با انفجار تنش‌ها میان ایران و عربستان، چه بر سر بازار نفت می‌آید؟

  • اقتصادی
  • چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ ۱۶:۴۴
    کد خبر :254702

همزمان با تشدید تنش ها بین عربستان سعودی و ایران باید منتظر عواقبی منفی در بازار نفت بود.عواقبی که شامل ایجاد شکاف بین پیش شرط هایی می شود که اعضای اوپک برای حفظ بهای نفت متعهد شدند . شکاف هایی که عمدتا ناشی از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در منطقه است .

ان بی سی نیوز نوشت: به اعتقاد استراتژیست ارشد شرکت مدیریت دارایی ETF ، “نیتش شاه ” نتایج بررسی ها نشان می دهد ؛ همزمان با تشدید تنش ها بین عربستان سعودی و ایران باید منتظر عواقبی منفی در بازار نفت بود.عواقبی که شامل ایجاد شکاف بین پیش شرط هایی می شود که اعضای اوپک برای حفظ بهای نفت متعهد شدند . شکاف هایی که عمدتا ناشی از نگرانی‌های ژئوپلیتیکی در منطقه است . این در حالی است که تمامی اعضای اوپک مدت ها برای رسیدن به موفقیت برای کنترل بهای نفت تلاش کرده اند. در حال حاضر معامله گران بازار نفت بین تنش های شدید تولید کنندگان بزرگ نفتی قرار گرفته اند و بالاگرفتن تنش ها می تواند نوعی جنگ علنی میان دو طرف از سه تولیده عمده کننده نفت خام اوپک باشد.

به گزارش بازتاب، ان بی سی نیوز ادامه داد: افزایش تنش ژئوپلیتیکی بین عربستان سعودی و ایران به زودی می تواند تهدید کننده ای بزرگ برای وحدت بین رهبران اوپک و متزلزل کننده پیمان تحت رهبری اوپک باشد . پیمانی که در تلاش است قیمت نفت را با استراتژی هایی مشخص ، در حدی پایدار نگه دارد.

تنش های عربستان سعودی و ایران در حال تشدید است. این تنش ها در شرایطی ادامه دارند که نگرانی های ژئوپلیتیکی به بازار نفت نیز سرایت کرده است. چرا که تنش های مذکور می توانند باعث ایجاد شکاف در اتحاد اوپک شوند و پیش شرط های پیمان را زیر سوال ببرند. ”

این استراتژیست در حاشیه یک نشست تحقیقاتی گفت؛ عربستان سعودی و روسیه تلاش هایی مداوم بین اعضای اوپک و سایر تولید کنندگان عمده نفتی خارج از اوپک بر قرار کردند تا قیمت نفت را به ثبات برسانند. این اقدام از طریق کاهش تولید نفت میسر شد . کاهشی که انتظار میرود تا پایان سال 2018 باقی بماند. این اقدامات به طور محسوسی به افزایش قیمت نفت در 12 ماه گذشته کمک کرده است.

به اعتقاد نیتش شاه ، این معامله شیرین و پر سود بین تولیدکنندگان بزرگ نفتی متحد ، می تواند به زودی در معرض خطر تنشهای شدید قرار گیرد . تنش هایی که طی یک جنگ جدی بین طرفداران 2 تن از سه تولید کننده نفت خام اوپک انجام می شود . جنگ نیابتی بین عربستان سعودی و ایران بیش از 2 سال به طول انجامیده است. جنگی که همین اواخر نیز اندکی بازتاب در قیمت نفت داشته است . این در حالی است که سرمایه گذاران نفتی به طور مداوم خطرات این پیکار را یاداور می شوند .

جنگ داخلی مداوم در یمن دقیقا مصداق یک جنگ جدی میان طرفداران عربستان سعودی و طرفداران ایران و ایدئولوژی های رقابتی بین آنها در مورد مسلمانان سنی و شیعه است. در واقع در حالی که عربستان سعودی به ریاست عبد ربه منصور هادی حکومت می کند، رقیبش ایران از جنبش طرفدار شیعه حوثی وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین این کشور حمایت می کند.

“تمامی این کشمکش ها در شرایطی دنبال می شود که اوپک در شرایط انطباق با معامله فعلی خود بسیار خوب عمل می کند و احتمالا در صورت کاهش تنش ها می تواند به طور جدی برای ادامه یک توافق در سال 2019 تلاش کند. ” . به گفته این استراتژیست احتمالا اعضای اوپک در جلسه ماه مه، در خصوص مقیاس ها و کاهش های آتی بحث خواهند کرد .

در حال حاضر ، توافق کنونی میان اوپک و تولیدکنندگان متشکل از اعضای غیر اوپک برای کاهش تولید نفت با 1.8 میلیون بشکه در روز، تا سال 2018 ادامه دارد اما این معامله در شرایطی در ماه مه مورد بازبینی قرار خواهد گرفت که چندین وزیر انرژی اوپک تایید کرده اند که مسائلی وجود دارند که می تواند باعث جلوگیری از ثبات در قیمت نفت شوند (مانند آن چه در اواسط سال 2014 رخ داد ) . قیمت نفت پس از بازگشت به حدود 30 دلار در ابتدای سال 2016 به بیش از 60 دلار به ازای هر بشکه رسیده است، اما بیتش شاه پیش بینی کرد که احتمال دارد مسائل سیاسی بر این موفقیت ها سایه افکن باشد.

در اواخر ماه مارس، عربستان سعودی و روسیه به طور رسمی مدیریت بازار را به طور بالقوه برای 20 سال آینده، در دست گرفتند تا به افزایش نفوذ خود بر عرضه نفت خام جهانی، مهر تایید بزنند. پیش بینی های 2 کشور بر این اصل استوار است که تولید اوپک در کنار روسیه در بلند مدت به کاهش رکود بعدی باز و ایجاد بازار نفت تثبیت شده کمک می کند . با این وجود، شرایط فعلی احتمال حفظ این پیمان را برای 10 تا 20 سال آینده کمی دور از ذهن می کند . به گزارش رویترز ، الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که یک سازمان مشترک برای همکاری بین ریاض و مسکو می تواند پس از پایان معامله فعلی در پایان سال تعیین کننده باشد .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید