وزیر آموزش و پرورش:

طرح رتبه بندی معلمان در نوبت طرح در جلسه هیات وزیران قرار دارد

    کد خبر :531705
رتبه بندی معلمان

وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان است. این طرح در جلسات کارشناسی کمیسیون اجتماعی دولت بررسی شد و در نوبت طرح در جلسه هیأت وزیران است.

سیدمحمد بطحائی در همایش تدبیر و امید در گام دوم انقلاب با مدرسه‌محوری که با حضور رئیس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، با اشاره به اینکه جمع حاضر منتخبی از پیشکسوتان آموزش و پرورش، معلمان برگزیده استان، منتخبی از دانشجو معلمان و شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش هستند، اظهار کرد: در سالی که مزین به رونق تولید شده، طرح‌های مختلفی را در آموزش و پرورش در دست اجرا داریم.

وی افزود: به نمایندگی از ۹۴۰ نفر از فرهنگیان و ۷۰۰ هزار پیشکسوت، گوشه‌ای از فعالیت‌های معلمان را اعلام می‌کنم که از جمله آن‌ها می‌توان به امیدبخشی به مدارس و اجرای نظام مدرسه‌محوری اشاره کرد.

وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به استقرار نظام سنجش کیفیت مدارس، ارتقای حرفه‌ای مدیران و انتخاب و انتصاب آن‌ها گفت: در قالب طرح انتخاب و انتصاب مدیران تفویض اختیار به مدارس را دنبال می‌کنیم و مشارکت معلمان در تصمیم‌سازی‌ها را شروع کرده‌ایم.

بطحائی ادامه داد: در همین راستا دو نفر از اعضای هیأت مدیره صندوق ذخیره فرهنگیان از جامعه معلمان انتخاب شدند و سه نفر از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش نیز با رأی‌گیری در جامعه معلمان و از میان ۱۲۰۰ فرد واجد شرایط برگزیده شدند.

وی با بیان اینکه برای اولین بار دو ساعت از برنامه هفتگی مدارس را در اختیار معلمان و مربیان پرورشی قرار دادیم تا انعطاف لازم برای انطباق آموزش‌های بومی و سایر مطالب مورد نیاز دانش‌آموزان فراهم شود، اظهار کرد: آموزش مهارت‌های پایه در زمینه‌های مختلف آغاز شده و در سال تحصیلی جاری در ۵۰۰۰ مدرسه متوسطه اول و برای ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان دوره‌های کوتاه مدت مهارت‌آموزی اجرا شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دوره‌های مهارت‌آموزی به نحوی است که قابل عرضه باشد. در حوزه فضای مجازی با همکاری وزارت کار و ارتباطات طرحی را در دست داریم که از تابستان اجرا خواهد شد و در تکمیل طرح قبلی است.

بطحائی با بیان اینکه از مرداد ۹۷ میز خدمت برای پاسخگویی فرهنگیان راه‌اندازی شد، عنوان کرد: آموزش و گسترش مهارت‌های فردی در قالب برنامه‌های پرورشی نیز در حال انجام است تا مواردی چون کتاب‌خوانی، حقوق شهروندی، محیط زیست و تهدیدات فضای مجازی آموزش داده شود و بتوانیم سهم خودمان را در این بخش‌ها ایفا کنیم.

وی افزود: شادابی، نشاط و امید به آینده به کرات از سوی رئیس جمهور و مقام معظم رهبری مورد اشاره قرار گرفته است. موضوع شادابی و نشاط باید اشاعه یابد و محتوای آموزش محض خسته‌کننده جای خود را به محتوای به روز و متناسب با نیاز دانش‌آموزان بدهد.

به گزارش مهر، وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راه‌اندازی اتاق بازی و یادگیری در ۱۰۰۰ مدرسه در سال ۹۷ گفت: دانش‌آموزان ابتدایی در این مدارس به همراه وسایل بازی دروس خود را فرا می‌گیرند.

بطحائی ادامه داد: طرح حیاط پویا از سه تا چهار سال قبل نیز شروع شده و با سرعت در حال پیگیری است. در این طرح کف حیاط مدرسه و راهروها نقاشی‌هایی ترسیم می‌شود و دانش‌آموزان روی این نقاشی‌ها حرکت بدنی انجام می‌دهند و ورزش و نرمش می‌کنند. یک شبکه ملی به عنوان «سینا» نیز راه‌اندازی کردیم که مرحله اول آن اجرایی شده است.

وی همچنین به تلاش و همکاری خیرین مدرسه‌ساز در ساخت مدارس اشاره و ضمن قدردانی از آن‌ها گفت: در سال گذشته همکاری کم نظیری از سوی خیرین برای ساخت مدارس را شاهد بودیم و علیرغم مضایق اعتباری بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در مهرماه تحویل آموزش و پرورش شد که نیمی از آن‌ها خیرساز بود.

بطحائی ادامه داد: هفته گذشته نیز در مراسمی خیرین ساخت مدارس در مناطق زلزله زده را متعهد شدند.

وی در پایان به رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و گفت: هدف اصلی طرح رتبه‌بندی معلمان ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای است. این طرح در جلسات کارشناسی کمیسیون اجتماعی دولت بررسی شد و در نوبت طرح در جلسه هیأت وزیران است. دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تلاش می‌کنند مبتنی بر پژوهش‌های هدفمند، سند تحول محقق کنند که در همین راستا امروز از شش عنوان کتاب تاریخ صد ساله نظام تربیت معلم در ۳۰ مجلد رونمایی می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید