خطر بیماری سل برای چه کسانی بیشتر است؟

    کد خبر :1097935

سل، امروزه یک نگرانی واقعی است و بهترین راه این است که در وهله اول از بیمار شدن خودداری کنید.این بیماری می‌تواند تمامی اعضای بدن انسان را درگیر کند و همه اعضا را به این بیماری مبتلا نماید. شایع‌ترین شکل این بیماری، سل ریوی می‌باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، میکروب عامل این ایجادکننده بیماری سل از طریق راه‌های تنفسی منتقل می‌شود. این میکروب با وارد شدن به ریه‌ها، ضایعه اولیه را ایجاد می‌کنند. این بیماری از طریق جریان خون و عروق لنفاوی می‌تواند مستقیما به دیگر قسمت‌های بدن راه یابد و اعضای دیگر را درگیر کند.

پس باید بدانیم این بیماری چطور پخش می شود؟

فردی که این بیماری( سل) فعال در ریه های خود دارد می تواند آن را از طریق هوا پخش کند. “فعال” به این معنی است که میکروب های سل در حال تکثیر و انتشار در بدنشان هستند. اگر با کسی که آن را دارد در تماس نزدیک باشید، امکان ابتلا به این بیماری وجود دارد.

به همین دلیل است که پزشکان به کسانی که بیماری سل فعال دارند توصیه می کنند تا جایی که ممکن است در خانه بمانند و از افراد دیگر دور بمانند تا زمانی که دیگر عفونی نشوند.

از آنجا که علت اصلی ایجاد این بیماری، باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می‌باشد، می‌تواند به راحتی از راه‌های مختلف در هوا منتشر شود. در صورتی که فرد مبتلا، سرفه کند یا عطسه بزند می تواند این باکتری را در هوا منتشر نماید.

باکتری این بیماری به آسانی در هوا منتشر می‌شود اما نمی‌تواند به راحتی فرد را بیمار کند. معمولاً افرادی که با فرد مبتلا به بیماری سل زندگی می‌کنند یا در یک محل مشترک با او کار می‌کنند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار گیرند. در صورتی که افراد حداقل دو هفته تحت درمان قرار گیرند دیگر ناقل بیماری نمی‌باشند.

بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، حضور نیافتن در محلی است که بیمار در آنجا قرار دارد. بهتر است فرد مبتلا برای پوشاندن کامل دهان خود از ماسک استفاده کند. افراد می‌توانند برای جلوگیری از گسترش باکتری ایجاد کننده سل در هوا، از سیستم تهویه استفاده نمایند.

واکسن ب ث ژ :

واکسن باسیل کالمت گورین با نام واکسن ب ث ژ نیز شناخته می‌شود و برای پیشگیری از ابتلا به سل استفاده می گردد.

این واکسن از باسیل ضعیف شده بیماری سل گاوی ساخته می شود و نام آن برگرفته از کاشفین این واکسن یعنی آلبرت کالمنت و کامل گرین می‌باشد.

واکسن ب ث ژ می‌تواند برای یک دوره ۱۵ ساله فرد را از ابتلا به این بیماری محافظت نماید. با توجه به جغرافیای انسانی و آزمایشگاهی میزان قدرت اثر این واکسن متفاوت می‌باشد.

در کشورهای مختلف این واکسن به بدن کودکان تزریق می‌شود و از ابتلای آنان به این بیماری جلوگیری می کند.

این در حالی است که در کشور آمریکا مصرف عمومی واکسن ب ث ژ توصیه نمی‌گردد. واکسن ب ث ژ در بزرگسالان تاثیر چندانی ندارد و حتی می‌تواند به روی نتایج آزمایش پوستی تاثیر بگذارد.

واکسیناسیون ب ث ژ وجود ندارد، بعضی از کشورها فقط استفاده از آن را توصیه می‌کنند و برخی دیگر که برنامه‌های ایمن‌سازی را اجرا کرده‌اند

چه کسانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری سل هستند؟

همانطور که اشاره شد افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به سل فعال قرار می‌گیرند.

مصرف تنباکو می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در افراد افزایش دهد. تقریبا ۸ درصد از موارد ابتلاء به سل، به دلیل مصرف دخانیات می‌باشد.

افراد زیر نیز ممکن است به بیماری سل مبتلا گردند:
دیابت
بیماری شدید کلیه
سرطان های سر و گردن
درمان‌های سرطان مانند شیمی درمانی
وزن بدن کم و تغذیه نامناسب
افرادی که داروهایی برای پیوند اعضا مصرف می‌کنند.
افرادی که از داروهای خاصی برای درمان آرتریت روماتوئید، بیماری کرون و پسوریازیس استفاده می کنند.
نوزادان و کودکان خردسال

مسافرت به کشورهایی است که در آنها این بیماری بسیار شایع و رایج است می تواند احتمال ابتلای افراد به این بیماری را افزایش دهد.

زندگی یا برای زندگی در محیط‌های گروهی بزرگ که سل شایع‌تر است، مانند سرپناه‌های بی‌خانمان‌ها، زندان‌ها یا زندان‌ها زندگی می‌کنند.

در مکان هایی که احتمال شیوع سل بیشتر است، مانند بیمارستان ها، پناهگاه های بی خانمان ها، مراکز اصلاحی و خانه های سالمندان

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید