باستانی:

در زمینه آلودگی هوا به جای «علت‌ها» با «معلول‌ها» برخورد می‌شود

    کد خبر :198743

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح زوج و فرد یا هر شیوه‌ای که موجب محدودیت تردد شهروندان تهرانی در شهر می‌شود، بدترین شیوه مدیریت آلودگی هواست که به جای پرداختن به علت‌ها با معلول‌ها برخورد می‌کند.

سعید باستانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: اگرچه منع تردد خودروها در مناطق مرکزی شهر تهران در ساعاتی از روز مانع افزایش آلودگی هوا می‌شود و مورد قبول بنده است اما تبدیل این رفتار موقت و کم اثر به یک قاعده در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی حکایت از ضعف مدیرانی دارد که به جای تدبیر و زمینه‌سازی برای رفع ریشه‌ای آلودگی هوا از چنین شیوه‌های کم اثری استفاده می‌کنند.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس به اجرا گذاشتن طرح ترافیک و طرح زوج و فرد را موجب افزایش محدودیت شهروندان تهرانی برای تردد در محدوده محل زندگی و کار آنان دانست و افزود: آیا درست که به مردم گفته شود شما نباید خودروی شخصی‌تان را بیرون بیاورید چون «هوا آلوده» می‌شود؟ به نظر بنده چنین رفتاری با مردم صرفا مایه گذاشتن از آنان است نه عمل به وظایفی که در برابرش مسؤول هستند و باید پاسخگو باشند. این شیوه اصلا شیوه منطقی و اصولی نیست.

به گفته وی، توزیع محدود بنزین یورو پنج در کلان‌شهرها، افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، کوتاه آمدن مقامات اجرایی و ناظر در برابر ارتقاء فناوری‌های تولید موتور پاک در شرکت‌های خودروساز، کندی خروج خودروهای فرسوده و حمایت نکردن از واردات و پلاک کردن موتورسیکلت‌های برقی یعنی در کار مقامات ناظر و مسئول اشکالات بزرگی وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: این دست از مقامات به جای حل این معضلات که تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا دارد سیاست‌های حداقلی را نسخه شفابخش کاهش آلودگی هوا تجویز می‌کنند.

باستانی طرح زوج و فرد را شیوه‌ای برای حذف معلول دانست و توضیح داد: آقایان مقامات مسؤول چرا به خود زحمت می‌دهند و در زمان تشدید آلودگی‌های هوای تهران و سایر کلانشهرها اجازه تردد خودروها از در منزل را صادر می‌کنند؟ اصلا بهتر است کلا تردد خودروها را برای همیشه ممنوع کنند تا هوا برای همیشه تمیز بماند. این، بدترین شیوه مدیریت آلودگی هواست.

نماینده مردم تربت‌حیدریه در مجلس، شهرداری تهران را موظف به تسهیل دسترسی شهروندان تهرانی به ناوگان حمل و نقل ریلی، اتوبوسرانی و تاکسی‌رانی دانست و تاکید کرد: شهرداری برای موفق شدن در این کار بزرگ نیازمند همراهی دولت و عمل تعهداتی است که دستگاه‌های اجرایی در این بخش دارند. باید به این «اساسی‌ترین علت» علت بی‌میلی شهروندان به استفاده از وسایل نقیله عمومی توجه جدی کرد. یقینا دسترسی راحت و زمانبندی قابل اتکا موجب استقبال بیش از پیش مردم از شبکه حمل و نقل عمومی می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در استفاده نکردن آنان از خودروهای شخصی دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید