فرونشست‌ فرودگاه و چمن ورزشگاه اصفهان

    کد خبر :1100522
فرونشست‌ فرودگاه و چمن ورزشگاه اصفهان

نمونه شکاف‌های فرونشستی در اطراف فرودگاه اصفهان و حتی چمن ورزشگاه تازه تاسیس نقش جهان گزارش شد.

علی بیت اللهی، درباره مطالعات خاک‌شناسی نوع خاک اصفهان گفت: فرونشست زمین در اصفهان یک فرونشست نامتقارن هست یعنی در یک جاهایی فرو نشست کم هست در یک جاهایی در کنار زون‌ها فرونشست زیادی را داریم.

وی با بیان اینکه این عدم بالانس در نشست باعث شکست خاک می‌شود، گفت: به عنوان نمونه و مثال، انگار یک طرف ساختمان نشست کمتری داشته باشد و یک طرف ساختمان یا پل نشست بیشتر باشد، در چنین حالتی چون اینطور مستحدثات صلب هستند و قابل خم شدن نیستند شدیداً دچار ترک خوردگی و شکست می‌شوند و این باعث می‌شود که ما آثار فرونشست زمین را در اصفهان و هم در آثار تاریخی و هم در مستحدثات و منازل مسکونی این شهر زیاد ببینیم و متاسفانه این پدیده جزو پدیده‌های نادری هست که در اصفهان سراغ داریم.

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و مسکن شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: علاوه بر اینها یکی از عامل‌های افزایش خطر فرونشست زمین در اصفهان وجود خاک‌های واگرا هست خاک واگرا یعنی خاکی که وقتی خشک می‌شود در اثر افت سطح آب از هم باز می‌شود، نمونه بارز این شکاف‌های فرونشستی را در اطراف فرودگاه اصفهان و در شمال استادیوم تازه تاسیس نقش جهان و زمین‌های اطراف و حتی گزارش شده در زمین چمن این استادیوم نیز مشاهده شده است. این نوع خاک ها باز خطر فرونشست زمین را بیشتر و بیشتر می‌کند.

تسنیم 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید