توصیهی حسین قناعت به مخاطبانش: «سلفی با رستم» بهترین فیلمم هست، برایش وقت گذاشتم
حسین قناعت، کارگردان سینمای ایران که امسال دو فیلم در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان دارد، با اشاره به تفاوت نگاهها و سلیقهها در فیلمسازی برای کودکان گفت: نگاه به سینمای کودک سلیقهای است. من همان جنس فیلمی که برای جشنواره ساخته میشود را دوست دارم ولی سبکی از فیلمسازی در حوزه کودک که نگاهی به جذب مخاطب دارد را هم میپسندم. من اسم این سینما را سینمای کودک نمیگذارم بلکه آن را سینمای خانواده میدانم. سلیقهی من جنسی از سینما است که تمام اعضای خانواده در کنار هم بتوانند به تماشای آن بروند و از دیدن آن لذت ببرند. من دلم میخواهد فیلمم حتما قابلیت اکران شدن داشته باشد و در اکران موفق باشد. برای همین از تمام قابلیتهایی که میتواند به جذب خانوادهها به سینما کمک کند، استفاده میکنم.
وی با اشاره به اینکه سعی میکند فیلمهایش برای کودکان و خانوادهها حاوی پیامهای مهمی باشد، گفت: فیلم «سلفی با رستم» که در جشنواره فیلم کودک امسال رونمایی میشود و قصه آن دو سال و نیم ذهنم را درگیر کرده بود، یکی از آن فیلمهایی است که برای پیام آن تلاش بسیاری کردم. در این فیلم سعی کردم بچهها را با گوشهای از تاریخ ایران آشنا کنم و آنها را به کتابخوانی تشویق کنم. یعنی در واقع در کنار قصه سرگرمکنندهای که دارد سعی کردم فیلم حاوی پیام هم باشد. به جرات میتوانم بگویم «سلفی با رستم» بهترین فیلم کارنامه کاری من است که برای قصه آن وقت بسیاری گذاشتم.
وی با اشاره به فیلم دیگرش که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان حضور دارد، گفت: در «والدین امانتی» به موضوع محیط زیست و اهمیت آن پرداختم و در کنار آن احترام به خانواده هم موضوع دیگری بود که قصه فیلم پیرامون این دو موضوع پرداخت شده است.
وی با اشاره به رشد حضور بخش خصوصی در سینمای کودک طی سالهای اخیر گفت: در دهههای پیشین سینمای کودک تابع جنسی از سینما بود که خروجی آن تنها در جشنوارهها به نمایش درمیآمد و در جذب مخاطب موفق نبود. طبیعی است که این موضوع باعث شد هم اعتماد سرمایهگذار و هم اعتماد سینمادار از بین برود و سینمای کودک دیگر سهمی در اکران عمومی نداشته باشد. در سالهای گذشته خوشبختانه جریانی در سینمای کودک شکل گرفت که سرمایهگذاران را برای ساخت فیلم ترغیب کرد و شاهد هستیم فیلمهایی هم که اکران شدند، توانستند فروش خوبی در گیشه داشته باشند.
وی در ادامه گفت: فیلم باید خودش را در گیشه بتواند ثابت کند. من تجربههای متفاوتی در عرصه اکران فیلمهای کودک داشتهام که همگی در عین ناباوری سینماداران و در رقابت با آثار بزرگسالی که از بازیگران مطرح هم بهره میبرد، توانستهاند فروش خوبی در گیشه داشته باشند و به نسبت ظرفیت اکران بتوانند مخاطب خود را جذب کنند.
این کارگردان با اشره به مشکلات اکران فیلم کودک اضافه کرد: در اکران فیلم کودک یکسری مزیتها از فیلمها گرفته میشود. مانند نداشتن سانس بعد از ساعت 7 بعد از ظهر. این موضوع باعث شده بسیاری از خانوادهها که تازه بعد از این ساعت امکان حضور در سینما دارند، از تماشای فیلم کودک محروم بمانند. با این وجود در اکران فیلمهایی مثل «تپلی و من» و «دزد و پری» توانستیم در گیشه موفقیت خوبی داشته باشیم.
وی در پاسخ به این پرسش که با وجود فیلمها و انیمیشنهای خارجی که کودکان را جذب میکند، سینمای ایران چقدر پتانسیل جذب مخاطب در فضای فیلمهای فانتزی را دارد، گفت: واقعیت این است که فیلمسازان سینمای کودک تلاش خودشان را میکنند اما نمیتوان منکر این رقیب خیلی قوی شد که کودک امروزی را در خانه با محصولاتش جذب کرده است. ما باید در این شرایط کودک را از خانه بیرون بیاوریم و با پدر و مادری که گرفتار مسائل اقتصادی و مشغلههای زندگی است به سالن سینما بکشانیم و محصولی را به آنها نشان دهیم که راضی به خانه برگردد. این کار بسیار سختی است. سینمای کودک در ایران بودجه بسیار محدودی دارد و اصلا قابل مقایسه با مقیاس جهانی آن نیست.
به گزارش ایلنا، قناعت با بیان اینکه باید در انتخاب قصه خود را بهروز نگه داریم، گفت: من به شدت کتابخوان هستم و در طی سال بیشتر کتابهای کودک ایرانی و خارجی را به قصد این میخوانم که به من ایده و فضای ذهنی بدهند تا در این مسیر از کودکان عقب نباشم. قصههایی که در دیگر کشورها نوشته شده بسیار پیشرفت کرده است و به کودک امروز نزدیک شده است. در ادبیات ایران نیز در سالهای اخیر محصولات و داستانهای بهتری منتشر میشود اما در گذشته اصلا قصههای خوبی برای کودکان نداشتیم. میتوانم بگویم در مقطعی ادبیات کودک و نوجوان تعطیل شده بود و اگر قصهای هم چاپ میشد متاثر از فضای سیاسی و اجتماعی زمانه خود رنگ و بوی آن دوران را میگرفت و جذابیتی برای خلق یک فیلم را نداشت. امروز ولی به روانشناسی کودک و اهمیت سرگرمی کودکان فکر میشود و کتابهای خوبی در این حوزه منتشر شده است.
وی در ادامه گفت: دختر یازده سالهای دارم که در کتابخوانی از من جلوتر است و در نوشتن فیلمنامه بسیار به من کمک میکند و از ایدههای او استفاده میکنم. در واقع فیلمسازی در حوزه کودک نیازمند این است که فیلمساز خودش را بهروز نگه دارد و تمامی منابعی که میتواند منشا الهام در خلق یک قصه باشد را مرور کند. از کتاب و فیلم گرفته تا رشد کردن در فضای کودکان و همصحبتی با آنها.
قناعت با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان و اهمیت آن در رشد سینمای کودک گفت: برگزاری جشنواره کودک به حفظ سینمای کودک کمک بسیاری میکند. مطمئن باشید اگر جشنواره نبود هیچ حمایتی هم از سوی بنیاد سینمایی فارابی که برگزارکننده این جشنواره است، وجود نداشت. بودن جشنواره باعث میشود تولیدات در این حوزه شکل بگیرد و حمایتهای دولت از سینمای کودک ادامه داشته باشد. اولین حسن جشنواره این است که باعث روشن ماندن چراغ سینمای کودک میشود. از طرفی همین که در طول سال یک هفته به صورت ویژه از سوی رسانهها و مسئولان و مردم به سینمای کودک پرداخته میشود و حرفهای کارشناسی رد و بدل میشود میتواند به رشد و بقای این سینما کمک ویژهای کند. اما از طرفی هم نمیتوانیم بگوییم جشنواره کودک به اکران فیلمها میتواند کمک کند. در واقع ساز و کار اکران خیلی مرتبط با خروجی جشنواره نیست. حمایتها از سینمای کودک در اکران در حد حرف هست.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید از سینمای کودک حمایت کند، گفت: من بارها گفتم تنها جایی که میتواند به اکران سینمای کودک کمک کند آموزش و پرورش است که هیچ وقت به صورت جدی وارد این موضوع نشد. انگار برای مسئولان آموزش و پرورش سینمای کودک اهمیتی ندارد و این موضوع را درک نکردند که اهمیت یک فیلم در رشد و آموزش کودک از چندین کتاب آموزشی بیشتر است. به نظرم لطیفترین و زیباترین جنس سینما همین سینمای کودک است که متاسفانه هیچ توجهی به آن نمیشود. اگر حمایت از این حوزه شود حاضرم در طول سال چهار تا فیلم برای سینمای کودک بسازم. ولی وقتی برای ساخت یک فیلم باید شش ماه از سال را تنها برای دریافت حمایتها تلاش کنیم دیگر از یک جایی به بعد شرایط به مرور سختتر میشود. تلویزیون یک زمانی حمایت خوبی در ساخت تله فیلم کودک میکرد که چند سالی است به دست فراموشی سپرده شده و همین موضوع باعث شده بسیاری از طرحهایی که قابلیت ساخت در این مدیوم را دارند امکان ساخت پیدا نکنند.