تهاتر کالا با یک کشور جدید

    کد خبر :892222
تهاتر کالا با یک کشور جدید

هر چند در سال‌های گذشته اقتصاد ایران توانسته علی رغم تحریم‌ها آمارهای تجاری خود را حفظ کند، اما به نظر می‌رسد استفاده از شیوه‌های جدید تجاری نیز به افزایش همکاری با کشورهای منطقه کمک جدی خواهد کرد.

با وجود آنکه مذاکرات هسته‌ای به گام‌های پایانی خود رسیده، اما هنوز مشخص نیست که دو طرف چه زمانی به توافق نهایی می‌رسند و از این رو ایران باید از تمام ظرفیت‌های خود برای افزایش آمارهای تجاری استفاده کند.

در سال‌های گذشته با نهایی شدن عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا و استفاده از امکانات تعرفه‌های ترجیحی، بخشی از دغدغه‌های تجار در همکاری با همسایگان شمالی برطرف شده، اما به نظر می‌رسد امکان استفاده از این ظرفیت‌ها در رابطه با دیگر کشورها نیز وجود خواهد داشت.

یکی از شیوه‌هایی که در سال‌های گذشته بارها از آن صحبت شده بحث تهاتر کالاست. در این شیوه با کنار زدن تحریم‌های بانکی، امکان آن به وجود می‌آید که دو طرف با توجه به نیازهای داخلی خود اقدام به صادرات و واردات کالا کنند.

عبدالله مهاجر دارابی – رئیس اتاق بازرگانی ساری – با اشاره به ظرفیت‌های تهاتر کالا که در ازبکستان وجود دارد، می‌گوید ایران می‌تواند با استفاده از این شیوه میزان تجارت مشترک خود با ازبکستان را به شکل قابل توجهی افزایش دهد.

او به پایگاه اتاق ایران گفته: در سال گذشته و با استفاده از شیوه تعرفه ترجیحی امکان افزایش قابل توجه تبادلات تجاری میان ایران و ازبکستان به وجود آمده و تحت تاثیر این شرایط، تجار دو کشور امکان افزایش همکاری‌ها در بخش‌های مختلف را پیدا کرده‌اند.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی ساری، هدف گذاری تجارت مشترک دو میلیارد دلاری میان ایران و ازبکستان کاملا قابلیت اجرا دارد و در صورتی که روابط مثبت سیاسی میان دو کشور به ارتباطات اقتصادی مناسب بدل شود، شانس بهبود عملکرد در این بخش وجود خواهد داشت.

دارابی با اشاره به شیوه‌هایی مانند تهاتر کالا، بیان کرد: در این تردیدی وجود ندارد که تحریم‌ها برای تجارت ما محدودیت‌هایی به وجود آورده است اما قطعا می‌توان در همین شرایط نیز برنامه ریزی‌های جدیدی را در دستور کار قرار داد و با استفاده از شیوه‌هایی مانند تهاتر کالا راه را برای افزایش تجارت باز کرد.

به گزارش ایسنا، وی خاطرنشان کرد: کالاهای ایرانی از مسیر زمینی و از طریق ترکمنستان به سمت ازبکستان حرکت می‌کنند. اگر با انجام مذاکرات لازم، مشکلاتی که در این مسیر برای حمل و نقل کالاها به وجود می‌آید برطرف شوند، قطعا شانس افزایش تجارت مشترک با ازبکستان وجود خواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید