اهمیت موسیقی ارکسترال برای سریالها
یک آهنگساز و مدرس دانشگاه با اشاره به شیوه آهنگسازی سریال تلویزیونی «وارش» به طرح نکاتی پیرامون نحوه آشنایی مخاطب با سازهای موسیقی در پروژههای تلویزیونی سخن گفت.
پویا سرایی آهنگساز و استاد دانشگاه با اشاره به اهمیت حضور موسیقی در سریالهای تلویزیونی گفت: آن طور که می دانیم سریال و سریال دیدن این روزها در همه جای جهان طرفداران بسیاری دارد. تاثیرگذاری این سریالها از منظر فرهنگی، عاطفی، تاریخی و حتی آموزشی، کتمانناپذیر است. این در شرایطی است که بخش عمدهای از این تاثیرگذاری به موسیقی آن مجموعه برمیگردد و شاید برای همین منظور، کارگردانان نهایت حساسیت را برای تولید موسیقی متناسب با محتوای سریال لحاظ میکنند تا همه چیز چفتِ هم و در نهایت انسجام جلوه کند.
وی افزود: ساختن موسیقی برای این سریالهای پربیننده هم شیوه مخصوص خودش را دارد. در واقع چیزی باید تولید شود که وظیفه همافزاییِ سلیقه عمومی را به بهترین شکل انجام دهد. خوانندههای این سریالها هم عموماً خوانندگان مطرح و مشهوری هستند که به این آثار به نوعی به چشم فرصتی برای شکوفایی بیشتر یا دوباره نگاه میکنند. چه بسا تیتراژ سریال فراگیر شد، معروف شد و تا مدتها بر سر زبان ها افتاد.
سرایی در ادامه درباره موسیقی سریال «وارش» که در حال پخش از شبکه سه سیما است هم بیان کرد: سریال وارش با آهنگسازی دوست هنرمندم پیمان خازنی و خوانندگیِ دیگر دوست نازنینم سالار عقیلی نیز بنا به ضابطهها و حساسیتهایی که به آن اشاره داشتم، تولید شده است؛ اما آنچه برای من حائز اهمیت است، تلاش و جسارت آهنگساز برای خلق اثری با سازبندی ارکسترال است در شرایطی که کارگردانان، بنا به اقبال عمومی، مشتاق آثار کاملا پاپ هستند.
این هنرمند افزود: این آثار پاپ، هزینه بسیار کمتری برای تولید نیاز دارند و شاید بنا به ساختار محتواییِ سادهشان بیشتر هم شنیده شوند؛ اما، اینکه در زمانه حاضر، تیمِ تولید، حاضر شوند خطر و هزینه ضبط و تولید موسیقی را با ارکستر بزرگ تقبل کنند، جای تقدیر و دستمریزاد دارد. بالاخره مردم عادی که این سریالها را دنبال میکنند، خانوادهها، کودکان، اگر از محل همین ریسکها و هزینهها، سازهایی مثل ابوا، کنترباس، ترومبون را نشنوند، پس کجا بشنوند!؟