تاتا کورو شاسی بلند برقی مفهومی هندی
غول خودروسازی هندوستان در تلاش است تا شاسی بلند الکتریکی هماهنگ با استانداردهای جهانی تولید کند. این خودرو، کورو (Curvv) نام گذاری شده است و احتمالا با همکاری فنی رنو تولید خواهد شد.
«بازتاب»تاتا موتورز، با عرضهی مدلهای اقتصادی و کممصرف، هماکنون یکی از بزرگترین خودروسازان جهان است. این مجموعه، سال ۱۹۵۴ توسط جهانگیر راتانجی افتتاح شد. موسس تاتا موتورز، از مشاهیر و کارآفرینان بزرگ هند است که سال ۱۹۰۴ در پاریس از خانوادهای متمول با نژاد پارسیان هند (زرتشتیان ایرانالاصل مهاجر) دیده به جهان گشود. گروه تاتا، هماکنون صدها شرکت فعال در صنایع مختلف مثل خودرو، فولاد و صنایع هوایی را شامل میشود. سال ۲۰۲۱، ارزش مالی تاتاموتورز با تیراژ تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در سال، حدود ۴۲ میلیارد دلار برآورد شد. این شرکت، سهامدار اصلی جگوار –لندرور است.
اولین خودروهای تاتا موتورز در کلاس کامیونت، طی همکاری فنی با گروه دایملر بنز تولید شد. این شرکت، خیلی زود به سودآوری رسید و انواع اتوبوس و کامیون را به فهرست محصولات خود اضافه کرد. تاتاموتورز در سال ۱۹۹۱، اولین مدل سواری مخصوص فروش به عموم را در کلاس شاسیبلندهای کوچک مناسب تردد در مسیرهای خارج جاده به تولید رساند. ارزانترین خودروی جهان به نام نانو (Nano) در سال ۲۰۰۸ با قیمت ۳ هزار دلار توسط تاتا عرضه میشد.
جدیدترین خودروی مفهومی تاتا، یک شاسی بلند اسپرت کوپه با پیشرانهی تمام برقی است. این مدل، کورو (Curvv) و حالت مواج (Curve) را به ذهن میآورد. نمای بدنه با زبان طراحی جدید تاتا به نام دیجیتال (Digital)، تاکید زیادی بر چراغهای باریک و سرتاسری دارد که تقریبا تمام لبهی کاپوت جلو را پوشش میدهد. کورو مثل بسیاری دیگر خودروهای برقی مدرن، فاقد جلوپنجره سنتی است و ظاهرا آیرودینامیک بسیار خوبی دارد.
حالت خاص چراغهای جلو با گوشههای کشیده شده به داخل کاپوت، مهمترین تفاوت تاتا کورو با مدلهای معمول در بازار جهانی است. داخل سپرها هم، مهشکنهای LED با طرح مثلثی دیده میشوند که احتمالا برای نسخهی تولید انبوه، تغییر خواهد کرد. تاتا کورو، یک خودروی مفهومی است اما ادوات پلاستیک داخل گلگیر، سپرها و رکاب دارد.
مارتین اولاریک (Martin Uhlarik) مدیر طراحی تاتا موتورز و مسئول پروژهی ساخت خودروی مفهومی کورو است. این مهندس کانادایی، سبک طراحی کابین در خودروی جدید تاتا را، اسپرت و کاربردی، هماهنگ با کلاس جهانی توصیف میکند. روی داشبورد، دو نمایشگر ایستاده نصب شده است که طبیعتا هرکدام، برای پنل روبروی راننده و سیستم سرگرمی، کاربرد دارند.
روی فرمان، کلیدهای فیزیکی هست اما در قسمت میانی داشبورد، فقط از یک صفحهی لمسی برای کنترل سیستم سرگرمی و امکانات رفاهی مثل تهویه مطبوع استفاده شده است. سبک طراحی داخلی تاتا کورو با صندلیهای اسپرت و نورپردازی محیطی (ambient lighting) آیندهنگر و کمهزینه به نظر میرسد.
عزم تاتا برای تولید شاسی بلند برقی جدی است و مدل مفهومی از کورو، پیشنمایش محصول نهایی محسوب میشود. بنابر اعلام شرکت سازنده، توان پیمایش ۵۰۰ کیلومتر برای مدل الکتریکی فراهم خواهد شد؛ درحالیکه نسخهی بنزینی این خودرو نیز در بازار هند وجود خواهد داشت.
نواحی شهری در کشور هند، از بدترین نقاط جهان از نظر آلودگی هوا هستند. این شرایط، دولت و صنایع خودروسازی هند را به حمایت از مدلهای برقی تشویق کرده است. تاتا به عنوان بزرگترین سازندهی وسیل نقلیه در هندوستان، برای تولید ۸ مدل خودروی برقی تا سال ۲۰۲۵ آماده میشود.
تاتا هماکنون، یک کراساور برقی به نام نکسون را با توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر و پیشرانهی ۱۳۰ اسب بخار تولید میکند که سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ ثانیه و آستانه قیمت ۱۸ هزار دلار دارد. این مدل، به موفقیت تجاری رسیده و همتکنون پرفروشترین خودروی برقی در کشور هند است. دیگر خودروی برقی تاتا، یک سدان کوچک به نام تیگور است. این مدل، ۷۵ اسب بخار قدرت دارد و توان پیمایش ۳۰۰ کیلومتر ارائه میدهد. قیمت تیگور EV در هند، ۲۲ هزار دلار است.