روش های موثر برای مقابله با بدخوابی

    کد خبر :1026174
بدخوابی

دکتر علی زکی ئی فوق دکتری در اختلالات خواب، پژوهشگر و درمانگر اختلالات خواب گفت: براساس نتایج تحقیقات گوناگون در سراسر دنیا ، مشکلات خواب با اختلالهای روانی مثل افسردگی، اضطراب و استرس رابطه دارد، همچنین ریسک فاکتورهای رفتارهای خودآسیب رسان، خودکشی و پرخاشگری هستند، علاوه بر مسائل روانی، علت مشکلات و بیماریهای جسمانی مثل بیماریهای قلبی و دیابت نیز هستند، همچنین مشکلات خواب، فرد را مستعد سلامت متابولیک ضعیف و افزایش وزن می کنند.

وی گفت: با توجه به اهمیت خواب سالم باید برای شهروندان و مردم آموزش های لازم انجام گیرد، واقعیت این است که در زمینه سلامت، پیشگیری بهترین راهکار است و این مسئله برای اختلالات خواب هم صدق میکند، لذا پژوهشگران اصولی را برای مردم معرفی کرده اند که افراد جامعه با رعایت آنها می توانند خواب سالم تری داشته باشند.

دکتر زکی ئی عنوان کرد: امروزه ما، برای بهبود کیفیت خواب، شیوه‌ها و عادات مختلفی را تحت عنوان اصول بهداشت خواب معرفی می کنیم که طبق تحقیقات نقش پررنگی در ارتقا کیفیت خواب دارد. اصول بهداشت خواب به افراد کمک می‌کند تا بتوانند میزان ساعات خواب خود را به مقدار بهینه و مناسب برسانند.

وی با بیان اینکه اصول بهداشت خواب ، دستورالعملهایی برای داشتن یک برنامه منظم خواب-بیداری، ممنوع کردن فعالیتهایی که خواب را مختل می کند، و مدیریت شرایط قبل از خواب است گفت: ما توصیه می کنیم افرادساعت بیولوژیک بدن خود را با یک برنامه خواب ثابت تنظیم کنند، رفتن به رختخواب و بیدارشدن در زمان معینی از شبانه‌روز، ساعت بیولوژیک بدن را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کند که فرد در یک ساعت مشخص از شب به‌طور خودکار احساس نیاز به خواب داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر اینکه سعی کنید آخر هفته‌ها تا حد ممکن به برنامه خواب خود پایبند باشید تا صبح روز بعد دچار احساس کرختی و خستگی نشوید گفت: بیدارشدن از خواب در یک ساعت مشخص در روز بهترین روش برای تنظیم ساعت بیولوژیک بدن است و در این شرایط، حتی اگر شب قبل به میزان کافی نخوابیده باشید، باید سر ساعت معین رختخواب را ترک کنید.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه مردم باید توجه داشته باشند که الگوی ثابت خواب نقش مهمی در سلامت آنان دارند گفت: متاسفانه زندگی مدرن مردم را به سمت بی نظمی در الگوی خواب سوق داده است.

دکتر زکی ئی عنوان کرد: توصیه بسیار مهم دیگر؛ پرهیز از خواب در طول روز است، رعایت بهداشت خواب غیر از خواب شبانه، شامل توجه به زمان و شرایط خواب در ساعات دیگر شبانه‌روز نیز می‌شود. برای بسیاری از افراد، چرت‌زدن یک برنامه منظم در روتین روزانه است. با این ‌حال، برای کسانی که در به‌خواب‌رفتن یا حفظ خواب در طول شب دچار مشکل هستند، چرت بعدازظهر ممکن است یکی از عوامل اصلی اختلال خواب باشد، لذا باید از این کار پرهیز کرد.

به گفته وی اصول بهداشت خواب همچنین شامل مواردی مثل اجتناب از مصرف سیگار، عدم استفاده از موبایل (تلفن همراه) قبل از خواب، داشتن شام سبک و زود هنگام است که شهروندان عزیز باید این موارد را جدی بگیرند، متاسفانه دیده می شود که شام دیرهنگام و دیر خوابیدن به یک فرهنگ تبدیل شده است که به شدت جای نگرانی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید