ارتباط میان افسردگی و دمای بدن

    کد خبر :1073806
ارتباط میان افسردگی و دمای بدن

پژوهشگران بر اساس یافته‌های پژوهش‌های مختلف احتمال می‌دهند میان افسردگی و بالا بودن دمای بدن، ارتباط وجود دارد.

وبگاه سایِنس اَلِرت در گزارشی آورده است: برای پیشگیری از افسردگی یا درمان آن، باید درباره مغز و اندام‌هایی که این بیماری در آن‌ها بروز می‌کند بیشتر بدانیم. برخی از پژوهش‌ها ارتباط بین علایم افسردگی و دمای بدن را شناسایی کرده‌اند.

در پژوهشی که در ماه فوریه (بهمن، اسفند ۱۴۰۲) سال جاری میلادی منتشر شد، پژوهشگران به سرپرستی دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو (UCSF) در آمریکا داده‌های ۲۰ هزار و ۸۸۰ نفر از ۱۰۶ کشور را که در هفت ماه جمع‌آوری شده بود، بررسی و تأیید کردند دمای بدن افراد مبتلا به افسردگی بالاتر است.

البته این پژوهش برای نشان دادن اینکه دمای بالای بدن، باعث افسردگی می‌شود یا افسردگی منجر به گرم شدن بدن می‌شود کافی نیست؛ اما نشان می‌دهد میان افسردگی و بالا بودن دمای بدن، ارتباطی وجود دارد که باید بررسی شود. همچنین در صورت اثبات این موضوع، اقدامی ساده مثل خنک نگه داشتن بدن، به مقابله با علایم افسردگی کمک کند و می‌توان به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان در این زمینه کمک کرد.

به گفته پژوهشگران، این جامع‌ترین پژوهشی است که تا امروز برای بررسی ارتباط بین دمای بدن به صورت هم‌زمان با استفاده از روش‌های خود گزارش‌دهی و حسگرهای پوشیدنی ارزیابی شده است و علایم افسردگی در یک نمونه وسیع جغرافیایی انجام شده است.

پژوهشگران احتمال می‌دهند دلایل گوناگونی برای ارتباط میان بالا بودن دمای بدن و افسردگی وجود داشته باشد. آن‌ها معتقدند ممکن است افسردگی به فرآیندهای متابولیک (که احتمالاً گرمای اضافی تولید می‌کند) یا با عملکردهای بیولوژیک خنک‌کننده (که به‌درستی عمل نمی‌کنند) مرتبط باشد یا یک دلیل مشترک وجود داشته باشد؛ مانند استرس ذهنی یا التهاب که به طور جداگانه بر دمای بدن و علایم افسردگی تأثیر می‌گذارد.

به گزارش ایرنا، در هر صورت این نکته‌ای است که پژوهش‌های آینده باید به آن بپردازد. در حال حاضر، پژوهشگران می‌دانند افسردگی یک وضعیت پیچیده و چندوجهی است که به احتمال زیاد محرک‌های مختلف و دمای بدن در ایجاد آن نقش دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید