شکست گنبد آهنین اسرائیل با بازی اندرویدی «حمله موشکی»
سازنده بازی «حمله موشک» در برنامه هم بازی گفت: بازی «حمله موشکی» واکنشی به تهدیدات اسرائیل بود که رسانه های خارجی هم به این بازی پرداختند؛ حمله موشکی گذشتن از سپر دفاعی اسرائیل یا همان گنبد آهنین است.
خبرنگاران پویا؛ مهدی آتشجام سازنده بازی «حمله موشکی» با حضور در نخستین قسمت برنامه تلویزیونی همبازی اظهار کرد: تولید بازیهای اندرویدی در حال حاضر از بازار گرمی برخوردار است؛ این موضوع خصوصا در ایران به چشم می خورد؛ آن هم در شرایطی که ایران یکی از کشورهای آسیایی است که بیشترین تعداد کاربران بازیهای رایانهای را در خود جای داده است.
وی افزود: به همین دلیل هم از چند سال قبل نیز تصمیم گرفتیم که به سمت ساخت بازیهای رایانهای و اندرویدی حرکت کنیم البته پخش و توزیع بازیهای اندرویدی نسبت به بازیهای رایانهای هم بسیار راحتتر و سادهتر است گرچه چالشهای زیادی را در بحث توزیع داریم اما باز هم راحتتر از بازیهای رایانهای است.
سازنده بازی «حمله موشکی» به علت ساخت این بازی اشاره کرد و ادامه داد: ساخت بازی «حمله موشکی» به خاطر تهدیدات زیادی بود که اسرائیل انجام میداد؛ حمله موشکی گذشتن از سپر دفاعی اسرائیل یا همان گنبد آهنین است؛ در حقیقت آنها در تبلیغات خود خیلی تاکید میکنند که موشکهای ایرانی توان عبور از آن را ندارد.
آتش جام خاطرنشان کرد: با توجه به تبلیغات اسرائیلیها، ایدهای به ذهن ما رسید که یک بازی تولید کنیم که برای نخستین بار در دنیا شما بتوانید در بازی، موشک را خودتان هدایت کنید؛ به این صورت که فردی که بازی میکند موشک را پس از شلیک هدایت میکند تا به مقصد برسد و با نقاط مختلفی که در کشور اسرائیل درنظر گرفته شده برخورد کند.
وی با ابراز گلایه از استقبال نهچندان خوب رسانههای داخلی از این بازی تصریح کرد: رسانهها در مورد این بازی خیلی محدود ورود کردند البته در این میان تعدادی از سایتها و مجلههای خبری بودند که به این موضوع ورود کردند و نکته جالب اینجاست که رسانههای خارج از کشور شامل سایتهای و مجلات خبری، بیشتر بر روی این موضوع و بازی حساس شدند و در این میان حتی نشریههای اسرائیلی به این بازی پرداختند و برای آن مطلب نوشتند.
سازنده بازی «حمله موشکی» به واکنش کشورهای غربی در مورد ساخت این بازی اشاره کرد و یادآور شد: واکنش کشورهای خارجی نسبت به ساخت بازی «حمله موشکی» این بود که اصلا چرا آن را تولید کردهایم؛ این درحالی است که آنها بازیهای مختلفی را تولید کردند که طی آن در تهران عملیات کرده و آن را خراب و تصرف میکنند، آن وقت در چنین حالتی، در مقابل این بازی که ما ساختیم، موضع می گیرند.
آتش جام تصریح کرد: بزرگترین چالشی که به عنوان یک بازیساز اندرویدی با آن روبهرو هستیم این است که توزیع بازی ما فقط توسط مارکتهای اندرویدی امکانپذیر شده و مارکتهای اندرویدی به دلایل مختلفی میتوانند آن را منتشر نکنند؛ نکته جالب اینکه برخی از این مارکتهای معروف، برای انتشار بازی «حمله موشکی» از ما میخواستند تا نامهای از دو نهاد نظامی تهیه کنیم تا این بازی را منتشر کنند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر مارکتهای اندرویدی ما به این سمت رفتهاند که با شرکتهای بازیساز خارجی قرارداد میبندند و بازیهای آنها را در داخل ایران به ریال میفروشند، بر این اساس مشخص است که اگر این قبیل بازیهای ضد اسرائیلی را در کنار بازیهای آنها قرار بدهند که در مقابل بازیهای تولید شده توسط آنهاست رابطه این مارکتها با شرکتهای خارجی را تیره و تار میکند بنابراین منافع آنها در این است که بازیهایی مثل «حمله موشکی» را منتشر نکنند.
بنابرین گزارش، در ادامه این برنامه و در بخش معرفی بازی رایانهای بازی ویدیویی «مبارزه در خلیج عدن» که روایت نبرد تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در برابر دزدان دریایی خلیج عدن است، معرفی شد. قصه این بازی از زمانی شروع میشود دزدان دریایی با ربودن یکی از کشتیهای تجاری ما، بعد از کشتن تعدادی از خدمه، بقیه را به گروگان میگیرند؛ شما در این بازی مأموریت دارید به عنوان یکی از تکاوران نیروی دریایی ارتش، به جنگ دزدان بروید و خدمه ایرانی را نجات دهید.
«مبارزه در خلیج عدن» که در سال 91 تولید شده، روایتی از حضور قدرتمندانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در آبهای خلیج عدن و مبارزه با دزدان دریایی سومالی است، این بازی با استقبال خوب بازیبازان، بیش از 360 هزار نسخهای فروش داشته که برای یک بازی ویدیویی ایرانی، رکورد محسوب میشود.
بر اساس این گزارش، معرفی بازی آپارتمانی «متر و لیوان»، اسباببازی ایرانی «منجنیق» و آیتم علمی دیگر بخشهای اولین قسمت برنامه تلویزیونی «همبازی» بود.
بنابرین گزارش، در آیتم علمی این برنامه، به نقش بازیهای رایانهای در توانبخشی افراد سکته کرده، پرداخته شد که به صورت دوبله به روی آنتن رفت.
گفتنی است پخش برنامه تلویزیونی «همبازی» با شعار «اولین برنامه تلویزیونی درباره ویژگیهای خوب بازی» آغاز شده است؛ این برنامه هر هفته روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ساعت 16:15 از شبکه پنج سیما پخش میشود و تکرار آن هم روز بعد ساعت 11 است؛ محمدحسین بزرگی، تهیه کننده، مجید رستگار، کارگردان هنری، حسین گلزار و علیرضا بیات هم سردبیری این برنامه را با اجرای مسعود غزنچای برعهده دارند.