فعالیت سامانه بارشی جدید در کشور

    کد خبر :1100525
فعالیت سامانه بارشی

بنا بر گزارش سازمان هواشناسی کشور، سامانه بارشی جدید از سواحل خزر به کشور وارد شده و با صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای ۴ استان در نوار شمالی و بارش برف در ارتفاعات رشته کوه البرز همراه است.

کارشناس سازمان هواشناسی کشور با اعلام این خبر گفت: «امروز یکشنبه (۶ آبان) بارش در اردبیل و سواحل دریای خزر شدیدتر می‌شود. شمال فارس، ارتفاعات زاگرس، شمال شرق یزد، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی ادامه دارد که همراه با وزش باد شدید، کاهش موقتی دما و در ارتفاعات و نقاط سردسیر رشته کوه البرز، بارش برف پیش‌بینی شده است.»

فریبا گودرزی افزود: «در شمال‌شرق، شرق، جنوب کشور و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، وزش بادهای شدید همراه با گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی شده است.»

شدت بارش‌ها امروز (۵ آبان) در گیلان، مازندران، نوار شرقی اردبیل و دامنه و ارتفاعات گلستان با صدور هشدار نارنجی همراه است. اثر مخاطره‌ای این هشدار با اختلال در ناوگان حمل و نقل عمومی، احتمال انسداد راه‌های روستایی در نواحی کوهستانی، لغزندگی جاده‌ها بویژه در گردنه‌های کوهستانی به سبب بارش برف، سقوط سنگ از ارتفاعات، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، صاعقه، پدیده مه، کاهش دید افقی، جاری شدن روان آب، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید موقتی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی همراه است.

امروز در اردبیل، گلستان، ارتفاعات در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، سمنان، تهران و البرز، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، نیمه شمالی کرمان، شمال فارس، غرب و جنوب یزد، جنوب اصفهان و ارتفاعات و دامنه در هرمزگان نیز شدت‌ بارش‌ها در حد صدور هشدار زرد هواشناسی است. به مسارفان و شهروندان این استان‌ها احتیاط در مسافرت‌های جاده‌ای بویژه در نواحی کوهستانی، عدم اتراق و برپا کردن چادرهای مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی توصیه می‌شود.

گودرزی ادامه داد: «دوشنبه (۷ آبان) در سواحل خزر در گیلان، ارتفاعات کرمان، جنوب فارس و شمال هرمزگان رگبارهای پراکنده و رعد وبرق پیش‌بینی می‌شود.»
طی ۳ روز آینده دریای خزر، دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز مواج و متلاطم است.

تهران در ساعات عصرگاهی وزش باد را تجربه می‌کند. بیشینه دمای تهران ۱۷ درجه سانتی‌گراد است.

سردترین ایستگاه‌های هواشناسی کشور شامل سراب در استان آذربایجان شرقی و خیرآباد در استان زنجان با ۶ درجه سانتی‌گراد زیر صفر است. گرم‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی کشور نیز راسک و قصر قند در استان سیستان و بلوچستان با ۳۹ درجه سانتی‌گراد است.

همشهری

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید