرفنی در راستای اشتغال مولد و ترویج فرهنگ کار و کارآفرینی، کلید ایجاد اشتغال مولد، کارآفرینی و ارزش‌آفرینی در کشور است.

آذرکیش همچنین مدرسه‌محوری و مهارت‌آموزی را از مهم‌ترین رویکردهای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش دانست و گفت: تلکیف سند تحول بنیادین توجه به همه ساحت‌های تعلیم و تربیت است و مدیران مدارس و معلمان باید به شرح وظایف و ماموریت‌های خود در اجرای سند تحول بنیادین آگاهی کامل را داشته باشند.

وی ادامه داد: امروز تنها آموزش مهارت منجر به ایجاد شغل نمی‌شود بلکه باید به مقوله کارآفرینی در کنار آموزش‌های مهارتی توجه شود. باید دانش آموزان از حافظه محوری به سمت مهارت آموزی سوق داده شده و از تاکید بیش از حد بر حوزه دانشی پرهیز شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید