آئودی ای ترون GT و RS ای ترون معرفی شد
جدیدترین محصول تمام برقی آئودی برای رقابت با پورشه تایکان ساخته شده است. ای ترون GT و RS ای ترون، ۴۶۹ و ۵۹۰ اسببخار قدرت دارند.
در بازار خودروهای اسپرت، محبوبیت آئودی بهاندازه مرسدس بنز، پورشه و بیامو نیست. این موضوع، گاهی موجب نادیده گرفتن دستاوردهای تاریخی آئودی در مباحث فنی و مهندسی میشود. سیستم دو دیفرانیسل کواترو برای خودروهای اسپرت، پیشرانه توربوشارژ ۵ سیلندر، موتور V10۰ لامبورگینی و فناوری چراغهای LEDبا نمایش متنوع گرافیکی، ابتکارهای ماندگار آئودی در سالها اخیر هستند.
آئودی مشابه دیگر غولهای خودروسازی آلمان، برنامهای ویژه برای تولید انواع مدلهای برقی دارد. سال پیش، کراساور الکتریکی آئودی ای ترون (e-Tron) رونمایی شد و حالا با استفاده از پلتفرم R8، دو مدل سدان اسپرت الکتریکی به سبد شرکت سازنده اضافه میشود.
احتمالا، موفقیت باورنکردنی پورشه تایکان در بازار جهانی، مهمترین مشوق آئودی در ساخت ای ترون GT و RS ای ترون بوده است. آئودی ای ترون GT مشابه نسخه پایه از تایکان، دارای باتری لیتیوم یون ۹۳/۴ کیلووات ساعت با سیستم برق ۸۰۰ ولت خواهد بود که ۸۰ درصد ظرفیت باتریها را در ۲۳ دقیقه شارژ میکند. سدان برقی آئودی دارای دو موتور برقی روی محورهای جلو و عقب است که در ارزانترین مدل، ۴۶۹ اسببخار قدرت و ۶۳۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکنند. نسخه ویژه با نام RS ای ترون، ۵۹۰ اسببخار قدرت و ۸۳۰ نیوتنمتر گشتاور دارد.
سدانهای برقی آئودی، با فناوری افزایش قدرت موقت (Overboost) ارائه میشوند. این سیستم به خودرو امکان میدهد تا برای مدتی کوتاه، مثل لحظه شتابگیری ناگهانی، ۵۲۲ اسببخار برای آئودی ای ترون GT و ۶۳۷ اسببخار برای RS ای ترون فراهم شود. این شرایط، سرعتگیری صفر تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت ای ترون GT را به ۳/۹ ثانیه میرساند که نسبت به ارزانترین نسخه تایکان یا تسلا مدل S، کندتر است. این زمانگیری برای RS ای ترون، ۳/۱ ثانیه خواهد بود. میانگین شعاع حرکتی سدانهای الکتریکی آئودی با یک شارژ کامل، حدود ۳۷۰ تا ۳۸۰ کیلومتر پیشبینی شده است.
امکانات جالبی در آئودی ایترون GT و RS وجود دارد که فراتر از تایکان عمل میکند. مثلا راننده میتواند ارتفاع بدنه را حدود ۴/۲۵ سانتیمتر تغییر دهد. همچنین فناوری گردش محور چرخهای عقب، بهصورت استاندارد روی RS ایترون نصب میشود و برای ای ترون GT نیز قابل سفارش خواهد بود. در کابین، ادوات فیبر کربن، نمایشگر ۱۲/۳ اینچ لمسی، پنل دیجیتال پشت فرمان و صندلیهای اسپرت وجود خواهد داشت.
طراحی بیرونی و داخلی سدان برقی آئودی در مقایسه با پورشه تایکان، خلاقیت و آیندهنگری کمتری دارد. این محصول، نسبتا ساده و مشابه یک خودرو بنزینی به نظر میرسد. چرخهای ۲۰ اینچ یا نمونههای سفارشی ۲۱ اینچ، چراغهای LED ماتریکس و حالت کوپه در نمای جانبی، برتری خاصی برای ای ترون GT ایجاد نمیکنند.
به گزارش زومیت، آستانه قیمت سدان برقی آئودی، ۱۰۰ هزار دلار است. نسخه RS نیز با اختلاف قیمت ۴۰ هزار دلاری فروخته خواهد شد. روی کاغذ، قیمت ۱۰۴ هزار دلاری تایکان 4S، مزیت مهمی برای پورشه محسوب میشود اما آئودی برای نسخه پایه از محصول خود، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری ارائه میدهد.