تناقض در اخبار منتشر شده سایپا/ از اعلام رسمی توقف تولید تا درخواست پیش فروش جدید پراید برای تنظیم بازار

    کد خبر :712768

چند روز پیش خبر توقف تولید پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۲ از زبان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به صورت گسترده رسانه ای شد اما به فاصله چند روز روابط عمومی سایپا خبری به نقل از معاون بازاریابی و فروش این شرکت مبنی بر تمایل سایپایی ها برای ادامه تولید و پیش فروش مجدد پراید را روی خروجی سایت رسمی این شرکت منتشر کرد.

به گزارش بازتاب؛ تنها چند روز بعد از رسانه ای شدن خبر توقف تولید دو مدل از پرایدها (پراید ۱۱۱ و پراید ۱۳۲) از زبان سید جواد سلیمانی حالا حسین کاظمی معاون بازاریابی و فروش از تمایل این شرکت برای پیش فروش مجدد پراید البته به بهانه تنظیم بازار خودرو خبر داده است!

نکته جالبتر ماجرا اینجاست که همان روز خبری به نقل از باقری قائم مقام مدیرعامل سایپا در حوزه بازاریابی و فروش بر روی خروجی سایت رسمی سایپا قرار گرفت که وی پراید را یک خودروی زیان ده عنوان و بر خلاف نظر وزیر صنعت معدن و تجارت از قیمت گذاری های دستوری خودرو گلایه کرده بود.

باقری در این خبر در شرایطی تقصیر گرانی خودرو را بر گردن سایت های خرید و فروش و قیمت گذاری های دستوری انداخته بود که صبح همان روز رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت به دو خودروساز بزرگ کشور دستور‌ داده بود دلایل گرانی بی منطق و نامتعارف خودروهای داخلی در بازار را بررسی و راهکار مناسبی برای رفع آن ارائه کنند.

حال از یک سو این سوال مطرح می شود که این سه خبر متناقض با چه استدلال و منطقی در یک روز بر روی خروجی سایت رسمی سایپا قرار می گیرد؟

از سوی دیگر خبر توقف تولید پراید که با کلی آب و تاب از سوی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به عنوان یک کار ماندگار‌ و بزرگ در رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری منعکس شده بود چرا و با چه هدفی از سوی معاون فروش این شرکت آن هم در سایت رسمی سایپا نقض شده است.

نکته قابل تامل دیگر عدم توجه روابط عمومی سایپا به دستور صریح وزیر صنعت، معدن و تجارت و صحبت ها و مصاحبه های قبلی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپاست که هنوز هم در صفحه اصلی سایت سایپانیوز قابل مشاهده است. خبرهایی که از دو حالت خارج نیست، یا تحلیل و رصد درستی از وقایع و اتفاقات حوزه خودرو در بخش روابط عمومی وجود ندارد که این طور این شرکت بزرگ خودروسازی را با چالش و درگیری با نهادهای بالادستی کشانده و یا این خبرها به صورت هدفمند و دستوری از سوی مدیرعامل این شرکت منتشر شده که باز هم نقش کمرنگ روابط عمومی در ارائه مشاوره درست به مدیرعامل و استفاده صحیح از ابزارهای رسانه ای غیر رسمی و بهره گیری از رسانه های همکار در انتشار اخبار اینچنینی و موج سازی های رسانه ای را نشان می دهد.

حال باید دید موضع وزارت صنعت معدن و تجارت در قبال نقض تلویحی صحبت های رحمانی در مورد توقف تولید پراید و همچنین کنترل قیمت خودروهای داخلی در بازار از سوی سایپایی ها چه خواهد بود، خبرهایی که رضا رحمانی در این چند روز توانسته بود مانور رسانه ای ویژه ای را روی آنها انجام داده و از این طریق فشار مجلسی ها، دولتی ها و دیگر مقامات را از روی خود و وزارت خانه مطبوعش کاهش دهد.

 

پاسخ سایپا :

این تحلیل و برداشت درست نیست چون:

خبر اول کاملا صحیح و براساس برنامه‌ریزی قبلی سایپا و اطلاع رسانی شفاف در زمان توقف پراید ۱۳۲ در دی و توقف پراید ۱۱۱ در اردیبهشت منتشر شده است.

خبر دوم تاکیدی بر لزوم توقف پراید و خبر اول بوده و در بخش دیگری تحلیلی بر روش نادرست قیمت‌گذاری از سال ۹۱ تا حالاست این مصاحبه تصویری بوده و فقط در سایپانیوز بازنشر شده است.

خبر سوم هم به دلیل افزایش بی رویه قیمت پراید در بازار و پاسخ به اتهام به خودروساز برای عدم عرضه تنظیم شده و تاکید شده درصورت لزوم و با صدور مجوز، لازم باشد آمادگی تولید تا زمان کاهش قیمت و تنظیم بازار وجود دارد. سراسر متن خبر سوم تامید بر درستی توقف پراید است

تناقضی نیست
هر خبر بر اساس مقتضیات زمان انتشار تنظیم شده است

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید