۹ نشانه اهمیت همسرتان به شما

  • آرشیو
  • پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ ۹:۲۸
    کد خبر :799590

نشانه‌های ارزیابی این‌که آیا همسرتان به شما اهمیت می‌دهد، کدام‌اند؟

وقتی کسی را دوست داریم، باید به او اهمیت دهیم، زیرا عشق ورزیدن یعنی مراقبت و امید و وفاداری داشتن به آن که دوستش داریم. سر نخ‌هایی از این دست به شما کمک می‌کند تا بفهمید آیا عاشق شما واقعا به شما اهمیت می‌دهد یا خیر؟

به راستی از روی چه نشانه‌هایی می‌فهمید که عاشق شما واقعاً به شما اهمیت می‌دهد؟ بسیاری از مردم خواهند گفت که “با قلب خود خواهید فهمید”.

۹ نشانه اهمیت همسرتان به شما

با این حال، همیشه شک و تردید‌ها در ذهن وجود دارد، زیرا افراد غالباً به جزییاتی توجه می‌کنند که چندان معنادار و روشن نیستند. به عنوان مثال، وقتی که نمی‌خواهد با شما حرف بزند یا در کنارتان باشد، گفتن این که چقدر شما را دوست دارد، بی‌فایده است.

عشق ورزیدن تنها به معنای زندگی مشترک زیر یک سقف یا ملاقات با والدین یکدیگر نیست، بلکه عشق به معنای نزدیکی راستین و صادقانۀ جسم و قلب و روان است. دوست داشتن یعنی مراقبت از همدیگر و مهم‌تر از آن نشان دادن این که واقعا نگران یکدیگر هستیم و نیز این که چگونه نیاز‌های همدیگر را پاسخ دهیم.

همچنین، حتی اگر کار یا استرس، توجه ما را از آن که دوستش داریم، باز دارد، همیشه باید احساس مسئولیت مشترکی وجود داشته باشد تا بر مبنای آن در مواقع دشواری و سختی‌ها در کنار هم باشید. کارِ دوست داشتن، توجه تمام وقت و فداکاری از شما می‌طلبد که نمی‌توانید از آن غفلت کنید.

راه‌هایی برای دانستن این که آیا همسرتان به شما اهمیت می‌دهد یا نه؟

یک رابطه شاد و رضایت‌بخش ابعاد بسیاری دارد که فراتر از عشق می‌رود. علاوه بر محبت و دوست داشتن، باید همدلی وجود داشته باشد. همچنین، توانایی رسیدن به توافق‌ها و ارزش‌های مشترک و شریک بودن در شکست و پیروزی.

به این ترتیب، یک رکن اساسی در رابطۀ عاشقانه، حساس بودن نسبت به دیگری و توانایی پاسخگویی به نیاز‌های متقابل است. این پاسخگویی، موضوعی است که مورد مطالعه علمی قرار گرفته است. به عنوان مثال، بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه روچستر، امروزه از مقیاسی برای ارزیابی صلاحیت ارتباطی* (relational competence) استفاده می‌شود.

آیتم‌های تعیین شده در این مقیاس می‌تواند به شما کمک کند تا مطمئن شوید شریک زندگیتان به شما اهمیت می‌دهد یا توانایی پاسخگویی به نیاز‌های شما را دارد یا خیر. این موضوع مورد علاقه اکثر مردم است، بنابر این، لازم است تا شما این مولفه‌ها را، که می‌توانند پایه‌های شادی را در رابطه شما شکل دهند، عمیقا درک و بررسی کنید.

همچنین با پروراندن این ویژگی‌ها در خود می‌توانیم مطمئن باشیم که خود نیز به همسر و شریک عاطفی‌ خود، به همان اندازه که از او توقع داریم، اهمیت می‌دهیم.

۱- گوش دادن فعال و صمیمانه

گوش سپردن صمیمانه باعث می‌شود شما در رابطه احساس حضور و اعتبار کنید. استقبال و پذیرش افراد از شما علاوه بر حرفی که می‌زنید و احساساتی که منتقل می‌کنید، منوط به گوش سپردن صمیمانه شما به حرف‌ همسرتان است. گوش دادن فعال و صمیمانه دلالت بر علاقه، همدلی و البته نگرانی شما نسبت به فرد مقابل دارد.

۲- به فکر و احساس شما علاقه‌مند است

از کجا می‌دانید که شریک زندگیتان به شما علاقه دارد؟ خوب، راه‌های زیادی برای دانستن وجود دارد. اول از همه، او به چیزی که شما می‌گویید، توجه دارد و اهمیت می‌دهد، آن را به خاطر دارد و به موقع به یاد می‌آورد و بر طبق آن عمل می‌کند. او این را در جزییات روزانه به شما نشان می‌دهد.

به همین ترتیب، او نظرات شما را در نظر می‌گیرد و به آن‌ها پاسخ می‌دهد، حتی اگر پاسخ دلخواه شما نباشد. آخر این که، در هماهنگی با احساسات به شما علاقه‌مند است و در هر شرایطی در پی خیر و سلامت شما است.

۳- مسائل را از دید شما می‌بیند

باید مشخص کنید که آیا شریک زندگی،‌ همدلی صادقانه با شما دارد تا بعد بفهمید که آیا واقعا به شما اهمیت می‌دهد یا خیر.

آیا او قادر است خود را جای شما بگذارد تا بفهمد چرا شما احساس خاصی می‌کنید؟ آیا برای نگاه شما به واقعیت ارزش قائل‌ است؟

درست است که هیچ کس کامل نیست و عشق بی‌ عیب ‌و نقص هم پیدا نمی‌شود، اما مهم درک واقعی این است که به جز خودتان، فرد مهم دیگرِ زندگی شما کیست و این چیزی است که باید آن را مدام در نظر داشت.

۴- به نیاز‌های شما توجه دارد و به آن‌ها پاسخ می‌دهد

کافی نیست که شریک زندگی شما بداند روز بدی داشته اید. اگر نحوه واکنش شما را بداند، می داند که چگونه با شما رفتار کند و به خوب شدن حال شما کمک کند. دلیل این امر این است که همیشه می‌توان به شریک زندگی خود احساس خوبی داد، البته در حد و اندازه خودتان.

۵- نگرانی‌های شما را جدی می‌گیرد

شما با توجه به گفته‌ها و رفتا‌رهای همسرتان می‌توانید بفهمید آیا او واقعاً به شما اهمیت می‌دهد یا خیر. اگر پس از شرح نگرانی خود، از شریک زندگی بشنوید که “مزخرفه” یا “این‌ها حرف مفته”؛ این پاسخی رضایت‌بخش نیست و نشان می دهد که رابطه شما در مسیر درست قرار ندارد.

همچنین، مشکلی وجود دارد؛ اگر او بدون توجه جدی به نگرانی شما به مسائل خود بپردازد.

۶- با در نظر گرفتن شما، تصمیم می‌گیرد

هر دو سوی یک رابطه مجازند که برای خود تصمیم بگیرند، با این حال هر تصمیمی باید با رضایت طرفین همراه باشد و نظرات طرف مقابل را مورد توجه قرار دهد.

به عنوان مثال، شما پیشنهاد ترفیع در محل کار خود را دارید و این کار مستلزم آن است که چند روز هفته از خانه دور باشید؛ بنابر این، شما باید با در نظر گرفتن آن چه طرف مقابل در این باره فکر می‌کند، تصمیم بگیرید.

۷- به عواطف شما احترام می‌گذارد

احترام به شخصیت عاطفی فرد در یک رابطه، ستونی است که به هیچ شکل نباید به آن آسیب زد. بنابر این، شما باید برای احساس همسرتان ارزش قائل شوید تا بدانید آیا او نیز واقعاً به شما اهمیت می‌دهد یا نه.

احترام به عواطف و احساسات یکدیگر، امنیت ایجاد می‌کند، عزت نفس را تقویت می‌کند و محبت را ریشه‌دار می‌سازد.

۸- به همه چیز‌های مربوط به شما توجه و علاقه دارد

عشق، توجه و علاقه است. با این حال، این علاقه تنها معطوف به این نیست که آیا شریک زندگی شما روز بدی داشته است یا نه. این علاقه و توجه بر همه جزییات روز شما تمرکز دارد: این که آیا خوب خوابیده‌اید؟ آیا از کتابی که شروع به خواندن آن کردید، لذت می‌برید یا این که اگر رنگ و رویتان پریده است، مربوط به کدام نگرانی شما است؟

شریکی که به شما اهمیت می‌دهد، به پیش پا افتاده‌ترین مسائل شما هم توجه دارد و برای او مهم است.

۹- شما اولویت او هستید

دوست داشتن، اولویت دادن به چیزی است که بیش از همه دوست دارید. به همین دلیل مهم است که در زندگی روزانه، این اولویت‌داشتن را درک کنیم و ببینیم. توجه داشته باشید، این به معنای وسواس کورکورانه و حتی خطرناک نیست که در آن فرد به همه چیز خود بی‌توجه می‌شود تا بر یک مورد متمرکز باشد. این اولویت واقع‌بینانه است.

این کار عمدتاً به این معنی است که دیگری شما را به حساب می‌آورد و تحت هر شرایطی شما برای او بر خیلی چیز‌ها اولویت دارید. این بدون شک، پیوند محکمی ایجاد می‌کند که از راه آن اعتماد و امنیت در زندگی جریان می‌یابد و اجازه می‌دهد که زندگی شما در شادی و تعادل، پیشرفت کند.

نکته پایانی این که با در نظر گرفتن این ابعاد، خودتان را درگیر این فکر نکنید که شریک زندگیتان چقدر به شما اهمیت می‌دهد، در عوض، به سادگی ارزیابی کنید که شما واقعا چقدر به او اهمیت می‌دهید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید