امکان جابجایی سیمکارت در گوشیهای رجیستر شده تنها با انتقال مالکیت + راهکار ثبت شناسه گوشی
مرحله دوم رجیستری گوشیهای موبایل در آستانه اجرا قرار دارد و جدیدترین نکتهای که دارندگان تلفن همراه باید نسبت به آن آگاه باشند این است که اگر بخواهند سیمکارت خود روی گوشی رجیستر شده را تغییر دهند باید شیوههای انتقال مالکیت را بدانند.
به گزارش پویا؛ تمامی خریداران گوشیهای موبایل و تبلت با توجه به اجرای طرح ملی رجیستری باید در هنگام خرید از اصالت گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیمکارت مطمئن شوند و به همین منظور باید شناسه 15 رقمی (IMEI) را که بر روی جعبه دستگاه قابل مشاهده است به شماره 7777 پیامک کنند یا با استفاده از کد دستوری #7777* و انتخاب گزینه استعلام اصالت، از اصالت گوشی مطمئن شوند.
تمامی پیامکهای مربوط به استعلام گوشی با سرشماره HAMTA ارسال میشود و اگر پیامکی با سرشماره دیگری در پاسخ به کاربر ارسال شد، جعلی بوده و به هیچ وجه براساس اظهارات مسئولان، قابل استناد نیست.
تمامی مراحل استعلام باید از طریق خریدار انجام شده و کاربران پس از اطمینان از اصالت تلفن همراه که نشان دهنده قانونی بودن همچنین استاندارد بودن آن است، میتوانند تلفن همراه مورد نظر خود را خریداری کنند.
همچنین خریداران حتماً پس از خرید دستگاه باید فاکتور رسمی با مهر فروشگاه که شماره شناسه 15 رقمی (IMEI) دستگاه بر روی آن درج شده را از فروشنده دریافت کنند و در صورت بروز هرگونه مشکل در مورد غیرقانونی بودن گوشی یا تجهیز، فروشنده باید پاسخگو باشد.
خریداران پس از خرید گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیمکارت با شمارهگیری کد دستوری #6#* ، شناسه بینالمللی 15 رقمی (IMEI) گوشی را دریافت میکنند که این شناسه باید با شناسه ثبت شده بر روی جعبه دستگاه یکسان باشد.
گوشیهای دو سیمکارته دارای دو شناسه IMEI و گوشیهای چند سیمکارت دارای چند IMEI هستند.
در گام بعدی دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود برای این کار خریدار باید کد فعالسازی (Activation Code) را در هنگام خرید از فروشنده دریافت کند.
برای فعالسازی تجهیز در شبکه اپراتوری، خریدار باید کد دستوری #7777* را شمارهگیری کرده و عدد مربوط به گزینه فعالسازی را انتخاب کند؛ پس از آن شناسه بینالمللی 15 رقمی (IMEI) دستگاه و کد فعالسازی مربوط به دستگاه و شماره سیمکارت دستگاهی را که قصد فعالسازی آن را دارد به ترتیب وارد میکند؛ پس از تائید اطلاعات وارد شده، پیام موفقیتآمیز بودن فرآیند را دریافت میکند.
شیوه تغییر گوشی بعد از رجیستر شدن
کاربران باید به این نکته توجه کنند که پس از فعالسازی، تلفن همراه فقط بر روی سیمکارت فعال شده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتیکه دارنده گوشی یا تجهیز بخواهد از سیمکارت دیگری استفاده کند باید فرآیند انتقال بهرهبردار را طی کند؛ در غیر اینصورت تلفن همراه بر روی سیمکارت جدید فقط به مدت 30 روز قابل استفاده خواهد بود.
خریداران گوشی تلفن همراه در صورت تغییر سیمکارت باید فرآیند انتقال بهرهبردار را با شمارهگیری کد دستوری #7777* و ارسال عدد مربوط به گزینه انتقال بهرهبردار انجام دهند.
در صورت دریافت پیامک مبنی بر عدم ثبت گوشی، مشترک باید از خرید گوشی اجتناب کرده و گوشی را به فروشنده بازگرداند.
همانطور که پیش از این نیز در گزارشی به شیوه رجیستر شدن گوشیهای مسافری پرداخته شد، مسافرانی که از خارج از کشور گوشی تلفن همراه یا تجهیز دارای سیمکارت خریداری کرده و به همراه خود وارد کشور میکنند باید شناسه بینالمللی 15 رقمی (IMEI) تجهیز خریداری شده را در گمرک محل ورود خود ثبت کنند.
شیوه انتقال مالکیت تلفن همراه چگونه است؟
برای انتقال مالکیت تلفن همراه نیز مراحلی از قبیل شمارهگیری کد دستوری #7777*، ارسال عدد مربوط به گزینه «انتقال مالکیت»، انتخاب یا ورود شماره سیمکارتی که قصد انتقال مالکیت تلفن همراه مربوط به آن است، ارسال رمز همتا (مربوط به سیمکارت)، انتخاب شناسه IMEI دستگاه موردنظر و ارسال عدد مربوط به آن، وارد کردن شماره سیمکارت فردی که قصد انتقال تلفن همراه به وی وجود دارد، تأیید اطلاعات وارد شده و نهایتاً دریافت پیام و اطمینان از موفقیتآمیز بودن فرآیند باید طی شود.
پس از فعالسازی، تلفن همراه فقط بر روی سیمکارت فعالشده قابلیت استفاده از شبکه را خواهد داشت و در صورتیکه خریدار بخواهد از سیمکارت دیگری استفاده کند، بایستی از طریق «انتقال مالکیت» اقدام کند در غیر اینصورت تلفن همراه بر روی سیمکارت جدید فقط به مدت 30 روز قابلیت استفاده خواهد داشت.
مسافران در هنگام ثبت شناسه گوشی تلفن همراه خود باید عوارض گمرکی آن را پرداخت کرده و رسید آن را نزد خود نگهداری کنند؛ مسافران پس از دریافت کد فعالسازی از وزارت صنعت، معدن و تجارت باید آن را در سامانه همتا به آدرس Hamta.ntsw.ir ثبت کنند.
عوارض گمرکی و ارزشگذاری کالای مسافری براساس ارزشهای ثبت شده در سامانه TSC به آدرس tsc.irica.co انجام میشود.
خریداران پس از خرید گوشی یا تجهیز دارای سیمکارت، در صورت برخورد با هرگونه مشکل یا شکایت در زمینه استعلام، انتقال مالکیت، هزینه، فعالسازی، جعل در فاکتور و شماره سریال تجهیز و مشکلات گمرکی با سامانه 124 سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و مرکز تماس طرح با شماره 096366 تماس گرفته یا به پورتال سازمان تعزیرات به آدرس tazirat135.ir مراجعه کنند.
در صورت وجود شکایت با ماهیت فنی شامل دریافت نکردن سرویس از شبکه تلفن همراه علیرغم طی کردن تمام مراحل فعالسازی و دریافت پیامک تائیدیه فعال شدن گوشی تلفن همراه کاربران میتوانند با مرکز تماس طرح به شماره 096366 تماس بگیرند.
ثبت و فعالسازی گوشی تلفن همراه یا سایر تجهیزات دارای سیمکارت کاملاً رایگان بوده و خریداران نباید بابت آن هیچ هزینهای پرداخت کنند.
گوشی یا تجهیزات دارای سیمکارت که از مبادی قانونی وارد نشده و شناسه IMEI آن ثبت نشده باشد پس از گذشت یک ماه قطع شده و به هیچ عنوان در شبکه اپراتورهای کشور قابل استفاده نیست.
بروشور و تراکت اطلاعرسانی و آموزشی درباره نحوه استعلام و فعالسازی در شبکه همراه با گوشی و تجهیزات دارای سیمکارت خریداری شده در تمامی فروشگاههای ارایهکننده این تجهیزات نصب شده است.
گوشیهای اپل که در حال حاضر در شبکه اپراتورها فعال هستند در صورت تعویض سیمکارت باید در سامانه همتا فرآیند انتقال مالکیت را انجام دهند.