دلایل سرکش شدن بازار خودروی کشور تا این حد چیست؟
در حال حاضر یک ماه از آغاز فعالیت بازار خرید و فروش خودرو میگذرد اما متأسفانه این بازار در سال جدید نه تنها رنگ رونق به خود نگرفته بلکه وارد فاز جدید افزایش قیمتها هم شده است. البته رشد قیمتها به حدی غیر منطقی است که مشتریان خودرو فقط نظاره گر بازار بوده و دست از خرید کشیدهاند.
از طرفی رشد قیمتها عاملی شده تا مردم سرمایه ها را به سمت این بازار برده و با خرید خودرو درصدد سود بیشتر برای خود هستند. به نوعی امروز دلالی در بازار خودرو رونق دارد و هرکس برای سود بیشتر خودرو خریداری و در انبار نگهداری میکند.
رشد 200 میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی در طول 10 روز
یکی از فروشندگان خودرو در همین ارتباط به تسنیم می گوید: رشد قیمت ها در خودروهای خارجی غیر قابل تصور است به نحوی که روزانه به صورت متوسط قیمت خودروهای خارجی 10 تا 20 میلیون تومان افزایش پیدا میکند. البته فروشندهای هم در بازار نیست و فقط هر روز قیمت ها تغییر پیدا میکند.
وی با بیان اینکه مشکلات ترخیص خودروها، سرنوشت نامعلوم واردات خودرو و افزایش قیمت ارز را باید دلیل این مشکلات دانست، گفت: دولت هیچ تصمیم روشنی برای تعیین تکلیف واردات خودرو ندارد و همین بلاتکلیفی بازار این خودروها را آشفته تر از دیروز میکند. به عنوان نمونه در طول 10 روز گذشته سانتافه از 700 میلیون تومان به 900 میلیون تومان، توسان از 550 میلیون تومان به 750 میلیون تومان، اسپورتیج از 550 میلیون تومان به 800 میلیون تومان و النترا از 400 میلیون تومان به 530 میلیون تومان رسیده است.
سرمایهگذاری جمعی برای خرید یک خودرو
فروشنده دیگری با اعلام اینکه کم فروشی در بازار خودرو غوغا میکند میگوید: دیروز چند نفر دسته جمعی آمده بودند یک خودروی 100 میلیون تومانی بخرند تا در ماه های آینده آن را فروخته و سود کسب کنند برای ما هم سوال شده بود که چرا همه دنبال دلالی و سود در بازار خودرو هستند.
وی افزود: جالب اینجاست هنوز خبری از واحدهای نظارتی در بازار نیست و هر کس بنا به سلیقه خود قیمتی را برای خودروهای زیر 50 میلیون تومان اعلام میکند.
این فروشنده با اعلام اینکه چرا پژو 206 تیپ 5 باید در بازار با قیمت 108 میلیون تومان معامله شود، گفت: قیمت پراید هم از 51 میلیون تومان گذشته است برای خود ما هم سوال است مگر در بازار آنهم اول سال چه اتفاقی افتاده که هر روز قیمت ها گران تر از دیروز میشود.
سودهای میلیونی در بازار خودرو؛ خبری از سازمان حمایت نیست
فروشنده دیگری با اعلام اینکه عرضه خودرو با وجود تمام دستور ها همچنان محدود است، میگوید: هنوز تحویل خودرو توسط خودروسازان با تأخیر انجام می شود البته نباید سودهای بالای خودروسازان را در بازار آزاد نادیده گرفت.
وی اضافه کرد: علاوه بر این با هر طرح فروش فوری همه به سمت سایت حمله می برند تا با تحویل خودروها از شکاف قیمت ها استفاده کرده و با فروش آنها در بازار سودهای میلیونی کسب کنند.
این فروشنده البته مقصر اصلی آشفته بازار خودروهای داخلی را خودروسازان در عدم اجرای تعهدات میداند و با اعلام اینکه اگر خودروهای پیش فروش شده تحویل مردم داده میشد قیمت ها انقدر روند صعودی پیدا نمیکرد.
رشد 20 درصدی قیمت خودروهای داخلی در طول 20 روز
فروشنده دیگری با اعلام اینکه در طول 20 روز گذشته قیمت خودروهای داخلی 5 تا 20 درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: پراید از 47 میلیون تومان به 51 میلیون تومان، پژو405 از 68 میلیون و 500 هزار تومان به 82 میلیون تومان، پژو پارس از 86 میلیون تومان به 101 میلیون تومان،پارس اتوماتیک از 130 به 154، پژو 206 از 72 میلیون تومان به 95 میلیون تومان و سمند از 72 میلیون تومان به 85 میلیون تومان رسیده است.
وی اضافه کرد: البته قیمت ها در برخی از خودروها مانند h30 و ساندرو رشد قابل توجهی دارد، افزود: خودروی H30 از 114 میلیون تومان به 145 میلیون تومان و استپ وی از 156 میلیون تومان به 201 میلیون تومان رسیده است.
در حال حاضر آشفته بازار قیمت انواع خودروهای داخلی وارد فاز جدیدی شده به نحوی که خرید و فروش قفل شده و همه به نوعی برای کسب سود بیشتر فروشنده شده اند جالب اینجاست در این شرایط دستگاههای و حتی خودروسازان روزه سکوت گرفته و خبری از تصمیم آنها برای مدیریت بازار نیست. امروز بازار خودرو جولانگاه دلالان شده و خبری از بهبود اوضاع نیست.