بیانیه وزارت خارجه فرانسه در باره سفر لودریان به تهران

    کد خبر :237021

وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه در آستانه سفر ژان ایو لودریان به تهران، با صدور بیانیه ای، بر لزوم احترام و رعایت به مفاد توافق هسته ای وین تاکید کرد.
در این بیانیه آمده است: ژان ایو لودریان وزیر امورخارجه فرانسه امروز (یکشنبه – پنجم مارس) راهی تهران می شود. لودریان در تهران با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دیدار و گفت و گو خواهد کرد. همچنین دیدار با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، یکی دیگر از محور های مهم سفر لودریان به تهران محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، دیدار با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران و علی شمعخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی این کشور یکی دیگر از ماموریت های لودریان در تهران است.
در فضای خوب پیش آمده بعد از توافق هسته ای 14 ژوئیه 2015، فرانسه خواستار ادامه گفت و گوهای شفاف با ایران است.
در همین ارتباط، لودریان درباره سه موضوع اساسی با مقامات ایران دیدار و گفت و گو خواهد کرد:

**توافق هسته ای وین
فرانسه مصمم به ادامه حیات توافق هسته ای وین است و از همه طرفهای این قرارداد می خواهد تا به مفاد آن احترام گذاشته و آن را رعایت کنند.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همه ضمانت های لازم را برای عدم بازگشت برنامه های هسته ای ایران به سمت نظامی را فراهم می کند.
در این راستا، ایران نیز باید به تعهدات خود در این توافقنامه ادامه دهد. به موازات آن، برای ما و همچنین برای طرف ایرانی اهمیت خاصی دارد که مبادلات تجاری و سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در ایران از سر گرفته شود و ادامه یابد.

**برنامه های بالستیک ایران
همچنان که فرانسه پیشتر نیز بارها اعلام کرده است، برنامه های بالستیک ایران موجبات نگرانی فرانسه و همپیمانان ما را فراهم کرده است. برنامه های بالستیک ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد همخوانی ندارد و یکی از عوامل ایجاد ناامنی و نبود ثبات در منطقه است. همچنین انتقال موشک از ایران به برخی از کشورهای منطقه دیگر نگرانی ما را فراهم کرده است. به همین علت است که فرانسه امیدوار است بتواند گفت و گوهای واقعی با ایران را در این زمینه داشته باشد.

**اقدامات منطقه ای ایران
اقدامات منطقه ای ایران موجب بی ثباتی درمنطقه خاورمیانه شده است. فرانسه امیدوار است که ایران بارفتارمثبت خود، با احترام به حق حاکمیت کشورها، گامی اساسی در جهت رفع بحران در منطقه خاورمیانه بردارد.
موضوع سوریه ، ناآرامی ها و اوضاع اسف بار انسانی در این کشور، یکی از مسائل منطقه ای است که ایران درگیر آن است. (یمن، لبنان، عراق)
در ادامه این بیانیه آمده است: هدف از سفر ژان ایو لودریان به ایران، تحکیم روابط دو جانبه میان پاریس و تهران و همچنین در راستای سفر حسن روحانی رئیس جمهوری این کشور به فرانسه در سال 2016 قلمداد می شود.
فرانسه امیدوار است که در زمینه های مختلف از جمله تبادلات فرهنگی، اجتماعی و علوم گفت وگوهای بلند مدتی با طرف ایرانی داشته باشد.
در این فضای خوب، لودریان به ایران می رود تا موزه لوور را در تهران افتتاح کند که این موضوع گواه بر ثبات رابطه فرهگی میان فرانسه و ایران است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید