آوار ناترازی برق بر سر اقتصاد کشور؛ از تعطیلی کارخانه‌های فولادی تا رکود واحدهای خدماتی

    کد خبر :1086970
تعطیلی کارخانه

همزمان با قطعی برق کارخانه‌های فولادی درچند وقت اخیر کاهش ۴.۸درصدی تولید فولاد میانی طی ۴ماه رقم خورده است. قیمت هرکیلو میلگرد در ابتدای تابستان و همزمان با تشدید بحران بی برقی ۱۰۰۰ تومان گران شد و به هر کیلو ۲۸هزار و ۵۰۰تومان رسید.

درحالی که در روزهای ابتدایی تابستان میانگین قیمت میلگرد ۲۷هزار و۵۰۰تومان بود همچنان با تعطیلی گسترده کارخانه‌های فولادی میانگین قیمت هر کیلو میلگرد ۲۹هزار تومان است و تغییر قیمتی بسیار بالایی در این بازار رخ نداده است.

تولید محصولات فولادی در تابستان ۱۴۰۳با افت بیش از ۸درصدی همراه شده و بخش عمده‌ای از کارخانه‌ها به دلیل نبود برق، کوره‌های خود را خاموش کرده و کارگران را به مرخصی اجباری فرستاده‌اند.

درحالی که انتظار می‌رفت همزمان با کاهش تولید صف تقاضا برای محصولات فولادی ایجاد شود، از ابتدای مردادماه بازار آهن و میلگرد وارد دوره رکورد شد که عمده دلایل آن شامل قطعی برق، کمبود نقدینگی، رکود در بخش مسکن و ساخت و ساز اعلام شده است.

میثم بهرامی عضو انجمن سازندگان صنعت ساختمان در این رابطه گفت: تابستان بهترین فصل برای انجام پروژه‌های ساخت با سازه‌های فلزی است، همچنین سازندگان در فصل تابستان می‌توانند از ساعات بلند روز برای نصب سازه‌ها استفاده کنند، اما در وضعیت فعلی به دلیل گرانی سرسام‌آور مصالح ساختمانی، اکثر سازندگان ترجیح می‌دهند برای مدیریت هزینه‌ها و پیشگیری از افزایش شدید قیمت تمام شده ساختمان پروژه‌ها را متوقف کرده و کارگران را به تعطیلات بفرستند.

به گفته وی، شاید به نظر برسد که با وجود کاهش شدید تولید آهن و میلگرد در کشور، قیمت‌ها افزایش چندانی نداشته، اما باید گفت که گرانی هزار و ۵۰۰ تومانی هرکیلو میلگرد در حجم انبوه قیمت تمام شده سازه فلزی را بسیار بالا می‌برد.

این فعال صنعت ساختمان تاکید کرد: براساس آمار در ماه گذشته تنها ۱۴درصد از آهن اسفنجی عرضه شده در بورس کالا ثبت سفارش شد. خود این موضوع دو ریشه مهم دارد. اول اینکه وضعیت فعلی ساخت و ساز کاملا رکودی بوده و سرمایه‌گذاران تمایلی برای ورود به پروژه‌های بزرگ ندارند و دوم اینکه به دلیل رکود در ساخت و ساز سطح تقاضا برای خرید آهن و میلگرد پایین آمده و عاملیت های فروش تمایلی به ثبت سفارش کلان ندارند.

عبدالله کریمی، فروشنده آهن و میلگرد در شادآباد هم در واکنش به رکود بازار گفت: از ابتدای تیرماه تا کنون سطح فروش آهن فروشان به خصوص در بخش میلگرد ۹۰درصد کاهش یافته است. بسیاری از مشتریان ما که سازندگان خرد هستند کارگاه‌های ساخت و ساز را تعطیل کرده و هیچ سفارشی در دو ماه اخیر به ثبت نکرده‌اند.

به گفته وی، رکود در این بازار باعث شده علاوه بر متضرر شدن خرده فروشان کارگران بخش خدماتی را هم بیکار کرده است. وضعیت فعلی امنیت شغلی کارگران صنعت ساختمان و واحدهای خدماتی مرتبط را تهدید می‌کند.

این فعال بازار آهن گفت: در حال حاضر خرید و فروش آهن قراضه بیشتر از میلگرد و تیرآهن رونق دارد و یک بازار سیاه در این بخش به وجود آمده است.

مرتضی علیمرادی، فروشنده دیگر آهن و میلگرد در رابطه با وضعیت بازار گفت: قیمت هرکیلو تیرآهن در حال حاضر به بیش از ۳۰هزار تومان رسیده درحالی که در ابتدای سال حدود ۲۷هزار تومان بود، افزایش ۳هزار تومانی قیمت در هر کیلو قیمت تمام شده را بسیار بالا می‌برد. به همین دلیل سفارش از سوی سازندگان بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: درحال حاضر کارگران روز مزد به دلیل رکود به بازار آهن نمی آیند، وضعیت کارگران ساختمانی هم چندان مناسب نیست، حال اینکه واحدهای خدماتی مانند کترینگ ها که به این گروه‌ها خدمات ارائه می‌کردند هم با مشکل کاهش شدید فروش مواجه شده‌اند.

به گفته وی، وضعیت پیش بینی ناپذیر اقتصاد باعث خاموش شدن چراغ کارخانه‌ها، کارگاه‌ها و حتی واحدهای کوچک خدماتی شده است. بازار مسگن، بازار آهن، بازار مصالح ساختمانی دیگر مانند سابق برای سرمایه‌گذاران جذابیت ندارد و بازارهای ایمن که در دوران نوسان قیمت‌ها سوددهی بیشتری دارند برای سرمایه‌گذاران جذاب‌تر است.

️وی در پایان تاکید کرد: فصل تابستان یکی از بهترین فصول برای کارگران بود، رونق بازار کار کارگران در سال‌های اخیر به دنبال قطعی برق و تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های بزرگ و کوچک از دست رفته و این موضوع در بلند مدت به یک تهدید تبدیل می‌شود.

چندثانیه اقتصاد

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید