«رونویسی» از مشق شب، حذف نمیشود
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح جایگزینی مشق شب برای کلاسهای اول تا سوم ابتدایی گفت: خواندن و رونویسی را بنا به اقتضای پایه، حذف نمیکنیم اما رونویسی باید به گونهای باشد که دانشآموز احساس تکرار و انجام کار بیهوده را نداشته باشد و از انجام آن لذت ببرد.
مرتضی شکوهی در گفتوگو با ایسنا، درباره اهداف آموزش و پرورش از جایگزینی تکالیف مهارت محور به جای مشق شب و همچنین چگونگی اجرای آن توضیحاتی ارائه و بیان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره در آموزش و پرورش برای خانوادهها، دانشآموزان و معلمان یک دغدغه بوده، تکالیف در منزل است.
وی افزود: با توجه به مطالعات انجام شده و تجارب قبلی، شماری از معلمان به صورت خودجوش به منظور کاهش آسیب تکالیف شب، اقداماتی را انجام دادهاند. اما آموزش و پرورش برای آنکه بتواند در این زمینه یک برنامه منسجم را اجرا کند از سال گذشته مطالعاتی پیرامون چگونگی جایگزین کردن تکالیفی که چندان مفید نیستند و بچهها انگیزه بالایی برای انجام آن ندارند را شروع کرد.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پس از برگزاری نشستهای کارشناسی، دستورالعملی تهیه، آماده و از ابتدای سال تحصیلی ابلاغ شده است گفت: مدارس طبق این چارچوب در پایه اول تا سوم به جای مشق شب که انگیزهای برای انجام آن ندارند، تکالیفی با رویکرد مهارت محور را انجام میدهند.
شکوهی ادامه داد: البته در سال اول اجرا، در هر استان یک منطقه که شرایط لازم را داشته باشد انتخاب میشود. پس از آن ارزیابیهای لازم صورت میگیرد و آسیبها و موانع شناسایی میشود تا طرح به تدریج توسعه یابد.
به گفته وی، تاکید ما در این طرح این است که دانشآموزان تکالیفی را انجام دهند که هم انگیزه انجام آن را دارند و هم به ارتقای مهارتهای زندگی و بهبود جریان تحصیلشان کمک میکند.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف ما این است که تکالیف صرفا شامل تمرین و رونویسی و یکسری فعالیتهای حافظه محور نباشد؛ بلکه فعالیتهای عملی مرتبط با حوزه زندگی و مهارتهای اجتماعی و آداب و رسوم و فرهنگ را در بگیرد گفت: یادگیری تنها در کلاس درس اتفاق نمیافتد و لازم است دانشآموزان فعالیتهایی را خارج از ساعات مدرسه برای تعمیق و تثبیت یادگیری انجام دهند.
شکوهی ادامه داد: به عنوان مثال در درس علوم تجربی ممکن است تکلیفی مانند جمعآوری برگ درختان و سنگها پیشنهاد شود و با کمک والدین در منزل انجام شود یا آنکه از دانش آموز خواسته شود درباره موضوعی از خانواده و اطرافیان کسب اطلاع کرده و نتیجه را در کلاس ارائه کند و یادگیری را از سطح کتاب و کلاس به محیط واقعی ببرد.
وی در پاسخ به اینکه آیا رونویسی از حروف و کلمات در درس «بخوانیم و بنویسیم» نیز در این طرح حذف خواهد شد، گفت: خیر، فعالیتهایی که در کتاب درسی پیشبینی شده اگر مهارت محور باشد ادامه مییابد و اگر از جنس مهارتی نباشد معلم آنها را به تکالیف مهارت محور تبدیل میکند.
مدیرکل دفتر آموزش دبستانی وزارت آموزش و پرورش افزود: خواندن و رونویسی را بنا به اقتضای پایه، حذف نمیکنیم اما رونویسی باید به گونهای باشد که دانشآموز احساس تکرار و انجام کار بیهوده را نداشته باشد. در واقع تکالیف را باید طوری هدایت کنیم که دانشآموز با انجام آن هم یاد بگیرد و هم لذت ببرد.
شکوهی ادامه داد: هدف از رونویسی تقویت مهارت نوشتن است. در این طرح برای تقویت مهارت نوشتن، به عنوان مثال دانشآموز نام تصاویر و اشیاء را مینویسد. در واقع روش و نوع فعالیت دانشآموز تغییر میکند و اگر تا کنون میگفتند کتاب را بگذار جلویت و از رویش بنویس، حالا دیگر این کار را نمیکنند و به دانش آموز میگویند که از پدرت بخواه سه جمله یا کلمه بگوید تا تو آن را بنویسی و روشهای متنوعی برای این منظور طراحی شده است.