فیلمی با محوریت مسائل سیاسی و مذهبی حال و آینده جهان
«صبح نزدیک» فیلمی که با هدف آشناکردن مخاطبان با بخشی از تاریخ جهان، مباحث آخرالزمانی و بر ملا کردن دستهای پنهان صهیونیسم در جنگهای منطقه ساخته شده است.
به گزارش خبرنگاران پویا، جلسه اکران خصوصی فیلم سینمایی «صبح نزدیک» به کارگردانی محمدرضا اسلاملو با حضور کارگردان و تهیهکننده فیلم در مرکز تلویزیون و انیمیشن حوزه هنری برگزار شد.
در این جلسه محمدرضا اسلاملو کارگردان «صبح نزدیک» گفت: این فیلم در جشنواره سال 92 با نام «شهابی از جنس نور» و با زبان اصلی و دوبله فارسی اکران شد که البته شکل ناقصی از نسخه نهایی فیلم بود اما با این وجود در جشنواره استقبال خوبی از آن شد.
وی افزود: هر چند فیلم دو تهیهکننده داشت اما در اصل تهیهکننده آن آقای محسنپور بود. ایشان نهتنها به ساخت نسخه سینمایی اثر کمک کرد؛ بلکه باعث شد در کنار آن یک مینیسریال هم بسازیم که در آن حرفهای زیادی درباره مسئله اسرائیل زدیم. من و آقای محسنپور فقط به عشق ساخت فیلمی با محوریت مسائل سیاسی و مذهبی حال و آینده جهان وارد این عرصه شدیم.
ایده ساخت فیلم از صحبتهای کشیش آمریکایی ایجاد شد
اسلاملو ادامه داد: ایده ساخت این فیلم، زمانی در ذهن من ایجاد شد که برای شبکه پرس تیوی سریال میساختم و یک کشیش آمریکایی را دیدم که گریه میکرد و میگفت:«صهیونیستها ما را فریب دادند». شما در همین فیلم مشاهده کردید که آمریکاییها را با تحریف انجیل و تحت عنوان «جنگ مقدس» وادار کردند تا با هزینه و قوای نظامی خود برای بقای اسرائیل بجنگند.
وی تصریح کرد: متاسفانه در سینمای کشور ما به مسائل جدی و مهم پرداخته نمیشود و چنین موضوعاتی در ایران اصلاً مخاطب ندارد. زمانی که حرف حق بزنی کسی مشتری شما نمیشود. اما همین تعداد افراد کمی که از فیلم ما استقبال میکنند برای من کافی است. چون همیشه خوبان در اقلیت هستند. اما وضعیت به این شکل نمیماند و بالاخره روزی مردم بیدار میشوند. وظیفه ما این است که به یاری اصحاب رسانه، مفاهیم ارزشی را در ذهن مردم جا بیندازیم تا این موضوعات در سینما باب شود.
سربازان اسرائیلی در جنگ 33 روزه شاهد اتفاقات ماورائی بودند
کارگردان «صبح نزدیک» تاکید کرد: پس از جنگ 33 روزه کتابی به نام «وعده صادق» با موضوع خاطرات سربازان اسرائیلی در این جنگ منتشر شد. این سربازان در جنگ 33 روزه شاهد اتفاقات ماورائی بودند. به عنوان مثال یک افسر اسرائیلی تعریف میکرد که با چشمان خودش دیده که شخصی سوار بر اسب آمده و با شمشیر به آنها حمله کرده. این اتفاقات باعث شد بسیاری از نیروهای اسرائیلی پس از جنگ 33 روزه دچار افسردگی شوند و دولت اسرائیل برای آنها در سوئیس یک بیمارستان روانی اجاره کرده بود.
وی بیان کرد: متاسفانه مردم ما به «سینمای جدی» عادت ندارند و برای فیلمهای طنز که بعضاً ضررهای اخلاقی هم دارند؛ سر و دست میشکنند. پس باید برای حل این معضل راهکاری اندیشیده شود. البته نمیخواهم بگویم که سینمای طنز نباید وجود داشته باشد اما مقدارش نباید اینقدر زیاد باشد. سینما باید به گونهای باشد که شخص پس از تماشای فیلم، مفاهیم تازهای از آن بگیرد و نگاهش تغییر کند. فیلم خوب، فیلمی است که در مخاطب ایجاد سوال کند؛ اما ضرورتی ندارد که کارگردان به تمامی سوالات مخاطب در فیلم پاسخ بدهد.
حتی حقوق کارگردانی نگرفتم
این مستندساز انقلابی اذعان کرد: من در این پروژه حقوق کارگردانی نگرفتم. چون معتقد هستم که کارگردان باید آخرین کسی باشد که حقوقش را میگیرد و کارگردانی که فیلم خوب نساخته است؛ نباید منتظر پول باشد. در ساخت این فیلم حدود سه میلیارد تومان هزینه شد که البته چون فیلمبرداری آن در خارج از کشور انجام شد؛ هزینهها به دلار بود که باعث گرانتر شدن پروژه شد. البته ما سعی کردیم تا حد ممکن هزینهها را پایین بیاوریم. هدف ما از ساخت این فیلم، آشنا کردن مردم با بخشی از تاریخ جهان و دستهای پنهان تروریسم بود و به هیچ وجه اهداف مالی مد نظر ما نبود.
وی ادامه داد: امین زندگانی با زبان عربی آشنایی نداشت و مجبور شد تمام دیالوگها را حفظ کند. البته برای این کار مهدی فخرالدین بازیگر لبنانی فیلم زحمت زیادی کشید و تمام دیالوگهای امین زندگانی را آوانویسی میکرد تا او بتواند راحتتر بخواند. البته با وجود تمام این مشکلات، امین زندگانی از بازیگری کم نگذاشت و با جان و دل بازی کرد. یک فیلم، زمانی برای مخاطب باورپذیر است که کارگردان و بازیگر اتفاقات فیلم را باور داشته باشند. زندگانی به رخدادن چنین وقایعی باور داشت؛ بنابراین بازی و نقشش قابلباور بود.
مخاطبان سینما «مرد عنکبوتی» را باور میکنند؛ اما شهید چمران را باور نمیکنند!
در ادامه سیدحامد محسنپور تهیهکننده «صبح نزدیک» گفت: در همه جای دنیا برای آینده فیلم میسازند؛ هرچند تخیلی و مکانیکال. اما آیندهای که ما شاهد آن خواهیم بود یقیناً به این شکل نیست.
وی افزود: تمامی مباحثی که راجع به آخرالزمان وجود دارد را نمیتوان در یک فیلم عنوان کرد. هدف ما این بود که برای مخاطبان فیلم ایجاد انگیزه کنیم تا به تحقیق و مطالعه درباره این موضوعات بپردازند.
محسنپور ادامه داد: مخاطبان سینما «مرد عنکبوتی» را باور میکنند؛ اما شهید چمران را باور نمیکنند! دلیل ایجاد این معضل این است که ما تکنیکهای لازم برای فیلمسازی را در اختیار نداریم.