راهاندازی نخستین خط اتوبوس برقی در تهران

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از راهاندازی نخستین خط اتوبوس برقی در مسیر جمهوری – بهارستان خبر داد.
احمد قیومی روز شنبه در توضیح فعالیت اتوبوسهای برقی هایدگر در اولین خط برقی پایتخت گفت: این خط به طول ۴.۵ کیلومتر و با ۱۰ ایستگاه در مسیر رفت و ۱۴ ایستگاه در مسیر برگشت در مسیر جمهوری – بهارستان راهاندازی شده است.
وی با تاکید بر اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین در حملونقل عمومی، افزود: در حال حاضر ۱۰ دستگاه اتوبوس برقی هایدگر در این مسیر فعال هستند. همچنین ۲۵ دستگاه اتوبوس جدید از شرکت خودرو سرویس شهر در این خط مشغول به خدمترسانی میباشند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خاطرنشان کرد: راهاندازی این خط گام موثری در راستای کاهش آلودگی هوا، توسعه حملونقل عمومی پاک و بهبود کیفیت خدمات به شهروندان است و قطعاً با توسعه این ناوگان، شاهد تحول مثبتی در سیستم حملونقل پایتخت خواهیم بود.
وی در مورد مشخصات فنی اتوبوسهای هایدگر فعال در این خط اظهار کرد: این اتوبوسها که بهمنظور توسعه ناوگان حملونقل عمومی و کاهش آلودگی محیطزیست خریداری شدهاند، دارای ویژگیهای فنی و امکانات مدرنی هستند که آنها را به گزینهای مناسب برای تردد در مسیرهای شهری تبدیل کرده است.
قیومی افزود: این اتوبوسهای برقی مجهز به باتری CATL LFP ساخت چین با ظرفیت ۴۲۲.۸۷ کیلووات ساعت هستند که امکان پیمایش بیش از ۲۵۵ کیلومتر را فراهم میکنند. سیستم مدیریت حرارتی باتری از طریق خنککننده مایع صورت میگیرد و باتری در برابر شرایط محیطی سخت مقاوم است.
وی ادامه داد: موتور این اتوبوسها با توان ۱۹۵.۳۵۰ کیلووات و گشتاور ۱۴۰۰.۳۵۰۰ نیوتنمتر طراحی شده و از سیستم خنککننده مایع بهره میبرد. این اتوبوسها قادر به دستیابی به سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت هستند و شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر را در ۱۰ ثانیه میزنند.
به گزارش ایرنا، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: این اتوبوسها دارای ۳۴ صندلی ثابت و ۲ صندلی تاشو هستند و سیستم تهویه هوای VALEO را در اختیار دارند. همچنین، این اتوبوسها به نمایشگرهای LCD برای مسافران، آینههای جانبی گرمشونده و سیستم نظارت ۳۶۰ درجه مجهز شدهاند. مدیریت برق و عملکردها نیز از طریق سیستم CAN-BUS و مدیریت باتری (BMS) انجام میشود.