در فضای مجازی قربون صدقه هم نروید
درحالیکه این روزها به واسطه شکلگیری رسانههای اجتماعی متعدد و عدم فرهنگسازی مناسب در استفاده از آن شاهد بروز رفتارهایی چون “قربان صدقههای کاذبی” میان افراد در «اینستاگرام» هستیم، یک روانشناس اجتماعی این رفتارها را نوعی نمایش ناشی از خودکمبینی افراد دانست و گفت: این دسته از افراد به منظور مورد تحسین قرار گرفتن از سوی جامعه و تخریب کردن مخاطبان خود، مسائل محرمانه زندگیشان را در این فضاها منتشر میکنند.
محمدرضا ایمانی در گفتوگو با ایسنا، معتقد است که بروز رفتارهای محرمانه در کشور ما ریشهای تاریخی دارد افزود: زمانی که هنوز رسانههای اجتماعی شکل نگرفته بود شاهد این بودیم که برخی افراد در زمان بیان نگرانیها و ابراز علاقه خود نسبت به دیگران از راههای مختلفی استفاده میکردند؛ اغلب ایرانیان همیشه علاقه داشتند با مطرح کردن مسائل شخصی خود مورد نقد و بررسی دیگران قرار گیرند و یا امتیازاتی کسب کنند.
وی با بیان اینکه نباید روابط زناشویی-عاطفی که موضوعی محرمانه است را خارج از فضای شخصی خود علنی کنیم خاطرنشان کرد: در روابط اجتماعی انسانها تعهد میدهند که نسبت به یکدیگر رابطه دوستانهای داشته باشند اما زمانی که آن را در فضای عمومی مطرح میکنند، این تعهدات عمومی میشود و در این زمان شاهد بروز آسیبهای شخصیتی به فرد مقابل این رابطه و خود فرد هستیم بنابراین اگر در جامعه مدرن زندگی میکنیم و ادعای فرهیختگی و اصالت فرهنگی را داریم باید در استفاده از فضای مجازی منطقی برخورد کنیم.
به گفته این استاد دانشگاه بروز روابط محرمانه در فضای مجازی به فرد، زندگی، جامعه و فرد مقابل این رابطه صدماتی وارد میکند، زیرا زمانیکه خود را فردی “عاشقپیشه” معرفی کنیم اما بعد از مدتی نتوانیم تعهدات خود را به خوبی اجرا کنیم شخصیت “فردی” آسیب دیده و در جامعه فردی ناموفق، ناشایسته و دروغگو معرفی خواهیم شد و مورد انتقاد منفی مخاطبان قرار خواهیم گرفت، در همین راستا اعتماد عاطفی “جامعه” نیز آسیب دیده و افراد نمیتوانند به یکدیگر اعتماد داشته باشند. از طرفی دیگر زمانیکه افراد روابط محرمانه خود را در جامعه مطرح میکنند ممکن است فرد مقابل آن رابطه به واسطه انتقادات منفی و مثبت دیگران، در زندگیاش دچار مشکلاتی شود.
ایمانی با بیان اینکه بسیاری از جوانان این روزها با به کارگیری جملات رمانتیک نسبت به فرد مقابلشان علاقه خود را در جامعه مطرح میکنند، افزود: این درحالیست که این افراد بعد از جدی شدن رابطه، شروع به چک کردن و آزار رساندن معشوقه خود میکنند بنابراین این افراد با به کارگیری جملاتی که در طول تاریخ همیشه باارزش بودند، ارزش و اعتبار این جملات پر اثر و ارزشمند را کاهش داده و دیگر جامعه به ابراز علاقه افراد اطمینانی نمیکند.
این روانشناس در ادامه با اشاره به بروز روابط رمانتیک سلبریتیها در جامعه افزود: بسیاری از افراد مشهور با ادعای عشق پرشور خود نسبت به فرد موردنظرشان، خود را در جامعه مطرح میکنند این درحالیست که بسیاری از روابط آنها در نهایت به طلاقهای رمانتیک ختم میشود و همین مسئله عاملی دیگر برای بیاعتمادی مردم خواهد شد.
این استاد دانشگاه در باره این که بروز روابط رمانتیک در فضای عمومی چه تبعاتی برای جامعه ایجاد میکند؟ گفت: زوجینی که مخاطبان این افراد هستند به دلیل سادهلوحی، در رابطه با همسر خود دچار مشکل خواهند شد البته در اطراف خود شاهد زندگیهای عاشقانه و رمانتیکی که ثبات کمتری داشتهاند هستیم، افرادی که پایههای زندگی خود را بنا به دلایل غیر منطقی پایهگذاری کردند.
او یکی دیگر از اثرات مخرب این رفتارها در جامعه را تخریب اعتماد روانی جامعه دانست چراکه این رفتارها نمایشی است که در جو رسانهای مطرح شده و بخشی از دروغ و بزرگنمایی را در خود جای میدهد.
این روانشناس در ادامه به مردم توصیه کرد که نباید “ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خود مقایسه کنیم”، اگرچه فضای اجتماعی برای گفتوگو و تبادل نظر راهاندازی شده است اما باید این موضوع را بپذیریم که این فضا عاملی برای رشد فرهنگی و اجتماعی جامعه بوده و برای تخریب شخصیت دیگران نیست.