بازی نات کوین چیست؟ چرا در تلگرام جنجال به پا کرد؟

    کد خبر :1048409
نات کوین تلگرام

اخیرا یک بازی، توسط بنیاد Ton طراحی و روی اپلیکیشن پیام‌رسان تلگرام منتشر شده که کاربران باید یک مینی اپ تلگرام را نصب کرده و روی آیکون‌های آن با نام نات کوین (Notcoin) کلیک کنند.

عاملی که باعث افزایش محبوبیت رمزارز نات کوین شده این است که فقط یک رمز ارز نیست، بلکه یک بازی مبتنی بر میم است که به کاربران اجازه می‌دهد تا با ضربه زدن روی صفحه، امتیاز و کوین کسب کنند و به دلیل سهولت و جذابیت در مدت کوتاهی محبوبیت بسیاری به دست آورده است و میلیون‌ها نفر در مرحله آزمایشی آن شرکت کرده‌اند.

این بازی به گونه ای طراحی شده است که ساده و آسان باشد و نیازی به نصب، ثبت نام و هزینه ندارد. هر کسی که یک مرورگر وب و اتصال به اینترنت داشته باشد می‌تواند بلافاصله شروع به بازی کرده و نات کوین به دست آورد. کاربران با استفاده از نات کوین‌هایی که به دست آورده‌اند می‌توانند آیتم‌های مختلف درون بازی را خریداری کنند تا از این طریق امکان استخراح نات کوین های بیشتری برای آن‌ها فراهم شود.

نات‌کوین (Notcoin) در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۲۳ در کنفرانس TON دبی معرفی شد؛ این پروژه توسط تیمی از توسعه‌دهندگان باتجربه در زمینه ارز‌های دیجیتال و میم‌کوین‌ها ساخته شده و در حال حاضر (زمان نگارش این مقاله) سریع‌ترین بازی درحال‌رشد تلگرام است که در آن تنها با کلیک روی یک سکه در ربات تلگرامی می‌توانید ارز Notcoin دریافت کنید. بازیکنان می‌توانند برای صعود در این بازی تسک‌هایی مانند پیوستن به تیم‌ها (کانال‌های تلگرام و چت‌ها)، دعوت از دوستان و تکمیل برخی وظایف را انجام دهند.

بیش از ۶۵۰ هزار نفر در فاز آزمایشی نات کوین شرکت کردند و حالا پروژه از حالت آزمایشی خارج شده است. برای شرکت در این پروژه نیاز به پرداخت هزینه‌ای نخواهید داشت. پروژه نات کوین (Notcoin)، میم کوینی بدون نماد بوده که از حمایت کامل TON برخوردار است، به این معنا که بر بستر شبکه بلاک چینی تون (The Open Network) راه‌اندازی شده، قابل ماین است و با انواع ابزار‌های متنوع تلگرام پشتیبانی می‌شود. تیم توسعه‌دهنده Notcoin با همکاری VK Coin و استفاده از تجربیات آن، به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرد. VK coin، پروژه‌ای موفق در سال ۲۰۱۹ بود که از مفهومی مشابه استفاده کرد و توانست ۳۰ میلیون نفر را به کمپین خود جذب کند و به محبوب‌ترین پروژه اجتماعی در شبکه اجتماعی MAU تبدیل شود.

طراحی ربات تلگرامی نات کوین شبیه به یک بازی است که در آن می‌توانید با نات کوین‌هایی که از طریق لمس صفحه و کلیک ساده به دست می‌آورید آیتم‌های ویژه‌ای خریداری و سرعت دریافت توکن خود را افزایش دهید. برای مثال آیتمی خریداری کنید که می‌تواند تعداد نات کوین‌های دریافتی در هر لمس صفحه را برای شما دو برابر کند. امکان ساخت تیم (Squad)، دعوت از دوستان (Frens) و انجام تسک‌های مشخصی در این بازی جهت دریافت نات کوین‌های بیشتر وجود دارد. محتوای این تسک‌ها عمدتاً در جهت تبلیغ و معرفی پروژه‌های مبتنی بر بلاکچین تون است. علاوه‌بر این، با توجه به امتیاز‌هایی که هر کاربر کسب می‌کند، سطحی برای او تعیین می‌شود که از برنز شروع شده و در ادامه به نقره‌ای، طلایی، پلاتینیوم و الماس می‌رسد و با همین امتیازهاست که با سایر بازیکنان رقابت می‌کند.

آن طور که از ساختار این بازی پیداست، داشتن نات کوین‌های بیشتر در صفحه اصلی ربات که موجودی شما را نشان می‌دهد، مزیت خاصی جز داشتن توکن برای هزینه در بازی و خرید آیتم‌های جدید ندارد و در واقع چیزی که رتبه کاربر در مقایسه با سایر بازیکنان را تعیین می‌کند، امتیاز (Score) آن کاربر است. امتیاز کاربر هم که نشان می‌دهد هر بازیکن از ابتدا چه تعداد نات کوین ماین کرده است، برخلاف موجودی، با خرج‌کردن نات کوین‌ها برای خرید آیتم‌های جدید کم نمی‌شود.

نات کوین در حال حاضر در هیچ کدام از صرافی‌های ارز دیجیتال خرید و فروش نمی‌شود و برنامه توسعه‌دهندگان آن برای شکل عرضه این توکن در محیطی خارج از بازی، هنوز مشخص نیست. با وجود این، از آنجایی که صرافی‌های بزرگ به‌نوعی از این بازی حمایت کرده‌اند، احتمال لیست‌شدن آن در پلتفرم‌های معاملاتی نام‌آشنا در صورت قطعی‌شدن عرضه توکن روی بلاکچین تون وجود دارد.

همان طور که گفته شد، توکن نات کوین هنوز در محیطی خارج از بازی عرضه نشده است و در بازار‌های ارز دیجیتال قابل خرید و فروش نیست؛ بنابراین نمی‌توان قیمتی برای آن تعیین کرد.

پس از فراگیر شدن این بازی، در مدت زمان کوتاهی در گوشه و کنار جهان طرفداران بسیاری پیدا کرد اما جالب است که گفته شود تیم سازنده آن هیچ هزینه‌ای برای تبلیغات نکرده‌اند بلکه به صورت تبلیغات دهان به دهان در جامعه اعضای تلگرام مشهور شده است.

به اعتقاد تحلیلگران، اگر این بازی را همانند یک پروژه ارز دیجیتال بررسی کنیم، باید مشخص کنیم که آیا استانداردهای لازم برای یک پروژه قابل قبول در دنیای ارزهای دیجیتال را دارد؟ و این در حالی است که نات کوین یک ارز دیجیتال واقعی نیست و در بلاک چین TON ساخته نشده و در نتیجه این مساله آن را بیشتر به یک بازاریابی اینترنتی تبدیل می‌کند.

اکنون نات کوین به موازات رشد کاربران جهانی آن، در ایران هم مورد توجه برخی کاربران قرار گرفته است و اگرچه تا به حال اطلاعات رسمی در این زمینه منتشر نشده اما به نظر می‌رسد به دلیل اینکه سازنده آن تیم پاول دوروف است، نوعی اعتماد به کاربر برای بازی و ورود به سایت یا ربات را می‌دهد، درصورتی که کارشناسان همواره درباره پدیده‌های نوظهور و البته ناشناخته هشدار داده‌اند.

در نتیجه این سئوال هم مطرح می‌شود که موضوعی که چندی است توسط مثلا برخی سلبریتی‌ها تبلیغ شده و دسترسی آن برای عموم مردم فراهم است و به راحتی می‌توان آن را به دست آورد، چرا باید در آینده با ارزش شود؟ بنابراین توصیه می‌شود کاربران با امید با ارزش شدن این ارز دیجیتال در آینده از آن استفاده نکنند.

چند سال گذشته هم اتفاق مشابهی رخ داد و برای مدتی اپلیکیشن نتورک بین کاربران بسیاری معروف و مورد استفاده قرار گرفت. این پروژه مدعی بود اولین ارز دیجیتال قابل استخراج توسط موبایل بود که در نتیجه مشخص شد ادعای آنها غیر واقعی بوده و اولین نبودند.

در هر حال سال‌های بسیاری است که گرایش جدیدی در حوزه پولی دنیا با نام رمزارزها به وجود آمده و این روزها جنبه‌های جدیدی از رمزارزها نمود بیشتری یافته است. در هر صورت این پدیده نوظهور ممکن است پیامدهای احتمالی هم در خود داشته باشد؛ از نظر روانشناسی شاید طمع باعث می‌شود تا افراد به این بازارها کشیده شوند و برخی نیز به علت خوش بینی برای کسب سود بیشتر اعتماد می‌کنند و سرمایه خود را از دست می‌دهند، برای ورود به بازار رمزارزها دانش زیادی در زمینه‌های امنیتی، تحلیل بازار اقتصادی و فناوری اطلاعات نیاز است و اگر افراد دارای این دانش نیستند از ورود به آن به شدت پرهیز کنند.

ایسنا

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید