عوارض آزادراهها تا ۳۰ درصد افزایش یافت
هوشنگ بازوند، معاون وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد که پس از حدود پنج سال، عوارض آزادراهها با افزایش حداکثر ۳۰ درصدی ابلاغ شد.
این تصمیم در پاسخ به درخواست سازندگان آزادراهها برای جبران چالشهای مالی و پس از بررسی ستاد تنظیم بازار و وزارت راه اجرایی شده است، اگرچه برخی پیمانکاران هنوز رضایت کامل ندارند.
وی در نهمین نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک توضیح داد که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل متولی پروژههای راه، آزادراه و ریل کشور است و پس از احداث، آنها را تحویل دستگاههای بهرهبردار میدهد. بازوند تأکید کرد که تکمیل کریدورها و سرمایهگذاری در آنها یکی از اولویتهای دولت چهاردهم است و این مسیرها میتوانند در آینده جایگزین منابع درآمدی مانند نفت و انرژی شوند.
معاون وزیر راه همچنین در خصوص پروژههای ریلی و آزادراهی گفت: کریدور شمال-جنوب از آستارا تا چابهار، مسیر رشت-آستارا و هفت کریدور آزادراهی دیگر توسط بخش خصوصی و دولت در حال اجراست. پروژه قطعه سوم آزادراه تهران-شمال با مجوز کامل محیط زیست آغاز میشود و مسیر آن به صورت تونل طراحی شده است تا ترافیک کاهش یابد و استانداردهای محیط زیستی رعایت شود.
به گزارش ایسنا، بازوند افزود که تملک زمینهای پروژه راهآهن رشت-آستارا به سرعت در حال انجام است و عملیات اجرایی به زودی آغاز خواهد شد. وی تأکید کرد که علیرغم افزایش عوارض آزادراهها تا ۳۰ درصد، برخی سرمایهگذاران هنوز خواستار روش پرداخت دستی برای بازگشت سرمایه هستند.











