علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به نوع قراردادهایی که پیش ازاین برای جمع‌آوری پسماند در تهران وجود داشت، خاطرنشان کرد کرد: برای ۲۲ منطقه تهران ۲۲ قرارداد جمع‌آوری پسماند خشک را تنظیم کرده بودند و یک پولی را هم از این کسانی که این قرارداد را بسته بودند می‌گرفتند و پول ناچیزی هم بود.

وی در ادامه یادآور شد: در کنار آن برای ۱۲۳ ناحیه برای پسماند تر و رفت و روب، قراردادهای مجزایی داشتند و عملا امکانی را ایجاد کرده بودند که یک رقابتی بین کسانی که قرارداد پسماند خشک و پسماند تر داشتند به وجود بیاید تا بتوانند بخش ویژه پسماند یعنی فلزات و پلاستیک و چیزهای مختلفی که ارزش دارند را بردارند.

زاکانی اضافه کرد: ۱۵۰ و خرده‌ای قرارداد را باید تمشیت و دنبال می‌کردند چون برای بزرگراه‌ها هم قرارداد مجزا داشتند و هیچ کس پاسخگو نبود و اینها در دست هم می‌پیچیدند و عملا امکانی را ایجاد می‌کردند که یک عده با شبکه‌های مافیایی خودشان بیایند و کودکان را استثمار و زباله‌گردی را در شهر ترویج کنند.

وی همچنین تاکید کرد: به همین خاطر یک کار جدی از ماه‌ها قبل شروع شد و الان ۱۴ قرارداد بزرگ‌مقیاس هست که کل منطقه و صفر تا ۱۰۰ ماجرا از درون منزل تا محل امحای زباله را یک نفر مسئولش است.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا دیگر در این موضوع مافیایی وجود ندارد؟ تصریح کرد: مگر می‌شود مافیا نداشته باشیم؟ ما تازه از دی در حال عوض کردن قراردادها هستیم تا زیرساخت ایجاد همچین مفسده‌ای را از بین ببریم.

زاکانی در پایان بیان کرد: موضوع دیگر، خریداران ضایعات هستند. برای این هم یک تمهیدات جدی اندیشیدیم و کار در حال دنبال شدن است که ان‌شاءالله بتوانیم بنیادین این موضوع را هم حل کنیم.

وی در رابطه با تصمیم‌گیری مدیریت شهری برای پل حافظ نیز خاطرنشان کرد: این پل به واسطه شرایط مستحکم‌سازی مورد بررسی قرار گرفته تا بر این اساس یا پل حافظ حفظ شده و استحکام آن مورد بازبینی قرار بگیرد و یا پل جمع‌آوری شود.

زاکانی ادامه داد: طرح جایگزین جمع‌آوری پل حافظ در حال رصد است، اما نتیجه آن هنوز اعلام نشده و پس از نهایی شدن، تصمیمات اعلام خواهد شد. اگر بنابر جمع‌آوری باشد، تعطیلات نوروز بهترین فرصت خواهد بود.