این کپسول روده با طراحی برگرفته از مارمولک اشتها را زیاد می کند

    کد خبر :991746

حتی اگر شرایط مختلف ممکن است باعث از دست دادن اشتهای افراد شود، برای این افراد مهم است که به خوردن ادامه دهند تا بهبود یابند. یک کپسول قابل بلع جدید “الکتروسیتیکی” می‌تواند با ایجاد احساس گرسنگی در آنها کمک نماید.

بازتاب-به طور معمول، زمانی که معده ما خالی است، سلول‌های غدد درون ریز درون غشای مخاطی آن هورمونی به نام گرلین تولید می‌کنند. ترشح آن هورمون پاسخ گرسنگی شده و در نتیجه سیستم عصبی روده ما را تحریک می‌کند و ما را به خوردن ترغیب می‌نماید. متأسفانه برخی از اختلالات باعث کاهش فعالیت آن سلول‌ها می‌شود و افراد هم اشتهای خود را از دست می‌دهند.

پیش از این، دانشمندان به دنبال استفاده از یک دستگاه ضربان ساز مانند برای تحریک سلول‌های غدد درون ریز بودند که به طور مصنوعی باعث ترشح گرلین در آنها می‌شد. با این حال، نیازی به گفتن نیست که کاشت چنین ابزاری از طریق جراحی یک روش کاملا تهاجمی خواهد بود. استفاده از الکترودهای خارجی نیز مورد بررسی قرار گرفته، اما ثابت شد که انتقال جریان مستقیم به پوشش معده دشوار است.

با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها، تیمی از دانشمندان MIT، دانشگاه نیویورک و بریگهام و بیمارستان زنان تحقیقی روی مارمولک شیطانی خاردار استرالیایی داشتند. به طور خاص، آنها به پوست مارمولک توجه داشته زیرا بافت سطحی دارد که قطرات آب را که روی پوست می‌نشیند به سمت دهان حیوان جذب می‌کند.

کپسول

نتیجه این تحقیق یک دستگاه قابل بلع به نام FLASH است که مخفف “کپسول فلوید برای تحریک فعال و مدولاسیون هورمونی” است. در حالی که داخل کپسول حاوی یک باتری و اجزای الکترونیکی است، پوسته پلیمری بیرونی آن دارای شیارهایی شبیه به چوب پنبه‌باز بوده که تقریباً در تمام طول دستگاه فعال است. هنگامی که یک طرف کپسول با پوشش معده تماس پیدا می‌کند، یک پوشش (جذب آب) در سطح پایین شیارها، مایع را از غشاء خارج کرده و به الکترودهای روی برآمدگی‌های بالاتر شیارها اجازه داده تا با آن تماس کامل برقرار کنند. بافت سپس آن الکترودها جریان الکتریکی را به غشاء می‌رسانند و سلول‌های غدد درون ریز را برای تولید گرلین تحریک می‌کنند.

در آزمایش‌هایی که روی خوک‌ها انجام شد، مشخص شده که FLASH در طی 20 دقیقه پس از مصرف اثر می‌گذارد و باعث افزایش قابل توجهی در ترشح گرلین برای حدود یک ساعت می‌شود. کپسول در نهایت و بدون ضرر همراه با مدفوع دفع شد. همچنین هیچ عوارض جانبی هم ندارد. دانشیار ارشد این مطالعه بیان داشت: “این مطالعه به ایجاد تحریک الکتریکی توسط مواد الکتریکی قابل بلع به عنوان روشی برای تحریک ترشح هورمون از طریق دستگاه گوارش کمک می‌کند. ما یک نمونه از چگونگی ارتباط با مخاط معده و ترشح هورمون‌ها را نشان می‌دهیم و پیش‌بینی می‌کنیم که می‌توان از آن در مکان‌های دیگر دستگاه گوارش استفاده کرد که در اینجا کاوشی صورت نگرفت.»

دانشمندان بر این باورند که آزمایش‌های بالینی روی انسان می‌تواند ظرف سه سال آینده آغاز شود. امید است که فناوری FLASH در نهایت بتواند جای داروهای محرک اشتها را بگیرد که می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای داشته باشد.

مقاله ای در مورد این تحقیق اخیراً در مجله Science Robotics منتشر شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید