آمارهایی جدید از «بازماندگان از تحصیل» و شناسایی آنها
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اعلام شناسایی ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در کشور و همکاری با وزارت اطلاعات برای دسترسی به شماره تلفنهای خانواده این کودکان گفت: این در حالی بود که ۱۵ هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند. ۲۷ هزار تماس موفق با خانوادهها داشتیم که آنها علل مختلفی را برای بازماندگی از تحصیل فرزندانشان بیان کردند.
احمد میدری در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع بازماندگان از تحصیل به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت، با اشاره به اقدامات وزارت رفاه در رفع فقر آموزشی و کودکان بازمانده از تحصیل در دو سال گذشته گفت: ما ابتدا اطلاعات آموزش و پرورش را با ثبت احوال تطبیق می دهیم. آموزش و پرورش کدملی دانش آموزان بازمانده را در اختیار ما قرار داد. البته قبلا ثبت احوال بر اساس خوداظهاری آمار ارائه میکرد و شمار بازماندگان تا ۵۰۰ هزار مورد هم می رسید که این آمار را با اطلاعات آموزش و پرورش تطبیق میدادیم.
وی افزود: ورود دستی اطلاعات و سایر عوامل باعث بروز این میزان خطا در آمارهاست. اسامی ۱۴۲ هزار کودک را آبان ماه امسال به وزارت اطلاعات دادیم و وزارت اطلاعات ۳۵۰هزار شماره تماس از خانوادهها در اختیار ما قرار داد و ما پیامکی به خانوادهها ارسال کردیم و پرسیدیم چرا کودکشان به مدرسه نمیرود؟. تعدادی جواب ندادند و به همین علت مرکزی تلفنی، مسئول تماس تلفنی با خانوادهها شد.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه البته ۱۵ هزار نفر اصلا شماره تماس نداشتند گفت: کدملی افراد واحد هستند و هرجا بروید فورا با مرکز ثبت احوال چک میشود، اما درباره کدپستی اینطور نیست و اگریک کدملی را وارد پایگاه اطلاعات کنیم شاید به ۵ کدپستی ثبت شده بربخوریم و پیداکردن آدرس افراد مشکل باشد. بسیج ملی نیاز است که این کودکان را شناسایی کنیم.
«فقر» و « نداشتن پول ایاب و ذهاب» بیشترین عامل بازماندگی از تحصیل کودکان به گفته خانوادهها
میدری افزود: از ۲۷ هزار تماس موفق با خانوار، حدود ۳۶۰۰ نفر «فقر» را علت بازماندگی اعلام کرده اند. ۱۱۰۰ نفر گفتند «پول ایاب و ذهاب» نداریم. ۱۰ هزار نفر «معلولیت» را علت اصلی عنوان کرده اند. ۱۷۰۰مورد «فوت گزارش نشده» داشتیم. ۱۰۰۰ مورد «خارج از کشور» بودند. ۴۰۰ مورد در «مدرسه دینی» تحصیل میکنند و عدهای به مباحث «فرهنگی» اشاره کردند.
وی با اشاره به شاخص توسعه انسانی سازمان ملل گفت: این شاخص دارای سه جزء آموزش، طول عمر و درآمد سرانه است. در شاخص آموزش و طول عمر در ۴۰ سال اخیر رشد خوبی داشتهایم. در رشد این شاخص جزو ۲۰ کشور اول هستیم.
مراجعه کمیته امداد و بهزیستی و خیریهها به درب منازل برای حمایت از خانوادههای دارای فرزند بازمانده از تحصیل
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تسهیلاتی که مجلس میتواند فراهم کند گفت: فرایند کاری که با آموزش و پرورش و موسسات خیریه داریم به این ترتیب است که ابتدا تطبیق اطلاعات آموزش و پرورش با ثبت احوال انجام میشود. اطلاعات خانوار را دریافت و تماس برای آگاهی از علت بازماندگی کودکان برقرار میشود و سپس کمیته امداد، بهزیستی و موسسات خیریه به در منازل مراجعه می کنند.
میدری ادامه داد: همچنین موسسات خیریه سایتی به نام “مشق ما” راهاندازی کردهاند تا مردم را به کمک مالی دعوت کنند. هرچند وظیفه قانونی دولت است اما آنقدر همدردی وجود دارد که خیرین ورود میکنند. ولی مسلما باید بودجه در اختیار نهادهای حمایتی قرار بگیرد.
ممانعت از تحصیل در بسیاری کشورها جرم است
به گزارش ایسنا، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه والدین حق ندارند کودک را از تحصیل محروم کنند گفت: این مورد باید در قانون بیاید؛ ممانعت از تحصیل در بسیاری کشورها جرم است.
وی با بیان اینکه بازماندگی از تحصیل واقعیتی تلخ است گفت: دارای نقص اطلاعاتی هستیم. کار ما هم تجمیع اطلاعات است.در این حوزه هم تازه کارهایی دارد شروع میشود. دولت هرساله به نهادهای حمایتی بودجهای برای پوشش خانوار فقیر میدهد و این دو نهاد حمایتی باید اینکار را انجام دهند. بهزیستی و کمیته امداد ردیف ایاب و ذهاب هم برای معلولین دارند. به عنوان دستگاه سیاست گذار از این نهادها خواستیم ورود کنند. هفته آینده وزرای آموزش و پرورش و رفاه جلسهای برای ارتقای شاخص های آموزشی در مناطق محروم دارند.