بهترین زمان مصرف مکمل آهن را بشناسیم

    کد خبر :1098432

اگر پزشکتان برای‌تان مکمل آهن تجویز کرده باشد، شاید این پرسش برایتان مطرح شده باشد که بهترین زمان مصرف آن چه موقعی است

به گزارش همشهری آنلاین، اگر به شما توصیه شده است که آهن بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید، ممکن است در مورد بهترین زمان برای مصرف مکمل‌های آهن فکر کنید.

مصرف مکمل آهن ممکن است راه مؤثری برای رفع برخی از علائم رایج کمبود آهن باشد از کمبود انرژی و تنگ‌نفس گرفته تا رنگ‌پریدگی پوست و شکنندگی موها و ناخن‌ها و حتی سردرد و سردی دست‌وپا.

البته باید بدانید نباید بدون مشورت با پزشکتان مکمل آهن مصرف کنید چراکه ممکن است در معرض خطر زیادی آهن در بدن قرار بگیرید.

پزشکتان پس‌ازاینکه از چنین علائمی شکایت کنید، ممکن است برای اطمینان آزمایش خون برای بررسی سطح آهن خون درخواست کند. پزشکتان پس از تائید تشخیص کمبود آهن مکمل مناسب را تجویز خواهد کرد.

عوامل مؤثر بر جذب مکمل آهن

نوع مکمل: تفاوت زیادی بین نحوه جذب آهن در بدن هنگام مصرف قرص‌های مکمل در مقابل مکمل‌های به شکل مایع وجود ندارد. اما ممکن است برای برخی افراد مصرف شکل مایع به علت مزه آن خوشایند نباشد.

-pH یا میزان اسیدی‌ بودن معده شما: داشتن pH معده کمی اسیدی‌تر، جذب آهن را افزایش می‌دهد. بنابراین غذاها یا فراورده‌هایی که PH معده را افزایش می‌دهند (یا به‌عبارت‌دیگر اسیدی بودن آن را کمتر می‌کنند)، جذب آهن را کاهش می‌دهند. ازجمله ماد غذایی که pH پایین‌تری دارند (اسیدی‌تر هستند) و می‌توانند به جذب آهن کمک کنند، می‌توان به آب‌پرتقال و سایر مرکبات و گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای اشاره کرد.

– ویتامین C: بااینکه معمولاً توصیه می‌شود که مکمل آهن همراه سایر داروها مصرف نشود. افزودن ویتامین C به مکمل روزانه آهن ممکن است سودمند باشد. ثابت شده است که مصرف مکمل ویتامین C همراه با مکمل آهن به جذب آهن کمک می‌کند.

– تأثیر غذاها در کاهش جذب آهن: غذاهایی وجود دارند که ممکن است جذب آهن موجود در مکمل مصرفی شما را کاهش دهند و بنابراین باید از مصرف آن‌ها کمی قبل یا بعد از مصرف مکمل خودداری کنید. فراورده‌های حاوی کلسیم می‌توانند آهن را به خود متصل کرده و مانع از جذب آن شوند. فراورده‌های حاوی کلسیم مانند لبنیات، ماست، پنیر و محصولات غنی‌شده با کلسیم جذب آهن را کاهش می‌دهند.

مصرف زیاد تخم‌مرغ، قهوه و چای نیز ممکن است جذب را کاهش دهد. بنابراین معمولاً بهتر است در صورت امکان، مکمل آهن به همراه غذا مصرف نشود.

بهترین زمان برای مصرف مکمل‌های آهن

مکمل آهنتان در حالت مطلوب باید اول صبح و قبل از غذا یا سایر داروها مصرف کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

علاوه بر این دفعات مصرف مکمل‌های آهن نیز می‌تواند در میزان جذب آن نقش داشته باشد. گاهی پزشکان به جای مصرف هرروزه مکمل آهن را مصرف یک روز در میان آن را توصیه می‌کنند. چراکه برخی از بررسی‌ها نشان ‌داده‌اند که این شیوه مصرف مکمل‌های آهن ممکن است در درازمدت منجر به جذب بیشتر آهن شود. علت این تفاوت ظاهراً به تأثیر این شیوه مصرف مکمل آهن بر نحوه ذخیره آهن در بدن باشد، اما باید تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع انجام شود.

مکمل آهن را باید صبح خورد یا شب؟

با توجه به تداخل‌های بالقوه بین غذاها و داروها و مکمل‌های آهن، مصرف مکمل آهن در صبح‌ها همیشه ترجیح داده می‌شود. ضمناً برای هضم بهتر مکمل آهن بهتر است پس از مصرف آن دراز نکشید. بنابراین مصرف این مکمل‌ در صبح‌ها با توجه به ایستاده بودن بعدی شما به این دلیل هم بهتر است.

همچنین هنگامی که مکمل آهنتان را صبح مصرف می‌کنید، می‌توانید عوارض جانبی احتمالی أن را هم پیگیری کنید تا آنها را با پزشک خود در میان بگذارید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید