آیا دربار انگلستان در آستانه یک رسوایی بزرگ است؟

    کد خبر :986328
ثروت خانواده سلطنتی بریتانیا

اعضای خانواده سلطنتی انگلستان چیزی قریب به یک میلیارد پوند از درآمدهای خود از املاک و دیگر منابع درآمدیشان را از افکار عمومی پنهان کرده اند و هیچ مالیاتی را نیز در این رابطه نمی پردازند. موضوعی که آن ها را به یک دولت پنهانِ مخفی و البته بسیار قدرتمند در بریتانیا تبدیل کرده که شبکه سازی های پشت‌پرده گسترده ای را نیز در راستای منافع خود انجام داده و می دهند.

بازتاب -مدت زمان زیادی از اقدام جنجالی شاهزاده هری، پسر پادشاه جدید انگلستان و نوه ملکه سابق این کشور در انتشار کتابی با عنوان “جنس زاپاس” که وی در آن به افشاگری های قابل توجهی از خانواده سلطنتی بریتانیا دست زده بود، نمی گذرد که بار دیگر دربار انگلستان وارد بک بحران تاز شده است. بحرانی که به نظر می رسد هزینه ها و خسارات گسترده ای را به دستگاه سلطنت این کشور وارد کند.

اخیرا نشریه “گاردین” به عنوان یک رسانه مطرح انگلیسی، سلسله گزارش هایی را با عنوان “مخارج دستگاه تاج و تاخت” منتشر کرده و به طرح این پرسش پرداخته که چهره های سرشناس خاندان سلطنتی انگلستان، هزینه های مربوط به مراسم پُر زرق و برق خود را چگونه تامین می کنند؟ چرا آن ها در مورد منابع درآمدی خود شفاف نیستند؟ و اساسا از چه راهکارهایی استفاده می کنند تا ثروت هنگفت و بادآورده خود را از چشم افکار عمومی بریتانیا پنهان کنند؟

گاردین در سلسله گزارش های خود تاکید می کند که ساختار حکمرانی در بریتانیا از یک مشکل عجیب رنج می برد و آن این است که اساسا امکان پرسشگری از دستگاه سلطنتی این کشور به ویژه در حوزه مسائل مالی آن وجود ندارد.

در این راستا، خودِ دربار بریتانیا با هرگونه درخواست رسانه‌ها و خبرگزاری ها و خبرنگاران که در مورد مسائل مالی اعضای خانواده سلطنتی سوال داشته باشند و با به دنبال مصاحبه با آن ها باشند، مخالفت می کند و اغلب رسانه‌ها با این پاسخ رو به رو می شوند که مسائلی از این دست به آن ها ارتباط ندارد و یا برای کسب پاسخ هایشان باید به نهادهای دیگر مراجعه کنند. در کنار این ها، نهاد قضایی بریتانیا و البته دولت مستقر این کشور نیز قویا حامی مواضع دستگاه سلطنتی بریتانیا هستند و با هرگونه تحقیق و بررسی از سوی رسانه های بریتانیایی در مورد مسائل مالی و دیگر مسائل مرتبط با دستگاه سلطنت این کشور مخالف هستند.

جالب‌تر اینکه نمایندگان پارلمان بریتانیا نیز حتی اگر رسوایی های دستگاه سلطنت بریتانیا و اعضای خانواده سلطنتی این کشور عیان شده باشد و تمام جهان در مورد آن ها صحبت کنند، از طرح پرسش در این رابطه محروم هستند و نمی توانند موضع گیری را در این زمینه داشته باشند. گاردین به طور خاص تاکید دارد که سنت پنهانکاری در مورد مسائل خانواده سلطنتی بریتانیا، به دوران ملکه الیزابت دوم باز می گردد و او بود که نوعی حفاظ نامرئی را به دور خانواده سلطنتی انگلستان کشید و تقویت بنیان های محرمانگی در مورد مسائل آن ها را سبب شد.

نامه ای در سال 2004 از چارلز به نخست وزیر وقت، تونی بلر

یکی از نکاتی دیگری که سلسله گزارش های “مخارج دستگاه تاج و تاختِ” نشریه گاردین به آن اشاره دارد این است که سانسور مسائل مرتبط با خانواده سلطنتی بریتانیا حتی به حوزه وصیت نامه های آن ها نیز رسیده و دربار بریتانیا از ترس اینکه مبادا اعضای خانواده سلطنتی انگلستان مسائلی را در وصیت نامه های خود ذکر کرده باشند که به ضرر نهاد سلطنت در این کشور باشد، قانونی را وضع کرده که بر پایه آن افشای وصیت نامه های اعضای خانواده سلطنتی انگلیس تا 90 سال کاملا ممنوع است.

با این همه، همانطور که پیشتر نیز گفته شد، موضوع اصلی و محوری که در جریان تحقیقات نشریه گاردین مطرح می شود و اکنون به یک جنجال بزرگ علیه دربار بریتانیا تبدیل شده، مسائل مالی خانواده سلطنتی انگلستان است. موضوعی که به نظر می رسد در روزهای آتی توجهات بیشتر و گسترده تری را در بریتانیا به خود جلب کند و به یک چالش گسترده برای چارلز سوم، پادشاه کنونی بریتانیا تبدیل شود.

اهمیت این مساله زمانی درک می شود که بدانیم نشریه گاردین درگزارش های خود تاکید کرده که اعضای خانواده سلطنتی انگلستان چیزی قریب به یک میلیارد پوند از درآمدهای خود از املاک و دیگر منابع درآمدیشان را از افکار عمومی پنهان کرده اند و هیچ مالیاتی را نیز در این رابطه نمی پردازند. موضوعی که آن ها را به یک دولت پنهان مخفی و البته بسیار قدرتمند در بریتانیا تبدیل کرده است که شبکه سازی های پشت پرده گسترده ای را نیز در راستای منافع خود انجام داده و می دهند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید