باید تقویم منظمی برای عرضه‌های اولیه طراحی شود

    کد خبر :1113121
باید تقویم منظمی برای عرضه‌های اولیه طراحی شود

حجت‌الله صیدی، رئیس سازمان بورس، به‌تازگی اعلام کرد که از این پس، در 13 هفته باقی‌مانده تا پایان سال، هر هفته یک عرضه اولیه در بورس انجام خواهد شد.

در همین راستا، هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه، به تحلیل آثار عرضه‌های اولیه در شرایط کنونی بازار پرداخته و سناریوهای پیش روی بازار سهام را بررسی کرده است.

عرضه اولیه به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن یک شرکت برای نخستین بار سهام خود را در بورس اوراق بهادار عرضه می‌کند. شرکت‌ها، چه دولتی و چه خصوصی، به‌ویژه شرکت‌های تازه‌تاسیس، برای رشد و توسعه نیازمند جذب سرمایه هستند و می‌توانند از طریق پذیرش در بورس این سرمایه را تأمین کنند.

طبق اعلام رئیس سازمان بورس، عرضه‌های اولیه جدیدی برای بازار سرمایه تا پایان سال در نظر گرفته شده است. اما این عرضه‌ها در شرایط کنونی بازار چه تأثیری خواهند داشت؟ آیا این عرضه‌ها موجب کند شدن روند صعودی بورس خواهند شد یا به جذب سریع‌تر پول کمک می‌کنند؟

سیاست مدیران بورس در مورد عرضه‌های اولیه مشابه گذشته است

هابیل خاوری، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: «سیاست مدیران فعلی سازمان بورس مشابه رویکرد مدیران قبلی است و همچنان بر پذیرش شرکت‌های جدید در بورس تأکید دارند.» وی افزود: «در زمان‌های صعودی، مدیران بورس عرضه‌های اولیه را ادامه می‌دهند و در شرایط نزولی از آن جلوگیری می‌کنند.»

لزوم تعیین تقویم منظم برای عرضه‌های اولیه

خاوری معتقد است که رویکرد فعلی برای پذیرش عرضه‌های اولیه در شرایط کنونی اشتباه است و باید در ابتدای هر سال، تقویمی برای عرضه‌های اولیه طراحی شود. به گفته او، باید روزهای مشخصی برای این عرضه‌ها تعیین شده و شرکت‌ها طبق این تقویم وارد بورس شوند. در صورتی که شرکتی نتواند مجوزهای لازم را دریافت کند، عرضه اولیه در آن روزها انجام نخواهد شد.

زمان‌بندی عرضه‌ها موجب جذب نقدینگی می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد که برنامه‌ریزی زمانی برای عرضه‌های اولیه، نقدینگی لازم برای هر عرضه را فراهم می‌کند. او افزود که با وجود روند کلی بازار، عرضه‌های اولیه موجب پویایی و شادابی بورس خواهند شد، زیرا برخی افراد تنها به خرید عرضه‌های اولیه می‌پردازند.

آثار مثبت و منفی عرضه‌های اولیه بستگی به شرایط بازار دارد

خاوری در ادامه گفت که آثار عرضه‌های اولیه به شرایط بازار بستگی دارد. در مواقعی که ارزش و حجم معاملات پایین است، عرضه‌های اولیه می‌توانند باعث خروج نقدینگی از بازار شوند و پول‌های جذب‌شده به‌سرعت از سهم خارج شوند و فشار فروش را ایجاد کنند. اما در زمان‌هایی که بازار در وضعیت خوبی قرار دارد، عرضه‌های اولیه می‌توانند نقدینگی جذب کنند و از خروج پول به بازارهای موازی جلوگیری کنند.

انتشار مکرر عرضه‌های اولیه مناسب نیست

هابیل خاوری همچنین تصریح کرد که انتشار پیاپی عرضه‌های اولیه کار اصولی نیست و باید برنامه‌ای منظم برای آن تدوین شود تا عرضه‌ها در زمان‌های مشخص و مناسب انجام شوند.

عرضه‌های اولیه در شرایط کنونی به جذب نقدینگی کمک می‌کنند

در پایان، این کارشناس بازار سرمایه گفت که در شرایط کنونی، عرضه‌های اولیه با توجه به علاقه عمومی به بازار سهام و رکود در بازارهای موازی، می‌توانند نقدینگی به بازار سرمایه جذب کنند و همچنین کدهای راکد گذشته را دوباره فعال نمایند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید