افزایش سکته مغزی با این مکمل

    کد خبر :1070532
روغن ماهی

 به نقل از دیلی میل، روغن ماهی به عنوان منبعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، اغلب به عنوان یک پیشگیرانه غذایی برای جلوگیری از پیشرفت بیماری های قلبی عروقی توصیه می شود. همچنین دارای اثرات مفید دیگری مانند کاهش درد مفاصل است.

اما مطالعه اخیر نشان می‌دهد مکمل مذکور برای افراد سالم مناسب نبوده و افراد با سابقه بیماری می‌توانند از آن بهره بگیرند.

این مطالعه – که شامل بررسی بیش از ۴۱۵ هزار انگلیسی بود – به بررسی ارتباط بین مکمل های روغن ماهی و موارد جدید فیبریلاسیون دهلیزی، حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی و مرگ پرداخت.

آنها پتانسیل این مکمل ها را در خطر پیشرفت از سلامت قلب، طبقه بندی، به مرحله ثانویه فیبریلاسیون دهلیزی، مرحله سوم رویدادهای مهم قلبی عروقی مانند حمله قلبی و مرگ ارزیابی کردند.

نزدیک به یک سوم – ۱۳۰۳۶۵ – از شرکت کنندگان ۴۰ تا ۶۹ ساله، گفتند به طور منظم از مکمل‌های روغن ماهی، از جمله تعداد زیادی از افراد مسن، سفیدپوست و زنان، استفاده می‌کنند.

مصرف الکل و نسبت ماهی‌های چرب به غیر روغنی مصرفی نیز بالاتر بود، در حالی که نسبت سیگاری‌های فعلی و کسانی که در مناطق محروم زندگی می کنند کمتر بود.

طی یک پیگیری متوسط ۱۲ ساله، ۱۸۳۶۷ نفر دچار اختلال ریتم قلب غیرطبیعی فیبریلاسیون دهلیزی شدند، ۲۲۶۳۶ مورد حمله قلبی یا سکته مغزی یا نارسایی قلبی داشتند، و ۲۲۱۴۰ نفر جان خود را از دست دادند – ۱۴۹۰۲ نفر بدون فیبریلاسیون دهلیزی یا بیماری قلبی.

از بین کسانی که از سلامت قلب به فیبریلاسیون دهلیزی پیشرفت کردند، ۳۰۸۵ نفر دچار نارسایی قلبی، ۱۱۸۰ نفر سکته مغزی و ۱۴۱۵ نفر حمله قلبی کردند.

بر اساس یافته های منتشر شده در BMJ Medicine، حدود ۲۴۳۶ نفر از مبتلایان به نارسایی قلبی، در کنار ۲۰۸۸ نفر که دچار سکته مغزی شدند، و ۲۰۹۸ به دنبال حمله قلبی جان خود را از دست دادند.

یافته ها حاکی از آن است که استفاده منظم از مکمل‌های روغن ماهی نقش‌های متفاوتی در سلامت قلب و عروق، پیشرفت بیماری و مرگ دارد.

خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در افرادی که به طور منظم بدون هیچ نشانه ای از بیماری از آنها استفاده می‌کردند، ۱۳ درصد و خطر سکته مغزی پنج درصد بیشتر بود. اما در میان افرادی که در ابتدا بیماری قلبی عروقی داشتند، استفاده منظم از مکمل ‌روغن ماهی خطر پیشرفت از فیبریلاسیون دهلیزی به حمله قلبی را تا ۱۵ درصد و از نارسایی قلبی تا مرگ را ۹ درصد کاهش داد.

خطر انتقال از سلامت خوب به حمله قلبی، سکته مغزی یا نارسایی قلبی در زنان شش درصد بیشتر بود. همچنین در بین مصرف کنندگان روغن ماهی در افراد غیر سیگاری شش درصد بیشتر بود.

در همین حال، اثر محافظتی این مکمل‌ها بر گذار از سلامتی خوب به مرگ در مردان (هفت درصد خطر کمتر) و شرکت‌کنندگان مسن‌تر (۱۱ درصد خطر کمتر) بیشتر بود. محققان به رهبری دانشگاه Sun Yat-Sen چین، محدودیت‌هایی را برای این مطالعه از جمله عدم ثبت دوز و فرمول روغن ماهی، که کارشناسان معتقدند می‌تواند کلیدی برای نتایج باشد، پذیرفته‌اند.

با این وجود، آنها نتیجه می‌گیرند: «استفاده منظم از مکمل های روغن ماهی ممکن است نقش‌های متفاوتی در پیشرفت بیماری قلبی عروقی داشته باشد.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید