“عامل X” پیروزی در انتخابات
در انتخابات امسال برخلاف دوره های پیشین گفتمان “تحریم” نیز از قدرت زیادی برخوردار نیست. فعالیت افرادی که معتقدند این انتخابات را باید تحریم کرد بسیار محدود است.
حالا سوال این است در این دوره انتخابات ریاست جمهوری وضعیت مشارکت به طور کلی چگونه است؟ آیا امکان دارد در زمان باقی مانده تا انتخابات فضای انتخاباتی گرم تر شود.
محمد صادق جوادی حصار تحلیلگر مسائل سیاسی در این باره به خبرنگار فرارو گفت: «فضای تبلیغات در این انتخابات با انتخابات های پیشین تفاوت مهمی دارد. این تفاوت به فعالیت های انتخاباتی در فضای مجازی بر می گردد. در این دوره بسیاری از بحث ها از کف خیابان ها و ستاد های انتخاباتی به فضای مجازی کشیده شده است. با وجود اینکه ستادهای انتخاباتی فعال هستند اما تبلیغات به شدت تحت تاثیر فضای مجازی قرار دارد.»
به گفته این فعال اصلاح طلب “این وضعیت باعث می شود که ما نتوانیم قضاوت درستی از وضعیت داشته باشیم. ما نمی توانیم به راحتی به این نتیجه برسیم که آیا شور انتخاباتی وجود دارد یا خیر. با اینحال اکنون شور شرکت و حضور در انتخابات در فضای مجازی دیده می شود.”
جوادی حصار دو قطبی شدن فضای انتخابات را در افزایش مشارکت انتخاباتی موثر دانست و گفت: «قراین و شواهد نشان می دهد دو مجموعه رقیب در انتخابات دست به بسیج گسترده نیروهای خود زده اند تا بتوانند به نتیجه برسند. آنها می دانند که اگر شکست بخورند ریل گذاری کشور تغییر می کند و این آگاهی بر فعالیت های سیاسی اثر گذاشته است. مناظره های انتخاباتی هم همین دوقطبی را نشان می دهد.»
این تحلیل گر مسائل سیاسی افزود: «با این وجود هنوز تصوراتی وجود دارد که چون در این انتخابات رییس جمهور مستقر نامزد است و اساسا تاکنون سابقه نداشته است که رییس جمهور مستقر برای دومین بار شکست بخورد، عده ای تصور می کنند اینبار نیز به هر ترتیب روحانی پیروز می شود و همین انتخابات را در ذهنشان به اتفاقی بی فایده تبدیل کرده است.»
به گفته این تحلیلگر “تلاش اصولگرایان این است با کاستن مشارکت بر پایه رای اصلاح طلبان اثرگذار باشند و بالانس ایجاد کنند. آنها احساس می کنند اینگونه موازنه آرا بیشتر برقرار می شود و امکان موفقیتشان بالاتر می رود.”
جوادی حصار معتقد است: «رسانه ها باید با نشان دادن تفاوت ها بین نامزدها مردم را به گزینش گری ترغیب کنند.» او معتقد است: «در مناظره ها فرصت ارائه برنامه وجود ندارد و فضا، فضای مچ گیری است. در نتیجه این وظیفه رسانه های که بر برنامه ها تمرکز کنند و فاصله ها را نشان دهند.»