تولید سریالی علیه داعش به دستور پوتین
در کنار همه موضوعات و داستانهای اجتماعی که مدتهاست در سینمای ایران مد شده و انگار پرداختن به آنها به عنوان یکی از ارکان اصلی فیلمسازی تبدیل شده است، قصهها و رخدادهای دیگری نیز وجود دارند که نه تنها در کشور ما بلکه در خیلی از نقاط دنیا جای کار دارند و در هر فضایی متناسب با ظرفیت های آن منطقه به آن پرداخته میشود.
از جمله این موارد که اخیراً خبر پایان سیطره آن منتشر شد، داعش است که در سراسر دنیا سر و صدا به پا کرد. گروهی که مدتهاست سوژه مستندسازان و اهالی سینما در کشورهای مختلف شده است. روسیه، سوریه، هند و ایران از جمله این کشورها هستند که با موضوع داعش پا در دنیای تصویر گذاشتند و آثاری را برای این حوزه تدارک دیدهاند. در حال حاضر در سینمای ما نیز کم و بیش به این موضوع پرداخته شده و تولید برخی از آن ها مثل «به وقت شام» به کارگردانی آقای ابراهیم حاتمی کیا و «آرایش غلیظ2» به کارگردانی آقای حمید نعمت الله ادامه دارد؛ اما میزان پرداخت به این موضوع در سینمای کشوری که جزو سردمداران مبارزه با نیروهای تکفیری در منطقه است، جزو مواردی است که جای بحث دارد.
امپراطور جهنم در راه جشنواره فجر
در این بین آقای محمد خزاعی که علاوه بر «به وقت شام» تهیه کنندگی فیلم «امپراطور جهنم» را هم که در سطح گستردهای به داعشیها پرداخته، به عهده دارد، در گفتوگو با «صبح نو»، ابتدا درباره وضعیت فیلم «امپراطور جهنم» که در جشنواره سال گذشته به همراه حواشی موجود، پذیرفته نشد، عنوان کرد: بعد از این که در سال گذشته به دلایل نامعلومی داوران فیلم را در جشنواره نپذیرفتند و بهانه آوردند که فیلم ناقص است و این صحبتها، ما تلاش کردیم که فیلم را آماده کنیم و در حال حاضر مراحل پایانی آن در حال طی شدن است تا بتوانیم فیلم را در جشنواره امسال به نمایش بگذاریم، حال این که آیا فیلم واقعاً ناقص بود یا به دلایل مضمونی مورد پسند داوران قرار نگرفت، بحث دیگری است و امسال کار کاملاً آماده است و اگر آن را بپذیرند، در جشنواره و بعد هم در سینما شاهد حضور آن خواهیم بود.روسیها خودشان را ناجی منطقه معرفی می کنند وی همچنین با اشاره به موضوع این فیلم اضافه کرد: طبیعتاً «امپراطور جهنم» حساسیتهای موضوعی خودش را دارد، حتی در زمانی که ما آن را تولید میکردیم، میدانستیم که سختی ها چه در تولید، چه بعد از آن و هماهنگ شدن نقطه نظرات داخلی شاید مشکلاتی را ایجاد کند. بهرغم تمام این حرف ها فیلم تولید شد و حال باید ببینیم که دوستان چه تصمیمی در وزارت ارشاد و نهادهای دیگری که با جریان های فرهنگی مرتبطاند، میگیرند. جایگاه این دست تولیدات در سینمای کشور ما از دیگر موضوعاتی بود که خزاعی درباره آن به «صبح نو» گفت: واقعیت این است که جای مباحث سینمای مقاومت، مسائل استراتژیک منطقه و این دست موارد بین تولیدات ما خالی بود.
یعنی وقتی ما نگاه می کنیم میبینیم که در سینمای ایران که ظرفیت خوبی در آسیا و خاورمیانه دارد، در حوزه ورود به مسائل استراتژی به هزار و یک دلیل کم کار است و میزان خروجیای که به نسبت دیگر کشورهای منطقه که این اهداف را دنبال نمیکردند، سینمای ما بسیار کم کار است. در حال حاضر خیلی از کشورها مسائل و افتخارات جنگ با داعش را به اسم خودشان ثبت و ضبط میکنند. به عنوان مثال من به تازگی شنیدهام که به دستور آقای پوتین، ثبت و ضبط سریالی شروع شده که از یک سال قبل برای آن برنامه ریزی شده، مجموعهای که در آن ماجرا بهگونهای نشان داده می شود که میگویند روسیه چه نقش مهمی در این مبارزات داشته است. این یعنی آنها متوجه شدهاند که باید در این زمینه برنامه ریزی کنند و سریعاً بعد از مبارزات نظامی شان در حوزه جنگنرم نیز سرمایهگذاری کردند. من مضمون این سریال را دقیق نمیدانم، اما میدانم که آن ها در این مجموعه خودشان را ناجی منطقه معرفی میکنند.
کم کاری در حوزه منطقه در سینمای ایران
آقای خزاعی که تهیهکنندگی فیلم «پرواز به وقت شام» آقای ابراهیم حاتمیکیا را هم بر عهده دارد در ادامه گفت: ما در این زمینهها به شدت کم کار هستیم، حال دقیق نمیدانم مشکل از حمایتهای سازمانهای مربوطه است یا برنامهریزیها و این که در کل، فیلمسازان ما کمتر ترجیح می دهند تا وارد چنین موضوعاتی شوند و مثلاً برای ساخت یک کار در سوریه مستقر شوند، عواملی که همه اینها باعث می شود تا کمتر در این حوزه فیلم تولید شود. در این حوزه من معتقدم که لازم است یک قرارگاه فرهنگی در حوزه دفاع مقدس، مقاومت و منطقه در کنار قرارگاههای جنگی ما ایجاد شود. موضوعی که باید در حین این جنگ اتفاق میافتاد نه بعد از آن. البته ناگفته نماند که در حوزه مستند ما تقریباً موفق بودیم، یعنی آثاری تولید شدندکه متنوع و قابل اعتنا بودند. در این فضا در سینما، غیر از سازمان اوج که هر از گاهی آثاری را تولید میکند، دست سیاستمداران فرهنگی نسبت به مسائل منطقه خالی است و هیچ برنامهریزی در این حوزه انجام ندادهاند، مثلاً در چهار سال گذشته چند فیلم در این حوزه تولید شده یا در سیاستهای اخیری که اعمال میشود، چند فیلم در حال برنامه ریزی است؟ به همین دلیل دست ما در حوزه مسائل منطقه خالی است و سینماگران ما در این حوزه عقب افتادهاند.
نگاه ویژه به داعش در امپراطور جهنم
سختیها و دشواریهایی که در این حوزه برای تولید اثر وجود دارد، موضوع دیگری بود که خزاعی دربارهاش با اشاره به فیلم «امپراطور جهنم» گفت: به عنوان نمونه در این فیلم، به دلیل مضمون آن و داستانی که در ایران نمیگذشت، ما را دچار مشکل کرده بود.
درحقیقت مسأله لوکیشن، تولید در خارج از کشور و… از مواردی بودند که کار را سخت میکردند، حتی در خارج از کشور درلوکیشنهایی که انتخاب میکردیم، اجازه فیلمبرداری نداشتیم، به همین دلیل راهی چندین کشور شدیم و در خیلی از صحنهها مجبور شدیم تا آن را بازسازی کنیم. در کل این فیلم تجربه جدیدی بود، به ویژه ویژوالی که در این کار وجود دارد، برای اولین بار در سینمای ایران رخ داده، به همین دلیل ما اتفاقاتی را در این فیلم تجربه کردیم که در آینده میتوانیم براساس آن برنامهریزی جدی تری را در حوزه تولید، داشته باشیم، در ادامه بحث مشکلات مضمونی، ساختاری، پشتیبانی و از همه مهمتر عدم اطمینان به گروه برای تولید ونمایش این اثر، موضوع دیگری بود که ما دائم از آن میشنیدیم و بعد هم در جشنواره با مشکلاتیروبهرو شدیم که قابل پیشبینی نبودند؛ اما با همه اینها ما توانستیم فیلمی را تولید کنیم که نگاه ویژهای را نسبت به داعش و عربستان دارد. درباره فیلم به وقت شام هم فعلاً نمیتوانم درباره آن صحبتی کنم و بعد از نمایش و نهایی شدن کار جزییات آن بیشتر مشخص میشود.خزاعی در پایان درباره نمایش امپراطور جهنم خاطرنشان کرد: ما وظیفه داریم فیلم را کامل کنیم و ارائه دهیم، حال اگر بپذیرند که در جشنواره حضور خواهیم داشت وگرنه، برای نمایش آن برنامه ریزی میکنیم.