جدول سن فرسودگی خودروها در 1404

    کد خبر :1136244
جدول سن فرسودگی خودروها در 1404

در ماده ۸ قانون هوای پاک تصریح شده که تمام مالکان وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت—اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی—موظف‌اند پس از فرسوده شدن وسیله نقلیه خود، آن را از رده خارج کرده و مسئولیت‌های ناشی از این موضوع را نزد یکی از شرکت‌های بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بیمه کنند.

تعریف خودروی فرسوده از دیدگاه قانون

شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، با اشاره به ماده ۸ قانون هوای پاک گفت: در سال ۱۳۹۷ آیین‌نامه‌ای به پیشنهاد سازمان محیط‌زیست، وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی تهیه و توسط هیئت وزیران تصویب شد که ملاک فرسودگی را بر اساس سن خودرو تعیین می‌کرد.

اما در سال ۱۳۹۹، با شکایت‌هایی که مطرح شد، این آیین‌نامه از سوی دیوان عدالت اداری و شورای نگهبان باطل اعلام گردید. در رأی صادره اعلام شد که تعیین فرسودگی صرفاً بر مبنای سن، موجب اسراف و تضییع حقوق مالکان است، زیرا روش‌های دیگری مثل سنجش میزان آلایندگی برای تشخیص سلامت خودرو وجود دارد.

آیین‌نامه جدید از سال ۱۴۰۰

در خرداد ۱۴۰۰، آیین‌نامه تازه‌ای تصویب شد که در آن «سن مرز فرسودگی» به همراه الزامات مربوط به معاینه فنی به‌عنوان مبنای تشخیص فرسودگی خودرو در نظر گرفته شد.

طبق این آیین‌نامه:

خودروهای شخصی پس از رسیدن به سن ۱۵ سال، وارد محدوده فرسودگی می‌شوند.

خودروهای بین ۱۵ تا ۲۰ سال، باید دو بار در سال برای معاینه فنی مراجعه کنند.

خودروهای بالای ۲۰ سال، موظف به سه بار مراجعه سالانه هستند.

در صورتی که خودرو در دو دوره متوالی موفق به دریافت معاینه فنی نشود، فرسوده تلقی می‌شود.

این آیین‌نامه در مواد ۶، ۷ و ۸، وظایف وزارت کشور و نیروی انتظامی را برای اجرای دقیق آن تعیین کرده است.

نکته مهم:

پلیس راهور وسایل نقلیه‌ای را که فرسوده محسوب شده و همچنان در سطح معابر تردد می‌کنند، روزانه با عنوان “تردد غیرمجاز در مناطق ممنوعه” جریمه می‌کند.

جدول سن فرسودگی خودروها در سال ۱۴۰۴ :

سن فرسودگی خودروها

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید