‏حواشی عجیب در مورد ضرب و شتم یک سرباز در دادگستری بابل/ دلجویی؛ تنها مجازاتی که برای بازپرس تعیین شد!

    کد خبر :769579

روز گذشته خبری در شبکه های اجتماعی دست به دست شد که ناظر بر ضرب و شتم یک سرباز وظیفه در دادگستری شهر بابل استان مازندران بود؛ خبری که به خودی خود عجیب بود و معرفی عامل این ضرب و شتم که از مقامات دادگستری بود، عجیب ترش کرد.

به گزارش «بازتاب»، شنیده ها حکایت از آن دارد که یکی از سربازان وظیفه در پست نگهبانی دادگستری بابل از یکی از افراد که قصد ورود به دادگستری را داشته است، کارت شناسایی می خواهد ولی آن فرد نه تنها از ارائه کارت شناسایی امتناع می کند بلکه سرباز را با خود به دفترش برده و مورد ضرب و شتم قرار می دهد.

بررسی ها نشان می دهد، سرباز وظیفه ای که اخبار ضرب و شتم او در فضای مجازی سر و صدا به راه انداخته است، کریمی نام داشت و فردی که به وی اهانت کرده، نیز یکی از بازپرس های دادگستری بابل بوده است؛ بازپرسی که بر اساس اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی دستور می دهد سرباز وظیفه را با دستبند به دفترش ببرند و آنجا شخصاً او را به صورت فیزیکی تنبیه می کند!

ماجرا تازه از اینجا آغاز می شود و اعتراض خانواده سرباز وظیفه از قرار معلوم با مقاومت هایی از سوی مقامات مسئول در شهر بابل رو به رو می شود، اما بالاخره خبر به ستاد کل نیروهای مسلح رسیده و آنها به سرعت به ماجرا ورود می کنند، تا از حقوق نیروی انسانی خود صیانت کنند.

در همین باره روز گذشته امیر دریادار دوم غلامرضا رحیمی پور در گفت و گو با «مهر»، در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به موضوع رفتار نامناسب با یکی از سربازان وظیفه در شهر بابل گفت: ستاد کل نیروهای مسلح براساس وظیفه ذاتی خود که همان صیانت و پاسداری از حقوق سربازان است این موضوع را به حد پیگیر شده است.

وی افزود: تا دقایقی قبل و تا ساعت ۲۱ امشب بررسی‌ها ادامه داشت و با مشخص شدن ابعاد جدیدی از این موضوع برای حفظ و صیانت از حقوق این سرباز شبانه دستوراتی صادر شد.
رئیس اداره سرباز سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص سایر اقدامات انجام گرفته در این پرونده گفت: به زودی عموم هموطنان و رسانه‌ها در جریان کامل این پرونده قرار خواهند گرفت.

بلافاصله پس از این خبر که حکایت از ورود ستاد کل نیروهای مسلح به ماجرا داشت، اخباری ناظر بر دلجویی و عذرخواهی بازپرس دادگستری از سرباز مورد اشاره رسانه ای شد.

کریمی سرباز بابلی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، در رابطه با جزئیات این اتفاق به رسانه ها گفت: شامگاه دوشنبه به اتفاق پدرم به خدمت رئیس کل دادگستری استان رسیدیم و این مسئله حل شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان قضائی و انتظامی پیگیری این مسئله شدند، عنوان کرد ۱۹ ماه از خدمتم می‌گذرد و ۵۰ روز دیگر به پایان خدمتم باقی مانده است.
وی با اظهار اینکه در جلسه با رئیس کل دادگستری که مسئولان ارشد قضائی و انتظامی حضور داشتند مسئله پیگیری و حل شد و بازپرس شعبه نیز از من دلجویی کرده است.

پس داغ شدن این سوژه در فضای مجازی و نیز ورود ستاد کل نیروهای مسلح، همچنین هیأت نظارت بر حقوق شهروندی استان مازندران نیز به مسئله ورود کرد.

گزارش ها در رابطه با ورود این هیأت به موضوع حکایت از آن دارد که عصر روز دوشنبه با حضور رییس کل دادگستری و مسئول بازرسی نیروی انتظامی استان، با تشکیل جلسه سه ساعته پس از استماع شکایت سرباز وظیفه که به اتفاق پدرش در جلسه حاضر شده بود و بررسی اوضاع و احوال به اظهارات مطلعین و استماع توضیحات قاضی، با عذرخواهی بازپرس و دلجویی مقامات قضایی از سرباز وظیفه، نهایتا نامبرده از شکایت خویش صرفنظر و اعلام گذشت نموده است و مراتب توسط هیات نظارت بر حقوق شهروندی و مقامات ذی‌ربط صورتجلسه شد.

بر اساس بررسی ها و اطلاعاتی که مورد اشاره قرار گرفت، هم ضرب و شتم سرباز وظیفه در شهر بابل توسط بازپرس دادگستری صحت داشت و هم ماجرای مختومه اعلام شدن این پرونده آن هم پس از اکتفا به یک دلجویی و عذرخواهی ساده از سوی عامل این ضرب و شتم.

حالا کاربرانی در شبکه های اجتماعی برخورد عجیب و خارج از شأن این بازپرس را با رفتار شهید عباس بابایی، فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مقایسه می کنند که در دوران دفاع مقدس، یک سرباز اجازه ورودش به فرودگاه را نداد و بیش از نیم ساعت در گرمای سوزان اهواز جلوی در فرودگاه منتظر ماند. پس از آن هم دستور داد به سرباز وظیفه شناس تشویقی بدهند!

از مجموع مطالبی که ذکر شد اینگونه بر می آید که اکنون ما با نوع جدیدی از نگاه های رئیس و مرئوسی رو به رو هستیم؛ نگاهی که حتی کوچکترین سئوال و مقاوت از سوی حتی یک سرباز وظیفه را بر نمی تابد و در انتها حتی اگر ماجرا به ضرب و شتم و رفتار خارج از عرف بکشد، با یک دلجویی و عذرخواهی قادر است، موضوع را فیصله بدهد.

از دستگاه قضا انتظار می رود در رابطه با این موضوع به بخشش سرباز وظیفه و دلجویی بازپرس اکتفا نکرده و تنبیه موثرتری برای ضارب در نظر بگیرد، انتظاری که اگر رخ ندهد بدون شک دستاویزی برای رسانه های معاند خواهد بود که برای این دستگاه حاشیه سازی کنند و صد البته می تواند به تکرار موارد مشابه کمک کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید