۳ چالش اجرای سندتحول بنیادین از سال ۹۰ تا کنون

    کد خبر :662104
۳ چالش اجرای سندتحول بنیادین از سال ۹۰ تا کنون

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به چالش‌های اجرای سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: برنامه زیرنظام‌های سند تحول دیر تدوین شد و با چالش‌هایی روبرو شدیم. در مواردی باعث تحریف سند شده‌ایم و پیام‌های سند به خوبی دریافت نشد.

 

مجید رعنایی در نشست علمی تخصصی «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، از برنامه قصد شده تا برنامه اجرا شده» که امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با بیان اینکه بعد از تصویب سند تحول بنیادین، ماهها بحث ما در شورای عالی آموزش و پرورش این بود که نقشه راه باید چه باشد، گفت: در نهایت نقشه راهی در چهار لایه تهیه شد؛ نخست لایه نظری و دوم لایه برنامه‌ای است که طبق آن باید برنامه زیرنظام‌های شش‌گانه در طول برنامه‌های ششم و هفتم توسعه تدوین و عملیاتی شود. چشم انداز سند تحول افق چشم انداز ۱۴۰۴ است.

 

وی ادامه داد: سومین لایه، لایه نهادی است یعنی کدام دستگاه‌ها باید با آموزش و پرورش همکاری و مشارکت کنند. آموزش و پرورش به‌تنهایی از عهده اجرای سند بر نمیآید. تقسیم کار ملی متناسبی اتفاق بیفتد. لایه چهارم نیز لایه اجرایی است.

 

معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هنوز در مرحله آماده‌سازی اجرای سیستم به سر می‌بریم، اظهار کرد: در لایه برنامه‌ای، سند تحول ۱۳۱ راهکار دارد که به زعم طراحان آن، می‌تواند راه حل مسائل آموزش و پرورش باشد. این ۱۳۱ راهکار را به شش زیرنظام تقسیم کردیم.

 

وی افزود: روابطی میان این زیرنظام‌ها وجود دارد و برخی پیش نیاز و زیرساخت یکدیگر و برخی زیرنظام‌ها نیز تعاملی و مشترک هستند. باید روابط بین برنامه‌ها مشخص و اولویت بندی آنها مشخص می‌شد که به دست کمیته‌های تخصصی زیرنظام‌ها سپرده شد تا برش‌های سالانه به برنامه ها بزنند و اولویت‌های هرسال مشخص شود. همکاران ما این کار را انجام داده و ابلاغ کرده‌اند.

 

رعنایی ادامه داد: شناسنامه برنامه‌ها نیز تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است. معاونت‌ها نیز برش‌هایی به برنامه‌ها زده‌اند. مثلا مشخص کرده‌اند چند درصد مدارس ابتدایی در هر سال نظام دوری را باید اجرا کنند. برش استانی نیز زده شده مثلا در هر سال چند استان باید آن را اجرا کنند که البته کامل انجام نشده است.

 

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه این لایه باید در یک سال به اتمام می‌رسید اما شش سال به طول انجامیده است، اظهار کرد: برنامه زیرنظام‌ها دیر تدوین شد و با چالش‌هایی روبرو شدیم. در مواردی باعث تحریف سند شده‌ایم و پیام‌های سند به‌خوبی دریافت نشد. سند در برخی موارد تضعیف و ارزش تحولی به کارهای کوچک محول شد همچنین برخی موارد را به سند تحول بار کردیم. کنکور نیز از جمله چالش‌های برون سازمانی ما بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید