آماده باش محیط‌بان‌ها برای چهارشنبه سوری

    کد خبر :504934
آماده باش محیط بانان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه هدف غایی ما حفظ سلامت مردم و همه جانداران است از آماده باش محیط بانان برای چهارشنبه سوری خبر داد.

جمشید محبت خانی در آخرین نشست خبری خود در سال ۹۷ که امروز (۱۹ اسفند) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به اینکه متأسفانه برخی شهروندان در روز چهارشنبه آخر سال با آتش زدن لاستیک و استفاده از باروت‌ تحت عنوان ترقه آلودگی صوتی و آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، گفت: این اقدامات قطعاً برای همه شهروندان همچنین برای گیاهان و حیات وحش آسیب زا است.

وی با بیان اینکه نباید برای یک ساعت شادی با آتش زدن لاستیک هوا را آلوده کنیم، اظهارکرد: متأسفانه برخی لاستیک‌ها را آتش می‌زنند و از روی تپه یا کوه به سمت پایین می‌غلتانند. این اقدام باعث آسیب رساندن به پوشش گیاهی، حیات وحش و جنگل‌های بکر و حتی انسان‌ها می‌شود. چنین اقداماتی علاوه بر آسیب‌های محیط زیستی ایجاد رعب و وحشت در مردم را به دنبال دارد.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: دستورات خاصی برای یگان حفاظت استان‌ها برای چهارشنبه آخر سال ابلاغ شده است. قطعاً اجازه نمی‌دهیم تعداد کمی که با ورود به مناطق چهارگانه محیط زیست به این مناطق آسیب می‌زنند اجازه فعالیت پیدا کنند. حتماً متخلفان دستگیر خواهند شد و محیط بانان در چهارشنبه آخر سال آماده باش هستند.

محبت‌خانی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه در سال ۹۷ تجهیزات اطفای حریق مناسبی در اختیار یگان‌های محیط زیست قرار گرفته است و به‌طور قطع برای کاهش خسارت‌های ناشی از آتش سوزی‌ها از این تجهیزات استفاده خواهد شد همچنین با شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها نامه‌نگاری کرده‌ایم تا زباله‌های قابل اشتعال جمع‌آوری شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همچنین از برگزاری رزمایش یگان‌های حفاظت محیط زیست کشور، یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، یگان سازمان امور اراضی و یگان حفاظت شهرداری خبر داد و تصریح کرد: باید این چهار یگان در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی برای ایام نوروز داشته باشیم. در ایام نوروز یک رزمایش مشترک با حضور این چهار یگان برگزار خواهد شد که زمان و مکان دقیق آن بعد اطلاع‌رسانی می‌شود. هدف از این رزمایش ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر و استفاده از پتانسیل همه یگان‌ها برای ایام نوروز است. قطعاً جلسه‌ای با حضور فرماندهان این یگان‌ها برگزار می‌شود تا برای روزهای تعطیلات سال نو برنامه‌ریزی مشترک داشته باشیم.
برخورد شدید با فروشندگان سمندر لرستانی، مار آبی و لاک پشت

در ادامه این نشست فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با بیان این که متأسفانه در ایام قبل از سال نو، مارهای آبی، سمندر لرستانی و لاک‌پشت‌ها در میادین تره‌بار برای فروش عرضه می‌شوند، اظهار کرد: به فروشندگان این گونه‌ها اعلام می‌کنیم که این کار جرم است و اگر دست هر فردی سمندر لرستانی، لاک پشت و مار آبی بگیریم، کار او جرم تلقی می‌شود.همچنین از مردم خواهش می‌کنیم که اگر شاهد صید، فروش و حمل و نقل این گونه‌های مهم بودند حتماً از طریق سامانه ۱۵۴۰ به یگان محیط زیست اطلاع‌رسانی کنند.

به گفته محبت حانی در نیمه دوم اسفندماه گشت‌های محسوس و نامحسوس برای دستگیری متخلفان خرید و فروش سمندر لرستان، مار آبی و لاک پشت‌ها تقویت شده است.

وی در مورد میزان جرایم صید، حمل و نقل و فروش این سه گونه شاخص گفت: جریمه مربوط به سمندر لرستانی ۱۰۰ هزار تومان، لاک پشت ۲۰ هزار تومان و مار آبی ۱۰۰ هزار تومان است البته این میزان جرایم بسیار ناچیز است و حتماً باید میزان جرایم گونه‌ها به‌روز رسانی شود تا با توجه به تورم بتوانیم میزان جریمه را مشخص کنیم. در این صورت جرایم می‌تواند اثر بازدارندگی داشته باشد. لازم به ذکر است که میزان جرایم مشخص شده برای سمندر لرستانی، لاک پشت و مار آبی مربوط به سال ۹۴ است.
ماهی «زبرا» نخرید

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست با انتقاد از خرید و فروش ماهی «زبرا» گفت: متأسفانه شاهدیم که در شیشه‌های بسیار کوچک دربسته ماهی «زبرا» به فروش می‌رسد. نهایتاً این ماهی‌ها تا ۵ یا ۶ روز می‌توانند زنده بمانند.

وی با تاکید بر این که شهروندان نباید نسبت به خرید ماهی «زبرا» اقدام کنند،تصریح کرد: متأسفانه با کشتن یک حیوان به استقبال سال نو می‌رویم و انتظار داریم اتفاق‌های خوب برای خودمان و خانوادمان هم بیفتد. ماهی «زبرا» صد در صد محکوم به مرگ است و نهایت عمر آن شش روز است. این شکل زندگی برای این حیوان زجر بزرگی است. در این مورد حتماً باید با دستگاه قضائی مکاتبه کنیم و جرم انگاری لازم برای خرید و فروش ماهی «زبرا» انجام شود.
رهاسازی ماهیان قرمز در رودخانه‌ها آسیب‌زاست

محبت‌خانی در ادامه با اشاره به این که ماهی قرمز جزو هفت سین به حساب نمی‌آید، گفت: می‌توانیم با فرهنگ سازی ماهی قرمز را از سفره هفت سین حذف کنیم. ۹۰ درصد ماهی‌های قرمز هم محکوم به مرگ هستند و ایرانیان نباید سال جدید خود را با کشتن یک ماهی قرمز شروع کنند.

وی ادامه داد: نهایتًا ۱۰ درصد از ماهیان قرمز زنده می‌مانند که حتماً باید این ماهی‌ها نیز در فضاهای مخصوصی رها سازی شوند. متأسفانه شاهدیم که بعد از ایام نوروز برخی شهروندان نسبت به رها سازی ماهیان قرمز در رودخانه‌ها و دریاچه‌ها می‌کنند. این اقدام باعث آسیب رساندن به گونه‌ها و جانداران آن منطقه می‌شود بنابراین با شهرداری‌ها هماهنگ کرده‌ایم که امکان رها سازی ماهیان قرمز در مناطق محدود و خاصی در شهر فراهم شود.
سبزه‌های عید را در خیابان‌ها رها نکنید

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به آسیب‌های ناشی از رها سازی سبزه‌های عید گفت: در مورد سبزه‌ها نیز مشکلاتی داریم. برای مثال برخی از شهروندان در روز طبیعت این سبزه‌ها را روی سقف ماشین‌ها قرار می‌دهند و یا در جاده‌ها و خیابان‌ها رها می‌کنند که این اقدام باعث آلودگی و تصادف می‌شود. با شهرداری‌ها در این مورد نیز هماهنگی انجام شده است تا شهروندان بتوانند سبزه‌ها را در محل‌های خاصی رها کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در ادامه در مورد آتش سوزی‌های مناطق چهارگانه محیط زیست در روزهای تعطیلات سال نو گفت: متأسفانه گاهی به دلیل غفلت مسافران شاهد آتش سوزی در اراضی تحت مدیریت محیط زیست هستیم. از مردم خواهش می‌کنم اگر در مناطق بکر محیط زیست حضور می‌یابند و آتش روشن می‌کنند پس از پایان اتراق حتماً از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند. همچنین از شهروندان خواهش می‌کنیم که شاخه‌ها را برای برافروختن آتش قطع نکنند و صدمه به محیط زیست نزنند البته قطع درختان و آتش روشن کردن در مناطق چهارگانه محیط زیست که منجر به آتش سوزی گسترده شود حتماً جرم تلقی می‌شود.
پرتاب‌کنندگان زباله از خودرو به بیرون جریمه می‌شوند

به گزارش ایسنا،محبت خانی با بیان اینکه ریختن زباله‌ها در روزهای سال نو همچنین در روز طبیعت یکی از دغدغه‌های محیط زیست است و متأسفانه چهره کریه و زشتی را برای مناطق رقم می‌زند، اظهارکرد: برخورد با خودروهایی که زباله خود را از ماشین به بیرون پرت می‌کنند در نوروز تشدید خواهد شد.

وی ادامه داد: جریمه پرتاب زباله از خودرو به بیرون در داخل شهر ۲۵ هزار تومان و در جاده‌ها ۳۵ هزار تومان است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست گفت: در راستای فرهنگ‌سازی برای جمع‌آوری زباله‌ها، کیسه‌هایی از طریق محیط بانان در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید