احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو قوت گرفت
ازجمله راهکارها و طرحهای پیشنهادی، واردات خودرو با سرمایههای ایرانیان خارج کشور است که بدون انتقال ارز خواهد بود.
طرح ممنوعیت واردات خودرو ساختهشده به بازار ایران درحالی ابلاغ شده که بررسیها نشان میدهد در پنج ماه گذشته قیمت انواع خودروهای وارداتی افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. البته رشد شدید قیمت خودروهای وارداتی که پس از رشد قیمت ارز در بازار از دیماه سال گذشته رخ داد و بهتدریج بازار خودروهای خارجی مونتاژ داخل را نیز تحتتاثیر قرار داد، زمینه را برای رشد قیمت خودروهای داخلی نیز فراهم کرد. اما هم زمان با تصمیم دولت مبنیبر ممنوعیت واردات خودرو، وزیر صنعت در نشستی اعلام کرد باتوجه به شرایط ارزی، واردات خودرو حداقل تا پایان سال ممنوع خواهد ماند و بدینترتیب امکان گشایش مجدد واردات در صورت تغییر شرایط قبل از پایان سال وجود دارد.
باتوجه به این شرایط، برآورد میشود ممنوعیت واردات خودرو درنهایت تا پایان امسال ادامه پیدا کند. اما ازسویدیگر مجلس بهدنبال طرحی است تا ابلاغیه ممنوعیت واردات خودرو تا پیش از این زمان، رفع و واردات خودرو آزاد شود.
اوایل تیرماه وزارت صنعت و معدن به دنبال مصوبه ستاد اقتصاد مقاومتی، ثبتسفارش و واردات 1339 ردیف تعرفهای را ممنوع اعلام کرد که شامل بیشاز 1400 قلم کالا ازجمله خودرو بود. این تصمیم دولت پس از بروز تخلفات در ثبتسفارش و استفاده از ارز دولتی در واردات خودرو اتخاذ و اعلام شد، بازار خودروهای وارداتی را که از ماهها قبل دچار نوسان شدید قیمت شده بودند، وارد فاز جدیدی از التهابات کرد و به رشد شدیدتر قیمت انجامید.
گرچه بستهشدن سایت ثبتسفارش در نوبت قبلی (سال 96) حدود 6 ماه طول کشید اما اینبار ثبتسفارش در قالب سیاستهای ارزی دولت در شرایط جنگ اقتصادی متوقف شده است و زمان مشخصی نیز برای پایان آن متصور نیست.
در این میان کارشناسان امر معتقدند واردات خودرو مبحثی کارشناسی با سگمنتهای متنوع است و نمیتوان حکمی یکسره برای توقف آن بهصورت یکجا داد.
فریدون احمدی، نایبرئیس کمیسیون صنایع مجلس:
تمایل برخی ایرانیان خارج از کشور به مشارکت در امر واردات خودرو
آیا در نشست اخیر خودرویی دولت و مجلس با موضوع بازار خودرو، برای رفع ممنوعیت واردات برنامهای ارائه شده است؟
این موضوع مورد بحث و بررسی اعضای کمیسیون صنایع، وزیر صنعت و معاونان وی قرار گرفت و پیشنهادها و طرحهایی در این راستا ارائه شد. باتوجه به صحبتهای مطرحشده قرار شد کمیسیون صنایع مجلس و دولت جلساتی در این راستا داشته باشند و پس از هماهنگی نظر دولت و مجلس، نتیجه نهایی اعلام شود.
کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص پیگیری مجلس برای رفع ممنوعیت واردات خودرو چه برنامهای در سال جاری دارد؟ آیا راهکاری برای جلوگیری خروج ارز در طرح رفع ممنوعیت واردات از سوی کمیسیون صنایع ارائه شده است؟
هرچند براساس اعلام وزیر صنعت و معدن ممنوعیت واردات خودرو تا پایان امسال خواهد بود اما مجلس بهدنبال طرحی است تا ممنوعیت واردات خودرو تا پیش از این زمان، رفع و واردات خودرو آزاد شود. ازجمله راهکارها و طرحهای پیشنهادی، واردات خودرو با سرمایههای ایرانیان خارج از کشور است که بدون انتقال ارز خواهد بود و این امر تنها راهکاری است که میتواند به ثبات قیمت در بازار خودروهای وارداتی و همچنین داخلیها کمک موثری کند.
دولت اختصاص ارز به واردات خودرو را بهدلیل بروز مشکلات تامین ارز برای خرید کالاهای ضروری غیرممکن میداند. آیا راهکار کمیسیون صنایع این نگرانی را میتواند مرتفع سازد؟
هرچند بهدلیل مشکلات ارزی دولت قصد ندارد ارزی به واردات خودرو اختصاص دهد اما ایرانیانی در خارج کشور هستند که تمایل دارند در این زمینه سرمایهگذاری کرده و سرمایههایشان را وارد ایران کنند، این موضوع میتواند راهکاری برای رفع ممنوعیت واردات خودرو باشد.
برنامه مشترک مجلس و دولت برای ساماندهی بازار خودرو چیست؟
درپی بسته شدن سایت ثبتسفارش در سال گذشته و افزایش تعرفه خودروهای وارداتی در اواخر سال گذشته، شرایط بازار خودروهای وارداتی دچار نوسانات شدیدی شد و بسیاری از شرکتها عملا از تعهدات خود برای عرضه خودروهای ثبتنامی عقب افتادهاند. این شرایط، افزایش قیمت شدیدی را در بازار بهدنبال داشت و حالا نیز با ممنوع شدن واردات علاوهبر رشد قیمت در این بازار، اشتغال چندهزار نفری که به شکل مستقیم و غیرمستقیم درگیر روند واردات خودرو بودند نیز در معرض خطر قرار گرفته است.
این در حالی است که طی هفتههای گذشته بازار خودرو کشور شرایط بسیار بد قیمتی را سپری کرده و وضعیت موجود موجب ورود دلالان به بازار خودرو و رشد روزافزون قیمت در این بخش شده است.
اما سرانجام دولت و مجلس در جلسه فوقالعاده خودرویی که هفته گذشته برگزار شد، علاوهبر برخی تصمیمات درخصوص بازگشت آرامش به بازار خودروهای داخلی، طرحی را درباره رفع ممنوعیت واردات خودرو ارائه کردند.
ممنوعیت واردات خودرو چه عواقبی می تواند به دنبال خود داشته باشد؟
در شرایطی که برخی مصرفکنندگان تمایل به خرید خودروهای خارجی دارند، دولت نباید مردم را مجبور به خرید خودروهای داخلی کند. ضمن اینکه رفع ممنوعیت و آزادسازی واردات خودرو نیز میتواند به بازار خودرو کشور کمک کرده و موجب تعادل در قیمتها شود.
حمید گرمابی، عضو کمیسیون صنایع مجلس:
باید جلو بیکاری ناشیاز ممنوعیت واردات را گرفت
آیا ممنوعیت واردات خودرو به کشور در شرایط فعلی به نفع مصرفکننده است؟
یکی از بالاترین نرخهای بالای تعرفه واردات خودرو متعلق به ایران است و من بارها اعلام کردم طبق زمابندی باید این تعرفه کاهش یابد. ما سالهاست از جیب مردم با اعمال تعرفه بالا از صنعت خودرو حمایت کردیم و این موضوع باید پایانی داشته باشد. این در حالی است که باید دید چه زمانی ممنوعیت برداشته میشود و متعاقب آن تعرفه پلکانی کاهش پیدا میکند.
در صورت برداشتن ممنوعیت برای واردکنندگان خودرو چه معیارهایی باید در نظر گرفته شود؟
برای واردات خودرو به کشور، فرد باید معیاری همچون نمایندگی داشته باشد. از طرف دیگر نمیتوان بدون ضوابط به هرکسی اجازه ورود خودرو را اعطا کرد. زیرا یکی از شرایط ورود خودرو، ارائه خدمات پسازفروش است. به بیان دیگر واردات خودرو ضوابطی داردکه فرد با رعایت آن میتواند خودرو را به کشور وارد کند. بنابراین واردات خودرو باید از سازوکارهای مدونی برخوردار باشد.
برخی کارشناسان معتقدند باتوجه به این که صنعت خودرو در کشور انحصاری است، ممنوعیت واردات خودرو به این انحصار دامن میزند. دیدگاه شما در این باره چیست؟
من این نظر را قبول دارم که بازار رقابتی واقعی خودرو در کشور نداریم. اگر بازار خودرو در کشور رقابتی شود، بهطور حتم آپشنهای خودرو نیز با کیفیت مطلوبتر، تنوع بهینه و نرخ مناسب تعیین میشوند. خودرو فاقد بازار رقابتی واقعی است. از سوی دیگر، ارتقای سطح خودروهای وارداتی با افزایش سطح استاندارد ورودی امکانپذیر است.
البته در این بین باید به یک نکته مهم توجه کرد، اینکه باید میزان استاندارد ورود خودرو به کشورافزایش یابد تا شاهد ورود خودروهای خارجی با ضریب کیفیت پایین به خطوط تولید خودروسازان داخلی نباشیم. اگر قرار است خودروهای خارجی از مسیر واردات وارد کشور شوند، نباید اجازه داد خودرو با درجه کیفیت پایین وارد کشور شود.
شاهد آن هستیم با ممنوعیت واردات خودرو، بسیاری از کارکنان شرکتهای واردکننده مشاغل خود را از دست دادهاند، برای آنها چه چارهای میتوان اندیشید؟
تعطیلی چنین صنایعی مشکلاتی ازجمله بیکاری را درپی دارد. بر این اساس درخواست داریم وزارتخانههای ذیربط در حداقل زمان لازم مشکل واردات خودرو را برطرف کنند تا شرکتهای نمایندگی و واردکنندگان بتوانند به نیاز بازار مصرف خودرو پاسخ مناسب بدهند و کارکنان خود را بر سر کار خود برگردانند.
منبع:اخبار خودرو