سریال وعده های تکراری سایپا در تحویل خودرو؛ این قسمت: اطلس بخر؛ کوییک ببر!
در حالی که شرکت سایپا با کاهش تولید و تأخیرهای چندماهه در تحویل خودروهای پرفروشی مانند شاهین و اطلس مواجه است، موجی از اعتراضات خریداران در کارزارهای مختلف شکل گرفته است. این در حالی است که این شرکت همچنان به انتشار فراخوانهای پیشفروش ادامه میدهد، بدون آنکه تعهدی برای تحویل بهموقع خودروها داشته باشد. قراردادهای یکطرفه، پیشنهادهای غیرمنصفانه و ناکارآمدی سامانه فروش خودرو، خریداران را در بلاتکلیفی و نارضایتی عمیق فرو برده است.
بازتاب– صنعت خودروسازی ایران در سالهای اخیر با چالشهای متعددی روبرو بوده است، اما آنچه در ماههای اخیر توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده، مشکلات مربوط به تحویل بهموقع خودروها توسط شرکت سایپا است. این شرکت که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در ایران محسوب میشود، با وجود کاهش تولید و افزایش شکایات مشتریان، همچنان به انتشار فراخوانهای پیشفروش و فروش فوقالعاده ادامه میدهد. این رویکرد نهتنها اعتماد مشتریان را خدشهدار کرده، بلکه نشاندهنده ضعفهای ساختاری در مدیریت و سیاستگذاری این شرکت است.
کاهش تولید و افزایش شکایات
بر اساس گزارشهای منتشر شده، تولیدات گروه سایپا بهویژه در گروه ایکس ۲۰۰ (تیبا، کوییک، ساینا) که از پرفروشترین خودروهای این شرکت هستند، کاهش چشمگیری داشته است. این کاهش تولید در حالی رخ داده که تقاضا برای خودروهای این شرکت همچنان بالا است. این عدم تعادل بین عرضه و تقاضا منجر به تشکیل چندین کارزار اعتراضی از سوی خریداران شده است. خریدارانی که ماهها پیش مبالغ قابل توجهی را برای خرید خودروهای خود پرداخت کردهاند، هنوز موفق به دریافت خودروهای خود نشدهاند.
کارزارهای اعتراضی و ناکارآمدی سیستم فروش
بررسیها نشان میدهد که در ماههای اخیر، تعداد کارزارهای اعتراضی مربوط به تأخیر در تحویل خودروها بهطور قابل توجهی افزایش یافته است. برای مثال، خریداران خودروی اطلس که پس از پرداخت کامل وجه، هنوز پس از چندین ماه موفق به دریافت خودروی خود نشدهاند، اقدام به راهاندازی کارزارهای اعتراضی کردهاند. این خریداران اعلام کردهاند که خط تولید این خودرو با ظرفیت محدود در حال تولید است و تأخیر در تحویل خودرو ممکن است بیش از ۴ ماه به طول انجامد.
همچنین، خریداران خودروی شاهین نیز از تأخیر چندماهه در تحویل خودروهای خود شکایت دارند. این موضوع نشاندهنده یک الگوی تکراری در عملکرد شرکت سایپا است که پیشتر در مورد خودروی شاهین مشاهده شده و اکنون در مورد خودروی اطلس نیز تکرار میشود.
قراردادهای یکطرفه و عدم شفافیت
به نوشته فرهیختگان؛ یکی از مهمترین مشکلاتی که خریداران خودرو با آن مواجه هستند، قراردادهای یکطرفهای است که توسط خودروسازان منعقد میشود. این قراردادها به گونهای تنظیم شدهاند که هیچ تعهدی برای خودروساز در قبال تحویل بهموقع خودرو ایجاد نمیکنند. خریداران خودرو هیچ سند الزامآوری در دست ندارند که بتوانند بر اساس آن برای احیای حقوق خود اقدام کنند. این موضوع باعث شده است که خریداران در مواجهه با تأخیرهای طولانیمدت، عملاً هیچ راهحل قانونی در اختیار نداشته باشند.
پیشنهادهای غیرمنصفانه
برخی از خریداران گزارش دادهاند که شرکت سایپا به آنها پیشنهاد داده است به جای خودروی ثبتنامی، خودرویی با ارزش پایینتر را دریافت کنند. این پیشنهادها نهتنها منجر به متضرر شدن خریداران میشود، بلکه نشاندهنده بیتفاوتی شرکت نسبت به حقوق مشتریان است. خریدارانی که ماهها در انتظار خودروی خود بودهاند، اکنون با پیشنهادهایی مواجه میشوند که نهتنها نیازهای آنها را برآورده نمیکند، بلکه باعث افزایش نارضایتیها میشود.
سامانه فروش خودرو و مشکلات ساختاری
سامانه یکپارچه فروش خودرو که با هدف ایجاد شفافیت و عدالت در تخصیص خودرو راهاندازی شد، به نظر میرسد نتوانسته است به اهداف خود دست یابد. ظرفیت تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضا است و بسیاری از خریداران حتی پس از ثبتنام و دریافت اولویت، در بلاتکلیفی به سر میبرند. این موضوع نشاندهنده ضعفهای ساختاری در مدیریت عرضه و تقاضا در صنعت خودروسازی ایران است.
شرکت سایپا با ادامه روند فعلی، نهتنها اعتماد مشتریان خود را از دست میدهد، بلکه به بحرانهای بیشتری در آینده دچار خواهد شد. برای حل این مشکلات، نیاز به یک بازنگری اساسی در سیاستهای تولید و فروش خودرو است. تنظیم قراردادهای شفاف و الزامآور، افزایش ظرفیت تولید، و بهبود مدیریت زنجیره تأمین از جمله اقداماتی است که میتواند به بهبود وضعیت فعلی کمک کند. در غیر این صورت، صنعت خودروسازی ایران با چالشهای بیشتری روبرو خواهد شد و اعتماد عمومی به این صنعت بیش از پیش کاهش خواهد یافت.