تست کردن میوه در مغازه ممنوع/ بدون دستکش میوه دستچین نکنید
سید سعید راد در گفت و گو با میزان در پاسخ به این سوال که آیا در میادین میوه و تره بار ممنوعیتی برای عرضه هندوانه به شرط چاقو اعمال شده یا خیر و اینکه آیا تمهیداتی اندیشیده شده که از انجام این کار جلوگیری شود؟، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، اقدامات پیشگیرانه در مورد رعایت نکات بهداشتی در میادین میوه و تره بار تشدید شده که از جمله این اقدامات، عدم عرضه هندوانه به شرط چاقو است و البته از شهروندان عزیز نیز درخواست میکنیم هنگام خرید هندوانه در میادین و در سطح شهر، هرگز از فروشنده درخواست نکنند که هندوانه را قاچ کند، چرا که چاقوی آلوده ممکن است میوه هندوانه را آلوده کند.
تست کردن میوه در مغازه ممنوع
مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار همچنین در خصوص فروشندگانی که مشتریان را به تست میوههایی همچون گوجه سبز، توت فرنگی و توت سفید و سیاه، دعوت میکنند که قطعا ضد عفونی انجام نشده و ممکن است موجب شیوع کرونا شود، افزود: این موضوع نیز متاثر از پروتکلهای بهداشتی و رعایت آنهاست و از این رو، عرضه میوههایی همچون گوجه سبز، توت فرنگی و توت سفید و سیاه تحت عنوان تست به مشتریان در میادین میوه و تره بار ممنوع است و البته از شهروندان عزیز تقاضا میکنیم چه در میادین و چه در سطح شهر از تست کردن میوهها که ممکن است آلوده باشند، اجتناب کنند.
بدون دستکش میوه دستچین نکنید
راد در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه در برخی میادین میوه و تره بار مردم خودشان با دست میوه را انتخاب میکنند، آیا الزامی وجود دارد که از دستکش استفاده کنند، چرا که همین موضوع ممکن است سبب شیوع کرونا شود»، گفت: لزوم استفاده از ماسک و دستکش از سوی تمامی شهروندانی را که برای خرید به میادین میوه و تره بار مراجعه میکنند، بارها مورد تاکید و توصیه قرار دادهایم و از این رو، استفاده از ماسک و دستکش به ویژه هنگام انتخاب میوه یا دستچین کردن میوهها را الزامی میدانیم، اما این خود شهروندان هستند که با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از وسایل بهداشت فردی، میتوانند بیشترین تاثیر را در سلامتی خودشان و دیگران داشته باشند.
حفظ اختلاف قیمت محصولات میادین میوه و تره بار با قیمتهای سطح شهر
وی در پاسخ به این سوال که «با توجه به سخت شدن وضعیت اقتصادی مردم چه تدابیری در میادین میوه و تره بار در نظر گرفته شده و امکان اینکه فردی به صورت نذر به اقشار ضعیف کمک کند، در میادین وجود دارد؟»، بیان کرد: حفظ اختلاف قیمت محصولات میادین میوه و تره بار با قیمتهای سطح شهر، مهمترین و موثرترین راهکار اجرایی سازمان مدیریت میادین شهرداری تهران برای کمک به اقتصاد خانوادهها در شرایط سخت اقتصادی موجود است، چنانچه در حال حاضر، نرخ محصولات میادین در مقایسه با قیمتهای سطح شهر ۳۲ درصد ارزانتر است و البته این تفاوت قیمت در محصولات نوبرانهای مانند خربزه، گیلاس و زردآلو به بیش از ۵۰ درصد و در محصولات پرمصرفی همچون بادمجان، کدو و سبزیهای برگی به بیش از ۴۰ درصد میرسد.
راد افزود: در مورد امکان نذر به منظور کمک به اقشار کمبرخوردار نیز این اقدام از طریق اجرای طرح سبد مهربانی و با شعار «اگر میتوانی اهدا کن و اگر نیاز داری بردار» در ۲۲ میدان و ۱۴۳ بازار میوه و تره بار اجرا شده است که شهروندان میتوانند نذورات خود را در قالب این طرح ادا نمایند.