۷ ترفند برای آشنا کردن کودکان با غذاهای جدید

    کد خبر :880809
۷ ترفند برای آشنا کردن کودکان با غذاهای جدید

وادار کردن بچه‌ها به این که غذای جدید را امتحان کنند، ساده به نظر می‌رسد، ولی پدر و مادرها می‌دانند برای خیلی از بچه‌ها غذاها، بوها، مزه‌ها و اسم‌های ناآشنا می‌تواند ترس‌آور باشد. اما چطور می‌توانید رابطه بهتری بین بچه‌ها و غذاها ایجاد کنید به جای این که سر وعده غذا با آنها مشکل داشته باشید؟

این ۷ ترفند جالب را امتحان کنید تا بدون دردسر و بی‌استرس عادت‌های غذایی خردسالانتان را تغییر دهید:

داستان‌ بگویید

به کودکانتان درباره غذاها و دستورپخت‌های مختلف در دنیا و این که بچه‌های کشورهای دیگر چه چیزهایی می‌خورند، آموزش بدهید. برایشان کتاب‌هایی با موضوعات غذا مثلا در باره آشپزها، سرآشپزها و شیرینی‌پزها و مزرعه‌داران بخوانید. با آنها برنامه‌های تلویزیونی درباره غذا ببینید و با آنها در مورد غذا و مواد غذایی صحبت کنید.

با بوهای خوب اشتهایشان را تحریک کنید

به بوهایی فکر کنید که می‌تواند صبح‌ها شما را از تختخواب بیرون آورد. مثل قهوه‌ای که در حال دم کشیدن است یا صبحانه‌ای که در حال آماده شدن است. بوها بخش مهم و بسیاری وقت‌ها فراموش‌شده در تجربه خوردن هستند.

طراحی بازی‌هایی که کودکان را خارج از وقت غذا با بوی غذاها درگیر کند، گاه می‌تواند آنها را با غذاهای ناآشنا آشتی دهد. مثلا یک شیشه ادویه به آنها بدهید تا از بوی آن اسمش را حدس بزنند، یا وقتی با اسباب‌بازی‌ها حباب‌ساز با آنها بازی می‌کنید، کمی‌ عصاره وانیل یا پرتقال یا هرچیز دیگر به آن اضافه کنید تا با بوی آن آشنا شوند. این فعالیت‌های خارج از وعده غذا می‌تواند ارتباط بچه‌ها را با بوها و مزه‌های مختلف قبل از این که از آنها در غذاها استفاده کنید، آشنا کند.

بازی‌های هنری

از غذاها برای بازی‌های بامزه استفاده کنید. برای مثال مهرهای میوه‌ای درست کنید. می‌توانید با توت فرنگی مهرهایی شبیه قلب درست کنید یا سیب را به شکل ستاره برش دهید یا با پاستاهای فرمی ‌جواهر و گردنبند درست کنید.

ورق را برگردانید

آیا دائم به دوستان و فامیل می‌گویید بچه‌ام غذا دوست ندارد؟ خودتان را عادت بدهید تا از جمله‌های امیدوارکننده‌تری استفاده کنید. مثلا بگویید بچه‌ام دارد یاد می‌گیرد تا چیزهای جدید را دوست داشته باشد. به جای این که بگویید این غذا را دوست ندارد، بگویید هنوز به اندازه کافی از این غذا نخورده است. استفاده از این دست جمله‌ها باعث می‌شود نظر کودکتان برایتان ارزش پیدا کند و به این فکر کنید که می‌توانید یک روز عادت غذایی‌اش را تغییر دهید تا مزه‌های جدید را امتحان کند.

خوراکی‌ها را بر اساس رنگ طبقه‌بندی کنید

با کودکتان میوه‌ها و سبزیجات رنگی مثل گوجه گیلاسی قرمز، کیوی سبز و انگور بنفش را تکه کنید و در حالی که اسم رنگ میوه را بلند می‌گویید آنها را بر اساس رنگ تقسیم‌بندی کنید. تمرکز بیشتر روی بازی‌ها به جای تمرکز بر بی‌علاقگی بچه‌ها به غذاهای جدید، می‌تواند پذیرش طعم‌ها و بافت‌های جدید را در کودک بیشتر کند.

برای خوراکی‌ها اسم بگذارید

فکر می‌کنید کودکتان کدام را بیشتر دوست خواهد داشت: هویج بخارپز یا سکه‌های اشعه ایکس؟ به همان ترتیبی که در منوی یک رستوران یک اسم می‌تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد، اسم‌های ساختگی و خلاقانه در خانه هم می‌تواند علاقه کودکتان را به خوردن آن خوراکی بیشتر کند.

با او مثل یک ستاره رفتار کنید

خیلی از بچه‌ها دوست دارند یک ستاره مشهور باشند. پس آنها را مثل یک بازیگر یا خواننده در نور قرار دهید و بگذارید غذاهای جدید را کشف کنند. از آنها فیلم بگیرید و از آنها بخواهید با تماشاگرانی که دوست دارند، مثل خواهر یا برادر کوچک‌ترشان یا حیوان خانگی‌تان، درباره غذایی که می‌خورند، صحبت کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید