گمانه‌های ضد و نقیض پیرامون مذاکرات هسته‌ای در وین؛ بالاخره گشایش‌ها در راه است یا به بن بست رسیدیم؟!

    کد خبر :887920

 روز سه شنبه دور هشتم مذاکرات هسته ای در وین آغاز شده است، این دور از مذاکرات به عنوان مرحله نهایی از سوی دیپلمات های مختلف اعلام شده است. به علت نهایی شدن مذاکرات موافقان و مخالفان توافق تلاش دارند از آخرین فرصت های خود برای تغییر در توافق یا جلوگیری از آن بهره ببرند.

«بازتاب» سعادت شریفی پور- وین میزبان دیدارهای فراوان و مهمی در این هفته بوده است، در این دور از مذاکرات نیز مانند دورهای قبل ایران و آمریکا به صورت غیر مستقیم در حال مذاکره هستند و از طریق دیپلمات های طرف های دیگر از مواضع طرف مقابل آگاه می شوند.

از سوی ایران از جمله اعلام مواضعی که بازتاب زیادی داشته است می توان به صحبت های وزیرامورخارجه اشاره کرد که ایران را خواهان یک توافق خوب معرفی کرده است و در واقع اشاره کرده است که هر توافقی مدنظر ایران نیست که این صحبت ها در اندیشکده «اوراسیاریویو» بازتاب پیدا کرده است همچنین پایگاه خبری «المانیتور» صحبت های رئیس جمهور ایران را بازتاب داده است که اشاره به امید نداشتن ایران به مذاکرات وین دارد.

یکی از نکاتی که از روزهای آغازین مذاکرات هسته ای مطرح بود و اکنون نیز در دور نهایی همچنان حل نشده باقی مانده است موضوع عدم خروج مجدد ایالات متحده از توافق و اعمال مجدد تحریم علیه ایران است که به گفته خبرگزاری «اسپوتنیک» این مسئله همچنان در وین مطرح می شود و هنوز دو طرف به مکانیسمی برای آن دست پیدا نکرده اند.

با جدی تر شدن مذاکرات در وین و افزایش احتمال توافق میان ایران و ایالات متحده در ترکیب تیم مذاکره کننده ایالات متحده تغییراتی ایجاد شده که نشان دهنده اختلافات در درون ایالات متحده نسبت به مذاکرات هسته ای بود. در همین باره اخباری در روزهای اخیر منتشر شده است که نشان از اختلاف نظر در بین سناتورهای آمریکایی نسبت به سیاست های دولت بایدن در قبال برنامه هسته ای ایران و دستیابی به توافق مجدد وجود دارد.

خبرگزاری «اسپوتنیک» در این باره به مواضع برخی از سناتورهای ایالات متحده پرداخته است که مدعی هستند ایران برای ساخت سلاح هسته ای تنها به چند هفته زمان نیاز دارد و از طرف دیگر معتقد هستند سیاست های دولت بایدن باعث می شود ایران این فرصت چند هفته ای را در اختیار داشته باشد، این بخش از سناتورهای آمریکایی خواهان اعمال فشار بر ایران هستند و از توافق گریزان هستند. اکنون در ایالات متحده این بحث مطرح است که دولت بایدن توافق احتمالی را در دولت بررسی می کند یا آن را به کنگره ارائه می کند و سناتورهای جمهوری خواه امیدوار هستند که بتوانند در مجلس سنا را همراه کردن 10 سناتور دموکرات از تصویب توافق احتمالی جلوگیری کنند.

از سوی ایران با اضافه شدن آقای صفری «معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه»به مذکرات و انتشار خبر ارائه پیشنهاد نهایی از سوی ایران برای مذاکرات به نظر می رسد روند مثبتی در حال شکل گیری است و از طرفی نماینده روسیه در مذاکرات روند را مثبت توصیف می کند و از دیدارهای پی در پی با هیئت آمریکایی خبر می دهد.

روزنامه «دِ هیل» از موانع پیش روی جمهوری خواهان برای جلوگیری از اجرایی شدن توافق با ایران گفته است که با توجه به این اخبار در پایان می شود این طور نتیجه گرفته که با توجه به رفتارهایی که در ایالات متحده در حال شکل گیری است و تبدیل شدن توافق هسته ای به یک مسئله سیاست داخلی برای این کشور سناتورهای ایالات متحده توافق با ایران را قطعی می دانند.

گفتنی است، امروز خطیب زاده- سخنگوی وزارت امور خارجه  کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره روند مذاکرات در وین و تعلل آمریکا بیان کرد: بن بستی در وین نیست. مذاکرات همچون سابق برگزار می‌شود و رفت و برگشت‌ها بین هیأت‌ها در حال انجام است. گفتگو‌ها وقتی به روز‌هایی می‌رسد که باید درباره مسائل جدی صحبت شود سخت می‌شود و قطعا با یکسری کند‌هایی روبرو است و نکاتی که همه طرف‌ها باید درباره آن تصمیم گیری کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی افزود: ایران بعد از بازگشت هیأتش پیشنهاد داده شده را مجددا به بحث و بررسی گذاشت. دادن و گرفتن پیشنهاد‌ها امری عادی است و هیچ اتفاق خارق العاده‌ای نیست که پیشنهادی داده و گرفته شود. امروز در وین گفتگو درباره موضوعات باقیمانده است. ایران تصمیمات سیاسی خود را سال‌ها پیش گرفته و در برجام باقیمانده و منتظریم پاسخ ابتکارات ایران را توسط طرف‌های غربی بگیریم. هر چقدر اراده آمریکا و سه کشور اروپایی بالا برود فاصله برای رسیدن به توافق کمتر می‌شود.

به هر صورت و بر اساس رویه های موجود به نظر می رسد نوعی آشفتگی و تشتت آراء در وین وجود دارد و همچنان مسیر دست یابی به یک توافق سخت و دشوار است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید