آخرین اخبار و گمانه زنی ها از نامزد های انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۰۶
    کد خبر :1070435
14 همین انتخابات ریاست جمهوری

شاید هیچ‌کس باور نمی‌کرد که فرایند انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که قرار بود در خرداد 1404 برگزار شود به واسطه اتفاقی ناگوار که موجب فقدان رئیس‌جمهور وقت شد موجبات برگزاری انتخابات زودهنگام در تیرماه سال جاری را فراهم آورد. اما از آنجا که سیاست تعطیل بردار نیست و طبق قانون اساسی باید کشور رئیس‌جمهور داشته باشد از چندی قبل که شرایط برگزاری انتخابات زود هنگام فراهم آمده است گزینه‌های مختلفی برای حضور در انتخابات پیش‌رو مطرح می‌شوند.

اسامی که بعضا در شرایط عادی نیز برای کاندیداتوری مطرح نمی‌شوند؛ اما شرایط اضطراری فعلی سودای پاستور را به سر همه انداخته و هر چهره سیاسی که مقداری شناخته شده است از احتمال حضورش در انتخابات پیش‌رو می‌گویند. چهره‌هایی که برخی فقط اسمشان در میان است و اساسا قصدی برای حضور ندارند، برخی هنوز برای حضور در انتخابات تردید دارند و در حال بررسی شرایط هستند و برخی نیز تصمیم قطعی خود را برای حضور در انتخابات گرفته‌اند. اما به نظر می‌رسد از بین این همه اسامی صرفا تعدادی به انگشتان یک دست از فیلتر شورای نگهبان رد شوند و وارد عرصه انتخابات شوند.

به نوشته آرمان ملی؛ اصلاح طلبان بر خلاف ادوار این بار به دنبال گزینه تخصصی خود هستند و تن به ائتلاف نمی‌دهند و در همین راستا گزینه‌های زیادی از جانب اصلاح‌طلبان مطرح می‌شود و هر چند که جبهه اصلاحات تاکنون گزینه خاصی را برای بررسی در دستور کار قرار نداده، اما باز هم چهره‌های زیادی در این جریان به طور بالفعل کاندیدا هستند و صحبت از آمدنشان است.

چهره‌هایی چون اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمد جواد ظریف، بیژن زنگنه، عبدالناصر همتی و علی‌اکبر صالحی که از جمله گزینه‌های مورد حمایت حزب کارگزاران هستند. سید محمد صدر، مجید انصاری، محمد رضا عارف، مصطفی کواکبیان، محسن رهامی، محسن مهرعلیزاده، محمد شریعتمداری، علی ربیعی، مسعود پزشکیان، علی شمخانی و عباس آخوندی تاکنون نفراتی هستند که از آنها به عنوان کاندیداهای احتمالی نام برده می‌شود. البته نام‌هایی همچون جهانگیری، صدر، همتی و صالحی از احتمال بالاتری برای کاندیداتوری و حضور در انتخابات برخوردار هستند و باید دید در نهایت اصلاح‌طلبان چه نفراتی را به انتخابات خواهند آورد.کاندیداهای انتخابات 14 ریاست جمهوری

از طرف دیگر میانه‌رو‌ها و اعتدالیون نیز که در انتخابات اخیر حضور پررنگی داشتند و بر خلاف تهران در برخی استان‌ها توانستند نماینده‌های خود را به مجلس بفرستند برنامه‌های زیادی برای حضور در انتخابات دارند. لذا درصدند از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنند.

در این راستا شاید علی لاریجانی شاخص‌ترین کاندیدایی باشد که مورد حمایت اعتدالیون است. گزینه‌ای که در میان برخی احزاب اصلاح طلب و اصولگرایان نیز حامیان و موافقانی دارد. البته چهره‌هایی چون محمود واعظی، محمدباقر نوبخت، علی جنتی، علی طیب نیا، علی مطهری و حسین دهقان نیز از نفراتی هستند که حزب اعتدال و توسعه از آنها برای حضور در انتخابات دعوت به‌عمل آورده است. اما درنهایت به نظر می‌رسد که به شرط تایید صلاحیت گزینه اول اعتدالیون علی لاریجانی خواهد بود.

اصولگرایان هم برای انتخابات 1404 برنامه ریزی خاصی داشتند و درصدد بودند تا دوباره با چهره‌های دیگری به عرصه وارد شوند. حال که با شهادت آیت‌ا… رئیسی با فقدان رئیس‌جمهور مواجه شده‌ایم اصولگرایان نیز چندی است برنامه‌های خود را آغاز کرده‌اند و افراد متعددی نیز در این جریان به دنبال کاندیداتوری هستند.

سعید جلیلی شاخص‌ترین این گزینه‌هاست که در دوره‌های پیش‌تر نیز حضور داشته است. علیرضا زاکانی، مهرداد بذرپاش، سعید محمد، پرویز فتاح، عزت‌ا… ضرغامی و صادق محصولی نیز از گزینه‌هایی هستند که اصولگرایان برای انتخابات به میدان خواهند آورد. البته لازم بذکر است که محمود احمدی نژاد نیز به صورت مستقل در انتخابات حاضر خواهد بود.

عزت الله ضرغامی نیز امروز در گفتگو با خبرنگاران گفت: خیالتان راحت، در رقابت‌ ریاست‌جمهوری شرکت نمی‌کنم.

علی رغم گانه زنی های مختلف در رسانه ها و شبکه های اجتماعی؛ برخی از چهره‌های سیاسی هم هستند که گرچه صحبت از کاندیداتوری آنها به میان آمده اما رسما یا جسته و گریخته صحبت‌هایی از عدم حضور آنها در انتخابات مطرح شده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه اولین شخصیتی است که دستگاه قضا رسما خبر نامزدی وی را تکذیب کرد. حسن خمینی نیز چهره‌ای است که با وجود گمانه زنی‌ها به احتمال فراوان در انتخابات حاضر نخواهد بود.

محسن رضایی نیز بر خلاف ادوار گذشته در این دوره حاضر نخواهد بود و تکذیبیه دفتر وی نشان از این معنا دارد. محمد باقر قالیباف نیز که روز گذشته به ریاست مجلس رسید و به احتمال فروان عزمی برای حضور در انتخابات نخواهد داشت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید