تدوین ۹ برنامه ملی برای حمایت و هدایت اقدام پژوهی معلمان
سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: حدود ۸ درصد معلمان سراسر کشور در مقاطع مختلف تحصیلی ، بویژه در دوره ابتدای به صورت داوطلبانه در فعالیت اقدام پژوهی مشارکت دارند.
به گزارش ایسنا، فرهاد کریمی در حاشیه اولین همایش ملی فرصت ها و چالش های اقدام پژوهشی در آموزش و پرورش در شیراز به خبرنگاران گفت: اساس کار معلمی بر پژوهشگری و تامل و اندیشه حرفه ای است و هدف اساسی برنامه اقدام پژوهی و معلم پژو هند این است که معلمان ما بتوانند در فعالیت آموزشی خود با تامل و ارزیابی فعالیت های خود ،برنامهای برای توسعه تدریس و فعالیت های کلاسی خود داشته باشند.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر تاریخپه غنی فعالیت های معلم پژوهنده در کشور گفت: امسال بیست و یکمین سالی است که این برنامه در حال اجراست و ازافتخارات ما در جمهوری اسلامی این است که بتوانیم در مقیاس کشوری برنامهای ملی برای مشارکت معلمین در امر پژوهش طراحی کنیم.
وی گفت: معلمین در قالب فعالیت های اقدام پژوهی، تجارب مطلوب خو را در راستای بهبود امر آموزش و پروش مستند سازی می کنند و این مستندات نیز در قالب بخشنامه و آیین نامه در اختیار مراکز مرتبط با آموزش و پرورش در سطح کشور قرار داده می شود تا ضمن ارزیابی، بررسی شود.
کریمی با بیان اینکه “هیچ تشکیلات رسمی و سازمانی برای برنامه معلم پژوهنده در کشور وجود ندارد” گفت: با این وجود نزدیک به ۸ درصد معلمان سراسر کشور در مقاطع مختلف تحصیلی ، بویژه در دوره ابتدای به صورت داوطلبانه در این فعالیت مهم مشارکت دارند.
وی همچنین گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیر نظام پژوهش و ارزشیابی ، سه راهکار از سند تحول بنیادین به پژوهش ها و اقدام پژوهی معلمان اختصاص یافته که در چاچوب این راهکارها ۹ برنامه ملی برای حمایت و هدایت اقدام پژوهی معلمان تدارک دیده شده است.
سرپرست پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش از تاکید وزیر متبوع بر امر تحقیق و پژوهش خبر داد و گفت: با این دیدگاه مسئولان به امر پژوهش، آینده اقدام پژوهی معلمان بسیار روشن خواهد بود و امید است تا در آینده نزدیک شاهد رویداد های خوبی در این زمینه باشیم.
کریمی با اشاره به تغییراتی که در برنامه معلم پژوهنده انجام خواهد شد ،گفت:تلاش این است تا این فعالیت به عنوان یک فعالیت رسمی و ملی ثبت شده و بدور از توجه بیش از حد اداری و امتیازی به آن ،بیش از گذشته تقویت شود.
وی با اشاره به برگزاری دوره های مختلف اقدام پژوهی در سراسر کشور گفت: به منظور تقویت معلمین فعال در این حوزه، لازم است تا فرهنگیان با مشارکت هر چه بیشتر در این دوره ها ،زمینه تقویت فعالیتهای اقدام پژوهی و گزارشات خود در این زمینه را فراهم کنند.
کریمی گفت: در چارچوب اقدام پژوهی، معلم به عنوان کانون تفکر و اندیشه در مدرسه مطرح می باشد و معلمین برای بهبود عمل خود باید حرفه ای بیندیشد و این مسیر می تواند به بهبود عمل حرفه ای آنها کمک کند.
وی فلسفه اقدام پژوهی را کمک به بهبود عمل حرفه ای معلمین در مدرسه و کلاس درس عنوان کرد و افزود: فعالیت های اقدام پژوهی تنها شامل معلمین نمی شود و مدیران و سایر همکاران شاغل در پست های اداری نیز می توانند در قالب این برنامه ، تجربیات ارزشمند خود را در اختیار سیار همکاران قرار دهند.
به گزارش آموزش و پرورش استان فارس، در اولین همایش ملی فرصت ها و چالش های اقدام پژوهشی در آموزش و پرورش، ۶۰۰ چکیده مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه این همایش در شیراز ارسال شده که ۲۲۰ مقاله از مجموع چکیده مقالات دریافتی، به عنوان مقالات برتر معرفی و از این تعداد نیز بیش از ۹۰ مقاله به صورت سخنرانی ، پوستر و چاپ در ویژه نامه ارائه خواهد شد.