​​​​​​​پروژه بزرگ انرژی خورشیدی به ارزش 200 میلیارد دلار در عربستان

    کد خبر :251941

در صحرای عربستان قرار است یک پروژه انرژی خورشیدی به ارزش 200 میلیارد دلار فعالیت خود را آغاز کند. عربستان به این ترتیب می‌خواهد وابستگی خود را به نفت را کاهش دهد. این پروژه با کمک یک شرکت ژاپنی انجام می‌شود.

عربستان سعودی و شرکت ژاپنی “سافت بانک” موافقت خود را با پروژه ۲۰۰ میلیارد دلاری انرژی خورشیدی اعلام کردند. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و ماسایوشی سان، رئیس شرکت ژاپنی سافت بانک روز سه‌شنبه (۷ فروردین / ۲۷ مارس) تفاهم نامه‌ای را در این باره در نیویورک امضا کردند.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این باره در نیویورک گفت: «این اقدامی بزرگ برای بشریت است.» او در ادامه افزود: «این اقدامی شجاعانه و پرخطر است و من امیدوارم در این پروژه موفق شویم.»

گفته می‌شود پروژه ۲۰۰ میلیارد دلاری انرژی خورشیدی در همکاری محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، و شرکت “سافت‌ور ویژن فاند” که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شده شکل گرفته است. این شرکت در آمریکا، هند و اروپا سرمایه‌گذاری‌هایی کرده است.

این نخستین پروژه این شرکت در عربستان سعودی است. ماسایوشی سان، رئیس شرکت ژاپنی سافت بانک اعلام کرده که وجود انرژی عظیم خورشیدی در عربستان، مکان وسیع برای اجرای این طرح و نیز مهندسان و کارگران پرشمار، اجرای چنین پروژه‌ای در عربستان سعودی را جذاب می‌کند.

قرار است این پروژه وابستگی عربستان سعودی به انرژی فسیلی را از میان ببرد. عربستان سعودی یکی از صادرکنندگان بزرگ نفتی جهان است. ماسایوشی سان، رئیس شرکت ژاپنی سافت بانک گفته است که با اجرایی شدن این پروژه می‌توان ۴۰ میلیارد دلار در هزینه انرژی برق در عربستان صرفه‌جویی کرد.

به گفته سان، این پروژه ۱۰۰ هزار شغل جدید در عربستان ایجاد می‌کند و با شروع بهره‌برداری آن در سال ۲۰۳۰، ظرفیت این تاسیسات ۲۰۰ گیگاوات خواهد بود که بیش از حد مصرف برق در سراسر این کشور است. به این ترتیب می‌توان نفت ذخیره شده را به دیگر کشورها فروخت.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تاسیسات انرژی خورشیدی عربستان در زمان بازدهی ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین تاسیسات انرژی خورشیدی جهان خواهد بود که قرار است به زودی پروژه‌اش آغاز شود.

گفته می‌شود که این پروژه در سال جاری میلادی (۲۰۱۸) آغاز خواهد شد. نخستین فاز این پروژه پنج میلیارد دلار هزینه می‌برد. این پروژه قرار است در سال آینده میلادی ۲۰۱۹ بالغ بر ۲/ ۷ گیگاوات برق تولید کند.

این پروژه رابطه شرکت ژاپنی سافت بانک را با عربستان سعودی تحکیم می‌بخشد و به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، این امکان را می‌دهد که به برنامه‌های جدید اقتصادی‌اش را در عربستان تحقق بخشد.

اعلام برنامه‌های بزرگ عربستان در تامین انرژی این کشور از راه پروژه انرژی خورشیدی، نظر کارشناسان را به این پروژه‌ها و تفاهم‌نامه‌های آن جلب کرده است.

جنی چیس، یکی از کارشناسان امور پروژه‌های انرژی خورشیدی در این رابطه می‌گوید: «سافت بانک در جستجوی قرارداد است و عربستان نیز خواستار انرژی جدیدی است. در چنین شرایطی مشخص است که قبل از تعیین مشخصات تکنیکی، تفاهم‌نامه‌ها امضا شوند و تامین هزینه‌های پروژه روشن شود.»

جنی چیس با این حال می‌افزاید که تفاهم‌نامه‌ها همیشه با شروع پروژه‌ها توأم نیست و ممکن است حتی این پروژه اجرایی نشود.

مدرنیزه کردن اقتصاد عربستان

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، با این اقدام خود می‌کوشد به برنامه‌های بلندپروازنه‌ی خود برای مدرنیزه کردن اقتصاد عربستان جامه عمل بپوشاند. ولیعهد عربستان تنها به پیشرفت‌های اقتصادی کشورش بسنده نمی‌کند و تلاش دارد در زمینه اجتماعی نیز طرح‌های نوآورانه خود در کشوری با فرهنگ سنتی و محافظه‌کار را اجرایی کند.

از جمله اقدامات اجتماعی در عربستان تغییراتی است که در امور زنان این کشور تحقق یافته و آنها چندی‌ست اجازه دارند در استادیوم‌های فوتبال یا در سالن‌های کنسرت این کشور حضور یابند و در کنار مردان از برنامه‌های ورزشی و هنری لذت ببرند.

حجاب اسلامی زنان عربستانی نیز با سخت‌گیری پیشین روبرو نیست و آنان می‌توانند از ماه ژوئن سال جاری ۲۰۱۸ به طور قانونی رانندگی کنند.

دیدار ولیعهد عربستان از آمریکا

محمد بن سلمان در حال حاضر در سفری سه‌هفته‌ای به آمریکا به سر می‌برد. این نخستین سفر ولیعهد عربستان به آمریکا پس از اعلام ولیعهدی اوست. او هفته گذشته با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کرد.

عربستان و آمریکا در سال گذشته ۲۰۱۷ همکاری‌های اقتصادی خود را در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فناوری و نظامی به شدت افزایش دادند و همبستگی خود را علیه جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید