رییس سازمان فضایی اعلام کرد:

ایران، آماده پرتاب 3 ماهواره

  • آرشیو
  • سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ ۱۱:۵۰
    کد خبر :382439

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه سه ماهواره “دوستی”،‌ “پیام” و “ناهید 1” آماده پرتاب شده اند ،گفت: با همت متخصصان ایرانی به جمع ۹ کشور اول دارای چرخه کامل فناوری فضایی اضافه شدیم.

به گزارش بازتاب؛ مرتضی براری رئیس سازمان فضایی در نشست خبری این سازمان که به مناسبت هفته جهانی فضا  برگزار شد، آخرین وضعیت ماهواره‌های ایرانی را تشریح کرد و اظهار داشت: اقتصاد فضایی به عنوان اقتصاد نوظهور سهم خود را پر رنگ کرده است.

براری اظهار داشت: با توجه به اینکه این روند طولانی شده در حال گذر از ماهواره‌های تحقیقاتی به عملیاتی با کمک متخصصان داخلی هستیم و زمان فشرده‌ای برای کارشناسان ما است، به‌طوری که پیشرفت برنامه فضایی ایران ۷۸ درصد اعلام شده، درحالی‌که بسیاری از کشورها ازجمله هند متوسط پیشرفت برنامه‌های فضایی ۵۰ درصد را محقق کرده‌اند که این امر نشان از تلاش دانشمندان و متخصصان ایرانی برای در مدار قرار دادن ماهواره‌های عملیاتی و اجرای برنامه‌ها دارد.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ساخت پرتابگر نیز توسط سازمان هوا و فضا انجام می‌شود و از آنها خدمات پرتاب می‌گیریم که از خدمات این سازمان بسیار راضی هستیم و از متخصصان این سازمان که کمک شایانی در رسیدن ایران به جمع ۹ کشور اول دارای چرخه کامل فناوری فضایی داشتند، سپاسگزاریم.

براری افزود: ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در بخش های پایین دستی و ۳۰ شرکت در بخش بالادستی حوزه فضا ایجاد شده است. در بودجه امسال ۵۷۰ میلیارد تومان اعتبار برای بخش فضا دیده شده است که امیدواریم تمام آن محقق شود و طبق برنامه ششم باید سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش فضایی سرمایه گذاری شود که ۹۰۰ میلیارد تومان به سرمایه گذار بخش خصوصی اختصاص دارد که باید زمینه را برای ورود بخش خصوصی فراهم کنیم.

براری با بیان اینکه استارتاپ‌ها نقش موثری در حوزه‌های مختلف دارند، گفت: استارتاپ‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلف نقش‌آفرینی کنند و کاری که سازمان فضایی باید انجام دهد، فضاسازی مناسب برای بازار کار آنها است. در شرایطی که دولت دچار مشکلات مالی است، حضور شرکت‌های دانش‌بنیان خصوصی و استارتاپ‌ها نقش مهمی دارد.

وی افزود: برای توسعه زیرساخت‌های فضایی در کشور یک برنامه 10 ساله از سال 85 تا 94 تدوین شد که در این 10 سال فناوری‌های فضایی توسعه یافت و در نتیجه این اقدامات اکنون ایران جزو 9 کشور اول دنیا در دستیابی به چرخه کامل فضایی است.در برنامه دوم که تا سال 1404 ادامه دارد بر توسعه و تثبیت صنعت فضایی و ساخت ماهواره‌های عملیاتی و قرار دادن آن در مدار متمرکز خواهیم بود.

رئیس سازمان فضایی افزود: کشورهای ایران، پاکستان، عربستان، امارات متحده عربی و رژیم اشغالگر قدس 5 قدرت نوظهور در عرصه فضایی معرفی شده‌اند و امیدواریم تا سال 1404 به رتبه اول منطقه برسیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید