فشار آمریکا بر شرکت مخابراتی هواووی چین

    کد خبر :684332

در همین حال، چین موافقت انگلستان برای ورود هواوی به آن کشور، برای فعالیت در عرصه های مخابراتی با فناوری پیشرفته نسل پنجم را یک پیروزی در برابر راهبرد توام با فشار آمریکا دانسته است البته لندن به دلیل همین مخالفت های واشنگتن بسیاری از عرصه ها را برای این شرکت چینی تنگ کرده است بویژه در زمینه های امنیتی درها را برای استفاده از فناوری این شرکت بسته است.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که حتی با همین فعالیت نسبتا محدود هواووی در بازار انگلستان موافق نیست گفته است که این موضوع باید کلا فیصله پیدا کند و لندن نباید به شرکت چینی که یک شرکت جاسوسی است در بازار آن کشور اجازه فعالیت بدهد.

نوع اظهارات وزیر خارجه آمریکا به شکلی است که انگلستان را نیز مورد تهدید قرار داده است که شاید به دلیل همین ارتباط با طرف چینی از برخی همکاری های امنیتی و ارتباطاتی با آمریکا محروم شود.

به گزارش ایرنا،اروپا نیز دچار سردرگمی شده است کشورهای اروپایی بشدت تحت فشار آمریکا هستند تا از هرگونه قراردادی با طرف چینی خودداری ورزند اروپا در روزهای اخیر تلاش گسترده ای کرده است تا به شکلی توازن میان آمریکا و چین برقرار کرده و هر دو طرف را راضی نگهدارد با این وصف بسیاری از کشورهای اروپایی هنوز برنامه های خود را برای همکاری با شرکت هواووی چین اعلام نکرده اند و مشخص نیست با نظرداشت فشارها و تهدیدهای آمریکا چه تصمیمی بگیرند.

چین بر این باور است که آمریکا در تلاش است تا در نظم بین المللی تجاری با یکجانبه گرایی های خود مشکل ایجاد کند از دیدگاه پکن چنین اقداماتی از سوی آمریکا فقط باعث هرج و مرج در عرصه تجارت بین المللی می شود و منافع خود آمریکا را نیز به خطر می اندازد.

هواووی می گوید که دارای فناوری های بسیار پیشرفته و با قیمت مناسبت برای نسل پنجم اینترنتی است و مایل به همکاری با دیگر کشورهای دنیاست اما آمریکا همچنان این شرکت را آلت دست دولت چین برای جاسوسی از دیگر کشورها می داند.

لی هونگ کارشناس مسایل تجاری در پکن می گوید مساله اینجا است که آمریکا در نقش یک ابرقدرت برای سرکوب هواووی ظاهر شده است.

او خاطر نشان می کند که فشار بر دیگر کشورهای دنیا برای خودداری از همکاری با یک شرکت چینی یکجانبه گرایی محض است.

این کارشناس تاکید کرد که اگر این روند ادامه یابد در عرصه تجارت بین الملل دیگر سنگ روی سنگ بنا نمی شود و آشفتگی بازار را می گیرد و آمریکا در این آشفته بازار یکی از بزرگترین بازنده ها خواهد بود.

از دیدگاه چین فشار بر روی یک شرکت مخابراتی این کشور بخشی از راهبرد بزرگ آمریکا برای محدود کردن پکن در عرصه های مختلف علمی و فنی و اقتصادی است هدفی که هرگز تحقق نخواهد یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید